Weeknummer

• Onderwerp starter Onderwerp starter flbos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Ik wil graag datums indelen in weken, oftwel de weeknummer uit een datum halen.

Dit lukt met:

Format([datumveld],'ww')

Probleem hiermee is dat er met bovenstaande code
vanuit gegaan wordt dat de week op zondag begint. Ik wil de week op maandag laten beginnen. Is dit mogelijk?

Je hebt bij de functie weekday een parameter die dit aangeeft, er is niet zoiets als weeknumber (of wel?)

De functie weeknummer in excel bestaat wel (hier kan ook de begindag van de week gekozen worden). Iemand die in het verleden deze functie in Access heeft gemaakt of een andere oplossing heeft bedacht?

Ik heb de parameter ook nooit kunnen vinden dus heb ik maar de noodoplossing (datum - 1) gebruikt. Omdat het goed werkte heb ik nooit meer verder gezocht.

Format([datumveld]-1,'ww')

Bedankt, maar deze oplossing werkt niet voor het begin van het jaar (ga je terug naar het voorgaande jaar als je van 1 januari 1 dag aftrakt) of zie ik dat verkeerd?

De week waarin de eerste donderdag van het jaar valt is week 1. Het huidige jaar 2004 is daar een mooi voorbeeld van. De eerste donderdag is (per toeval) 1 januari. Die gehele week (29 december 2003 t/m 4 januari 2004) is dus week 1.
Aangezien jij alleen de zondag naar maandag verschuift voorzie ik geen problemen.

Aha, dat van die eerste donderdag wist ik niet.
Ik heb overigens via een ander forum een nettere oplossing gevonden, wellicht voor jou ook handig:
De twee staat voor maandag in dit geval.

Format([datumveld],'ww',2)

Een simpele oplossing, je kunt ook nog de eerste dag van het jaar aangeven door nog een optie op te nemen:

Format([datumveld],'ww',2,1)

http://www.techonthenet.com/access/functions/date/format.htm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan