• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknummer probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutchOirs

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Goedemorgen en de Beste wensen voor 2021,

Zit met een vraagje over een formule.

Heb een weeknummer nodig voor een bepaald program.
Tot op heden werkte deze formule goed (zie hieronder)
Maar nu met jaarwisseling zou Vrijdag de 1e moeten zijn en dus week 52
En op Zondag (3-1-2021) week 1 moeten weergeven. (weet dat zondag eigenlijk nog bij week 52 behoort, maar voor een updating te versturen naar de leden, had ik deze aangepast.
Dus Zondag wordt dan in het program tot volgende week gerekend.

Nu na de jaar wisseling doet hij vreemd.
Pas op de 4e geeft hij week 1 aan. Wat zou er in de formule aangepast moeten worden?

Code:
=INTEGER((M10-DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3))+5)/7)

Heb een vb-tje bijgevoegd

Thanks

Vr. Gr.

Dutch

Bijlagen

Hoi,

In Europa begint de week op maandag. In de VS begint de week op zondag. Dus in Europa is het nu nog week 53 een begint week 1 pas morgen, terwijl week 1 in de VS vandaag is begonnen. Dus de formule werkt prima

Laatst bewerkt:
1 jan tot en met 3 jan 2021 = Weeknummer 53
4 jan 2021 begint Weeknummer 1 (Eerste volle week van het jaar).
Zondag wordt dan in het program tot volgende week gerekend
Breng je de andere mensen in verwarring?

Daniel thanks, het kwartje valt weer :-)
Zit even aan een oplossing te denken.

Thanks JanBG, komt allemaal weer boven :-)

Dit vond ik in m'n program terug:

Europees weeknummer berekenen:

Als u het weeknummer van een datum berekent met de functie WEEKNUMMER, klopt de uitkomst niet altijd.
Dat verschil komt doordat Excel voor deze functie het Amerikaanse systeem gebruikt. Maar de Europese telling werkt volgens ISO en daardoor krijgt u in sommige jaren een verschil.

In de VS is de week met 1 januari altijd week 1 en telt de volgende week vanaf de zondag erna, waardoor week 1 van 2010 alleen bestaat uit 1 en 2 januari.
In Europa geldt hetzelfde weeknummer altijd voor zeven dagen: de week met de eerste donderdag van het jaar is week 1.

Een jaar heeft 52 weken.
Heb een trekking op zaterdag, welke dan volgens Europese normen op week 53 valt, want de 1e donderdag is pas deze week
Dus zou een optie kunnen inbouwen met:
Code:
=ALS(INTEGER((M10-DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3))+5)/7)=53;(weeknummer = 1);(anders gewoon weeknummer))

even testen

Laatst bewerkt:
Waarom gebruik je niet de ingebouwde WEEKNUMMER functie?

Als je die formule gebruikt zal je zien dat je op 28-12-2020 een weeknummer 1 krijgt.

Hoi JVeer,

Probeer maar eens Weeknummer(M10;2)

geeft week 53 weer

Gebruik Excel 2003, dat is het verschil denk ik.

Laatst bewerkt:
JWaarom gebruik je niet de ingebouwde WEEKNUMMER functie?[/QUOTE zei:
Als ik die gebruik vindt Excel dat we al aan week 2 bezig zijn. Gebruik ik ISO.WEEKNUMMER is het weer gewoon week 53

Dan gebruik je

Code:
=WEEKNUMMER(M10;[COLOR="#FF0000"]21[/COLOR])

En de functie ISO.WEEKNUMMER heb je niet?

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel apart dat Weeknummer(M10;2) bij jou 53 aangeeft, dat zou 1 moeten zijn voor 3-1-2021

Denk dat ik het maar op de volgende manier oplos.
Om geen dubbele weeknummers te verkrijgen.

Als weeknummer = 53 dan week = 0
Verzinnen maar week 0 erbij om alles duidelijk opeenvolgend te verkrijgen

Code:
=ALS(INTEGER((M10-DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3))+5)/7)=53;0;INTEGER((M10-DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3))+5)/7))

Dat hier bepaalde formules niet werken heeft te maken denk ik, met dat ik Excel 2003 (nog) gebruik.

Allemaal bedankt voor het meedenken en een fijne dag nog

Dutch

speciale eigen redenering, dan kan ook deze kortere formule
=REST(INTEGER((M10-DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(M10-WEEKDAG(M10-1)+4);1;3))+5)/7);53)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan