• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weekprognose koppelen aan bijbehorende oogstcijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan01

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2020
Hallo allen,

Binnen ons bedrijf maken wij wekelijks prognoses voor wat we verwachten de week erna te oogsten. Aan de hand hiervan hebben wij zicht op de verkopen die ongeveer mogelijk zijn die week.

Nu willen wij deze weekprognose graag koppelen aan de geplukte hoeveelheid van een bepaald soort, zodat wij in één oogopslag kunnen zien wat de status is.

Wat doen we momenteel:
We maken één week van tevoren een individuele weekprognose van de soorten, dus: week 30 maken we de weekprognose van wk 31 voor elk soort (=-35 soorten).
Daarnaast houden we in Excel een bestand bij met hoeveel er dagelijks geoogst is van elk product.

De bedoeling is dat deze weekprognose en hetgeen geoogst is aan elkaar worden gekoppeld. Zo weten we hoeveel we nog kunnen verkopen of bij moeten kopen om aan het verkoop aantal te kunnen voldoen.

Zoals hierboven te lezen, is de prognose per soort per week. De oogst is per dag/soort --> bij de weekprognose van wk31 hoort de oogst van: za wk 30 en ma t/m vr wk 31.

Momenteel hebben we voor de weekprognose en de oogst een apart Excel document, deze kan ik natuurlijk synchroniseren naar een ander Excel document waar de gegevens dan beide instaan op een apart blad.

Ik heb alleen geen enkel idee hoe is de weekprognose het beste kan koppelen aan de oogst, kan iemand mij hierbij helpen?

In mijn bijlage een fictief overzicht van de weekprognose/oogst.

Ik hoor graag of iemand mij op weg kan helpen.

Bijlagen

ik heb het bekeken en begrijp 1 en ander niet, zie niet hoe je omschrijving hierboven past met het meegestuurde bestand.

Voor het gemakkelijk te maken denk ik zelfs dat je maar 1 excelbestand nodig hebt, dat je dagelijks/wekelijks aanvult, een tabel met je dagelijkse oogsten.
Daar kan je gemakkelijk een weeknummer aan toevoegen, waarbij de week dan op zaterdag dient te beginnen.
Vanaf daar maak je een draaitabel met je weekoogsten per soort.

Dan is het maar eventjes meer om de oogst van de huidige week te vergelijken met die van vorige week en de nodige conclusies te treffen.

Je voorspelt normaal gesproken op basis van historische data. Hoe voer je de prognose uit en waar zijn de gegevens van de voorgaande weken?

Bedankt voor de berichten. De 'uitkomt' van de voorspelling doet er in deze niet echt veel toe.

Hetgeen waar ik naar op zoek ben ik hoe ik van het 'antwoord' v.d. weekprognose van één soort, de bijbehorende 'oogst' kan aftrekken.

Ik heb zelf al gekeken naar een 'tussen weg' door het creëren van een som waarbij voldaan moet worden aan bepaalde variabelen (soortnaam en data passend bij bepaalde wk), ik weet alleen niet of zo'n dergelijke soms mogelijk is.

Wat ik geprobeerd heb is vert. zoeken naar 'soortnaam' van de weekprognose in de tabel van het tabblad 'oogst', wanneer de soortnaam overeenkomt én de datum (voor de weekprognose van wk 31) tussen 24-07 en 31-07 (dus 31-07 hoort alweer bij wk 32) ligt, dan moeten de getallen uit de 'totaal' kolom van tabblad 'oogst' bij elkaar opgeteld worden in kolom L in tabblad 'weekprognose'. Vanaf daar zou ik dan de 'totale' oogst van een bepaald product in een bepaalde tijd af kunnen trekken van het 'totaal' dat geschat is voor een soort in een bepaalde week.

Mij is alleen niet duidelijk of het mogelijk is om zo'n dergelijke soms te maken, het is mij helaas nog niet gelukt. Heeft iemand een idee?

-----
zie hier voorbeeld bestand iets meer aangevuld met het 'idee'.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hier alvast een stap in de goeie richting, hoop ik.
1. maak van beide gegevens tabellen, die maken het je straks eenvoudig om alles door te voeren en voor de duidelijkheid kan je die ook netjes een naam geven.
2. in je tabel van de oogst heb ik een extra kolom toegevoegd met het weeknummer waarbij de aanvangsdag van de week, de zaterdag is. Die blijft dat straks zelf verder doen.
3. Bovenin prognose in G2 heb ik het weeknummer waar naar gekeken moet worden gezet, hier dus week "30"
4. In een extra kolom N staat dan deze formule, die je misschien op het eerste zicht afschrikt, maar kort door de bocht lees je dat als sommeer ...
- als de soortnaam in de tabel oogst gelijk is aan de rasnaam van deze tabel
- als het weeknummer in de tabel oogst gelijk is aan het bovenaan opgegeven weeknummer
- dan neem je de totalen in je tabel oogst mee
Code:
=SOMPRODUCT((TBL_Oogst[Soortnaam]=[@Rasnaam])*(TBL_Oogst[weeknummer]=weeknummer_oogst)*TBL_Oogst[Totaal])
de getallen in N stemmen overeen met wat je als voorbeeld gaf in kolom L

Nu zou je dus gemakkelijk dag na dag, week na week, gewoon je oogstgegevens kunnen ingeven in die tabel van de oogst.
Dan kan je op het einde van het jaar ook nog andere mooie overzichtjes maken.
Zou je dit voor meerdere jaren willen doen, dan moet het jaartal nog bij het weeknummer.

ps 31/7 is een vrijdag en zou volgens mij nog in de week 31 zitten, amerikaanse week wel te verstaan. Hoe werkt jouw weeknummering ? Je startte toch de zaterdag ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hier alvast een stap in de goeie richting, hoop ik.
1. maak van beide gegevens tabellen, die maken het je straks eenvoudig om alles door te voeren en voor de duidelijkheid kan je die ook netjes een naam geven.
2. in je tabel van de oogst heb ik een extra kolom toegevoegd met het weeknummer waarbij de aanvangsdag van de week, de zaterdag is. Die blijft dat straks zelf verder doen.
3. Bovenin prognose in G2 heb ik het weeknummer waar naar gekeken moet worden gezet, hier dus week "30"
4. In een extra kolom N staat dan deze formule, die je misschien op het eerste zicht afschrikt, maar kort door de bocht lees je dat als sommeer ...
- als de soortnaam in de tabel oogst gelijk is aan de rasnaam van deze tabel
- als het weeknummer in de tabel oogst gelijk is aan het bovenaan opgegeven weeknummer
- dan neem je de totalen in je tabel oogst mee
Code:
=SOMPRODUCT((TBL_Oogst[Soortnaam]=[@Rasnaam])*(TBL_Oogst[weeknummer]=weeknummer_oogst)*TBL_Oogst[Totaal])
de getallen in N stemmen overeen met wat je als voorbeeld gaf in kolom L

Nu zou je dus gemakkelijk dag na dag, week na week, gewoon je oogstgegevens kunnen ingeven in die tabel van de oogst.
Dan kan je op het einde van het jaar ook nog andere mooie overzichtjes maken.
Zou je dit voor meerdere jaren willen doen, dan moet het jaartal nog bij het weeknummer.

ps 31/7 is een vrijdag en zou volgens mij nog in de week 31 zitten, amerikaanse week wel te verstaan. Hoe werkt jouw weeknummering ? Je startte toch de zaterdag ?

Heel erg bedankt voor je bericht. Dit is precies wat ik nodig heb, maar zelf echt niet op gekomen zou zijn.

Ik heb alle stappen opgevolgd en heb de formule op dezelfde manier in mijn bestand gemaakt (daarin zijn wat kolommen/benamingen anders), en het is me zojuist (eindelijk) gelukt! Dit is precies wat ik nodig had.

Heel erg bedankt voor je hulp!! :D

Ps, 31-07 moet er bij nader inzien toch bij, weeknrs zijn precies zoals ze moeten zijn na gebruik van jouw formule (dus ik denk dat deze hetzelfde werkt?)

quoten van het vorige antwoord wordt hier niet echt geapprecieerd, dus laat je dat beter achterwege.

Voor uitleg van het weeknummer, zie https://support.microsoft.com/nl-nl/office/weeknummer-functie-e5c43a03-b4ab-426c-b411-b18c13c75340
In Europa (=ISO-weeknummer) kijken we naar de 1e donderdag van het jaar en afhankelijk van die wordt de start van week1 bepaald.
Daardoor kan het zijn dat 1 januari soms in de laatste week van vorig jaar valt. Dat is systeem 2 in de link.

Ik had het mezelf gemakkelijk gemaakt door voor systeem 1 (=amerikaanse nummering) met start op zaterdag te kiezen.
Als je straks anders tegen een probleempje met dat weeknummer aanloopt, dan moet je maar even aan de bel hangen.
Ik vermoed dat het anders vrij makkelijk te tackelen zou moeten zijn door 2 dagen bij de datum op te tellen en dan het weeknummer bepalen volgens systeem2.

succes verder

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan