• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

powerbox

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2005
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een formule die van de huidige datum een weeknummer in een cel zet.
Ik heb de formule
=AFRONDEN(((VANDAAG()-DATUM((JAAR(VANDAAG())-1);12;31))/7);0)
Deze werkte vorig jaar en het jaar ervoor heel goed. Nu niet meer. Waarschijnlijk omdat we vorig jaar 53 weken hadden.
Bovenstaande formule werkt wel, maar alleen van woensdag tot woensdag en een week is natuurlijk van zondag tot zondag :).
Weet iemand een betere formule ? Gaarne niet de formule =weeknummer......
Dan moet je namelijk dit geinstalleerd hebben en dat hebben menig collega's van mij niet.

Alvast heel erg bedankt. Heb nu enkele uitgebreide excel sheets met macro's die niet meer werken.

gr

Het kan makkelijker.
Excel heeft heel wat meer functies dan dat normaal weergegeven wordt.
De functie WEEKNUMMER bestaat.
Moet alleen even aangegeven worden dat je een uitgebreide set van functie wilt weergeven.

Ga naar het menu EXTRA
Selecteer de optie INVOEGTOEPASSINGEN...
Vink het aankruishokje ANALYSIS TOOLPAK aan
Sluit af met OK

Ga weer naar je functies en je ziet onder de catogerie DATUM ENTIJD de functie WEEKNUMMER.
Succes

Je kan het proberen door met de functie 'aantal dagen' het aantal dagen tussen de ingevoerde datum en 01-01-2006 te laten berekenen. Als je dit getal door 7 deelt en met 'afronden.boven' laat afronden met significantie '1' krijg je netjes je weeknummers.

powerbox,

Deze formule heb ik indertijd van dit forum geplukt.

=INTEGER((A25-SOM(REST(DATUM(JAAR(A25-REST(A25-2;7)+3);1;2);{1E+99\7})*{1\-1})+5)/7)

als je in een hulpcel (in dit geval D4) 01-01-2006 invult en je voor E4 de cel invult van de datum waar je het weeknummer van wilt is dit te proberen: voor de laatste 5 dagen van het jaar weet ik niet of het werkt... maar is nog vrij simpel op te lossen met een als-functie lijkt me.

=AFRONDEN.BOVEN((DAGEN360(D4;E4;WAAR)/7);1)

Mag ik hierbij iedereen hartelijk bedanken.
Nu ik het lees denk ik"ja, dat had ik ook moeten weten."

Heel hartelijk bedankt,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan