• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknummer ineens fout? De uitdaging :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

velde046

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2004
Al twee jaar maak ik gebruik van een sheet waar op twee plaatsen de huidige weeknummer wordt bepaald (op basis waarvan het correcte weeknummer elders in de sheet gekleurd wordt).
Vorige week was de weergave nog juist, maar nu is het in beide sheets al week 3 terwijl het moment van schrijven toch echt week 2 is.
De formule die ik gebruik is =weeknum(now()). Ook heb ik al geprobeerd of het verschil maakte als ik =weeknum(now();2) gebruikte om de week op maandag te starten maar nee, in alle gevallen week 3. Mijn systeemdatum staat op 11 januari, wat toch echt week 2 is.
Iemand enig idee wat er mis is? En liever nog hoe ik dit kan corrigeren?

velde046,

Je gebruik denk ik een Engelse versie.
Ik zelf gebruik de Hollandse Excel 2007
De formule geef ook bij mij een 3
Code:
=WEEKNUMMER(NU())

velde046,

Deze formule werkt ook zonder dat je een cel moet vullen met een datum.
Code:
=GEHEEL((NU()-DATUM(JAAR(NU()-WEEKDAG(NU()-1)+4);1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU()-WEEKDAG(NU()-1)+4);1;3))+7)/7)

Ik heb ook andere varianten van de formule-versie voor de ISO weektelling gevonden maar ik kan er maar niet uitkomen hoe ik bij die formule de start van de weekdag op de zondag zet. Weet iemand dat?

=(D3-WEEKDAG(D3-1)+4-(GEHEEL(DATUM(JAAR(D3-WEEKDAG(D3-1)+4);1;2)/7)*7+5))/7+1

=INTEGER((D2-WEEKDAG(D2;2)+11-DATUM(JAAR(D2-WEEKDAG(D2;2)+4);1;1))/7)

Ik heb vanalles geprobeerd maar ik kom er niet uit. Bedankt.

Je breek in op een vraag die als opgelost staat.

Beter is een nieuwe vraag te starten.

Kijk eens in de help van Exel en zoek naar Weekdag en zie de uitleg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan