Weeknummering loopt voor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Floor2011

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2011
De weeknummering in Access 2007 loopt een week voor. Voor de datum van vandaag geeft hij week 18 door (ipv week 17). Weet iemand hoe ik dit aanpas?

In mijn formulier werk ik namelijk met de kalenderfunctie om de datum te selecteren. In de grafieken die ik gebruik werk ik echter graag met de weeknummering. Maar deze komen dus niet overeen, omdat Office week 1 gestart is in de week dat het 1 januari was (week 52).

Alvast bedankt!

De berekening van het weeknummer gaat in Access niet altijd goed.
Met:
Format$(Date, "ww", vbSunday, vbFirstFourDays)
meestal wel.
In een query gebruik je:
weeknummer:Format$(Date, "ww"; 1; 2)

Date kun je vervangen door een datumveld dat jij gebruikt.

Laatst bewerkt:
Het weeknummer in de tabel/formulier loopt bij nader inzien wel goed. Als ik bijvoorbeeld bij notatie ww instel, verschijnt het correcte weeknummer. Echter bij het gebruik van grafieken loopt de weeknummering voor. In de lijst met grafiekvelden staat naast het item "starttijd" (de datum uit de tabel) ook de items "starttijd per week" en "starttijd per maand". Als ik hier starttijd per week selecteer om in mijn grafiek op te nemen geeft hij een verkeerd weeknummer op. Ik kan nergens vinden waar ik de eigenschappen van dit item kan wijzigen, aangezien het geen direct item is uit mijn tabel. Hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft!

De notatie van het oorspronkelijke item "starttijd" kan ik in de grafiek wel wijzigen via het Eigenschappenvenster. Bijvoorbeeld naar ddd d mmm ipv een van de voorgestelde datumnotaties, maar op de een of andere manier werkt de notatie ww hier niet! Terwijl dit wel werkt in de tabellen/formulieren. Als ik ww invul als notatie voor het item starttijd bij de grafiek, dan krijg ik in de weergave gewoon letterlijk ww te zien. Herkent iemand dit?

Maak een query.
Gebruik daarin de functie Format om je datums om te zetten naar weeknummer:

Format(jouwdatumkolom, "ww"; 2; 2)

(kan zijn dat je de puntkomma's door komma's moet vervangen)

Baseer je grafiek vervolgens op de query.

Notatie gebruik je om gegevens in een bepaalde opmaak weer te geven.
Daar heb je dus niks aan om je probleem op te lossen.

Tardis

waar typ ik die functie dan precies? Ik heb eerder alleen query's gebruikt obv eenvoudige criteria. Alvast bedankt!

De formule typ je in een leeg veld in je query. Het is a.h.w. gewoon een extra veld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan