weekplanning

Status
Niet open voor verdere reacties.

broken leg peet

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2009
Hallo
ik ben net begonnen met accessprogrammeren en ik loop al tegen het eerste probleem op n.l.
hoe kan ik een weekplanning voor een heel jaar doorvoeren .

Een goed probleem begint met een goede omschrijving ;)
Dus: wat bedoel je precies? Wil je een (zeg maar) invulsheet maken voor een heel jaar? Dat riekt meer als een Excel-oplossing, dan een database-structuur.
In een database sla je bijvoorbeeld gegevens op met een datum, maar een weekplanning is dat uiteraard niet.
Wel kun je een soort van agenda bouwen, maar dat zal, zeker als je net begint, niet meevallen. Eventueel heb ik daar nog wel een voorbeeld van, dat iemand anders al eens gepost heeft.

het gaat er meer om dat ik een schema voor 1 week heb en dat deze elke week terug komt het hele jaar door zoals een wekelijks werkprogramma .

Maar hoe zie je dat voor je?
Of te wel: wat wil je dat de db doet, en hoe wil je e.e.a. in een vorm gieten?
Wil je een formulier op het scherm met een weekagenda? Of gaat het een record waarbij je vervolgens 7 records voor die week wilt kunnen toevoegen?
Ik heb nog steeds geen idee wat je wilt bereiken.

sorry voor mijn onduidelijkheid en bedankt voor je geduld .
De bedoeling is dat ik voor meerdere klanten een vast schema (schoonmaak ) per week kan invoeren . Dit schoonmaakschema is elke week het zelfde voor 1 klant het hele jaar door en dat moet voor alle klanten die we hebben zodat ik er een schoonmaakster aan kan koppelen .De uren die ze schoonmaakt hebben zodoende overzichtelijk en we kunnen het ook inzichtelijk maken wanneer ze nog beschikbaar is zodat wij haar eventueel extra uren kan geven .Het einddoel zal zijn dat we de snipperopbouw hiermee kunnen berekenen .
Ik hoop iets duidelijke te zijn geweest en dat je er wat mee kunt

Peter

Er begint inderdaad nu iets te dagen....
Wat je dus wilt, is in een tabel records toevoegen op basis van (althans, dat zou ik doen...) een begin- en een einddatum. En dat liefst met een druk op de knop...
Als voorbeeldje: iemand is ingepland op gebouw A op maandagochtend, en op gebouw B op maandagmiddag.
Jij wilt nu in één keer in de tabel Rooster opslaan dat persoon A op alle maandagen tot pak 'm beet 31-12-2009 is ingepland van 08:00 tot 12:00, en ook die maandagen van 13:00 tot 16:00.
Zoiets?

Ja maar de werktijden horen wel bij het pand waar ze werkt , de persoon die er werkt moet gekoppelt worden aan dit pand .Als deze persoon weg gaat moet ik met een druk op de knop deze persoon daar weg kunnen halen en er een ander persoon op zetten die dan die zelfde uren daar werkt .

Je zou daarvoor denk ik een tussentabel moeten hebben, waarin je a.h.w. Gebruikersgroepen definieert. Je koppelt dan een Gebruikersgroep aan een Bedrijf, en maakt vervolgens het schoonmaakschema op basis van Bedrijf en Gebruikersrol. De schoonmakers koppel je vervolgens aan een rol, zodat je per schoonmaker kunt zien bij welk bedrijf hij zit.
Hierbij blijft een schoonmaakschema dus altijd intact, ongeacht welke schoonmaker aan het schema is toegewezen. Door het schoonmaakrooster op basis van Gebruikersgroepen te maken, blijft het relatief eenvoudig om een rooster te veranderen; je hoeft alleen maar een persoon aan een ander schema te koppelen, en je kunt weer verder.

Oké dit is mij diudelijk en tot zover ben ik ook gekomen maar als ik nu wil zien hoeveel iemand van de eerste van de maand tot de eeste van de volgende maand gewerkt heeft wordt het lastiger , daar moet ik ook in kunnen verwerken of er nog eventuele feestdagen zijn die op een werkdag vallen , of ze ziek zijn geweest op een bepaalde datum of gesnippert hebben .

peter

Je wilt verschillende dingen tegelijk regelen. Dat zal niet zonder meer lukken natuurlijk! Als je, wat het oorspronkelijke probleem was, een rooster met één druk op de knop wilt toevoegen aan een tabel Rooster, dan kom je daar nu denk ik wel uit. Zo'n query gebruik je om vaste gegevens toe te voegen. Als je rekening wilt houden met feest- en vrije dagen, dan wordt het een stuk lastiger. Dat kan eigenlijk alleen als je in de Rooster tabel de feestdagen toevoegt, en vervolgens in de bijwerkquery aangeeft dat er alleen mag worden toegevoegd als er op die dag nog geen afspraak (=Feestdag) is geboekt. Dat doe je bijvoorbeeld door met een extra Ja/Nee veldje aan te geven of een ingeplande dag een feestdag is of niet.
Ik zou dan zelf de toevoegquery laten uitvoeren via VBA, waarbij je met een recordset elke keer één roosterdagdeel toevoegt, als de voorwaarde <Feestdag=Nee> waar is. Hiermee voorkom je dat op ingeplande feestdagen een shift wordt ingepland.
Je zou, om het simpel te houden, een combinatie kunnen gebruiken van een Toevoegquery, en een Verwijderquery.
Daarbij voeg je eerst alle shifts toe aan de roostertabel, en gebruik je de verwijderquery om alle shifst op Feestdagen weer te verwijderen. Je gebruikt dan voor de selectie het criterium <Feestdag=Ja>. Daarmee schoon je dus je roostertabel weer op.

Ik denk inderdaad dat ik op deze wijze moet programeren en het week overzicht ga ik proberen op weeknummer en dagnummer te behandelen om dan toch overzicht te krijgen .
Bedankt voor je hulp tot zover en ik sta altijd open voor eventuele tips , wat ik al zei ik ben een beginner .

Peter

Overzichten zijn op basis van je planningstabel geen enkel probleem; je slaat tenslotte datums op, die zijn gekoppeld aan medewerkers. Je kunt m.b.v. de knop Totalen groeperen op verschillende groeperingen, waaronder inderdaad week, maand, kwartaal of jaar.
Heb je daar hulp bij nodig: je weet nu de weg!

Een goed probleem begint met een goede omschrijving ;)
Dus: wat bedoel je precies? Wil je een (zeg maar) invulsheet maken voor een heel jaar? Dat riekt meer als een Excel-oplossing, dan een database-structuur.
In een database sla je bijvoorbeeld gegevens op met een datum, maar een weekplanning is dat uiteraard niet.
Wel kun je een soort van agenda bouwen, maar dat zal, zeker als je net begint, niet meevallen. Eventueel heb ik daar nog wel een voorbeeld van, dat iemand anders al eens gepost heeft.

Zou ik ook dat voorbeeld mogen zien?

Ik wil een database maken om de roosters van mijn werknemers in te zetten. Met 1 druk op de knop moet dan duidelijk zijn wie wanneer werkt. Om dat te bereiken wil ik de weekroosters van iedereen invoeren en eventuele vrije dagen toevoegen. Ook moet er een minimum aantal werknemers zijn op elke dag (een basisbezetting), zodat de database een melding geeft bij het invoeren van de vrije dagen (ja het kan of nee het kan niet).
Nu ben ik bezig in Excel, en voor twee vestigingen is dat prima aangezien er maar 3 medewerkers per vestiging zijn. Voor 1 vestiging ben ik zelfs als uitprobeersel in de agenda van outlook begonnen. Voor een andere vestiging gaat het echter om 25-30 medewerkers, en dat begint een beetje veel te worden.

Groeten,
Annemarie

Hoi Annemarie,

Het is volgens goed forumgebruik niet zo netjes om een vervolg op een afgesloten draad van iemand anders eigenlijk een nieuwe vraag te stellen. Ook krijg je wat minder respons, als een vraag al is opgelost. Je kunt dus beter een eigen vraag stellen, waar je dan wel kan verwijzen naar deze.
Ondertussen zoek ik mijn voorbeeldje weer op....

Via de zoekfunctie kwam ik deze vraag tegen. Het is me dan ook niet opgevallen dat deze vraag al gesloten was. Excuses. Ik zal zelf mijn vraag nog eens stellen.

Annemarie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan