• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Weeknummers na week 52 met verschillende periodes

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jonabona12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jul 2024
Hallo,

Als demand planner format ik vele forecasten welke we ontvangen van onze klanten. Ik krijg ze vaak met uiteenlopende periodes. Soms krijg ik voor 52 weken forecast aangeleverd op een artikel en soms maar voor 12 weken.

Ik moet dit op weekniveau in ons ERP pakket inlezen. Ik gebruik onderstaande formule om de weeknummers automatisch door te laten lopen. In dit geval gaat het om een artikel waar ik voor 24 weken forecast van krijg. Dus na het weeknummer van vandaag + 23 weken, moet het weeknummer weer verspringen naar het weeknummer van vandaag. Zodat het volgende artikel ook voorzien wordt van forecast. Echter werkt dit niet meer als ik over ga naar een nieuw jaar. Dan blijft die oplopen.

Ik kan een als regel toevoegen waar ik aangeef dat =Als(A1=52;1;A1+1) < maar deze springt dan weer niet naar weeknummer vandaag na 24 weken (in dit geval).

A1=WEEKNUMMER(VANDAAG())
=ALS(A1=WEEKNUMMER(VANDAAG())+23;WEEKNUMMER(VANDAAG());A1+1)

Mijn vraag is:

Hoe kan ik automatiseren dat de weeknummers oplopen vanaf weeknummer vandaag naar 24 weken vooruit en dan verspringen bij week 52 naar 1 en na de 24e week naar het weeknummer van vandaag. Dus:

30​
31​
32​
33​
34​
35​
36​
37​
38​
39​
40​
41​
42​
43​
44​
45​
46​
47​
48​
49​
50​
51​
52​
1​
30​
31​
32​
33​
34​
35​

Bijlagen

Maak een kolom aan (evt verbergen) met echte datums, als je vanuit deze kolom de weeknummers gaat bepalen dan gaat het wel goed.

Simpel, maar zo effectief. Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht... Bedankt. Heb echte datums gebruikt en onderstaande formule doorgetrokken. Dan gaat het goed. Die '23' vervang ik nu telkens voor het aantal weken waarvoor ik forecast heb ontvangen.

=ALS(G2=VANDAAG()+(23*7);VANDAAG();G2+7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan