Weergave van rapporten in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

RadboudAKF

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over de weergave van rapporten in ACCESS.

Ik heb een rapport waarin allerlei -meest logistieke- informatie staat over een geneesmiddel. Ik heb in dat rapport 5 secties met 5 subrapporten staan. Ik wil de gebruiker de rapportweergave tonen, waarna de gebruiker ervoor kan kiezen of hij/zij het rapport wil afdrukken of wil sluiten.

Nu merk ik dat ik de rapportweergave er niet kan laten uitzien zoals de afdrukweergave, dwz ik krijg iets niet goed voor elkaar en weet niet waar de 'fout' zit. In de bijlage heb ik de 2 weergaves meegestuurd.

U ziet dat in de afdrukweergave de bijschriften die horen bij de sub-rapporten keurig 'meezakken' in het rapport (als een rapportsectie is gevuld met inhoud). Het bijschrift 'leveringsprobleem' is 'gedaald' omdat de sectie 'productinfo' is gevuld met informatie.

In de 'rapportweergave' ziet dat er iets anders uit. Daar 'zakt' het bijschrift' dat hoort bij subrapport 'leveringsprobleem' NIET. Dat geeft verwarring bij gebruikers en ik wil graag veranderen.

Weet iemand hiervoor een oplossing? Ik heb alles nagezocht en kan het niet ontdekken. Een makkelijk alternatief is natuurlijk om ze dan maar het afdrukvoorbeeld te tonen in plaats van de rapportweergave. Toch zou ik graag willen weten of dit is op te lossen middels de rapportweergave.

Met vriendelijke groet,

Jan AKA RadboudAKF.

Bijlagen

• Keytruda-Afdrukweergave.png
    Keytruda-Afdrukweergave.png
    34,6 KB · Weergaven: 84
  • Keytruda-Rapportweergave.png
    Keytruda-Rapportweergave.png
    94,6 KB · Weergaven: 82
Kun je er een voorbeeldje bij doen? Ik sta niet te popelen (noch heb ik de tijd) om het voorbeeld na te bouwen.

Octafish,

Sorry ... zijn de bijgesloten voorbeelden niet 'helder' genoeg? Of bedoel je een access accdb-tje?

Radboudakf

Dat laatste :). Ik gebruik sowieso nooit de rapportweergave; vind dat een volkomen overbodige en nutteloze weergave, want je hebt al een formulierweergave voor schermweergave. Rapporten zijn bedoeld als output, dus dienen uiteindelijk geprint te worden. Derhalve is in mijn optiek alleen de Afdrukweergave relevant. En dus heb ik geen voorbeeldjes beschikbaar.

Beste Octafish,

Ik doe het voortaan wel met het afdrukvoorbeeld ... het 'uitkleden' van de database kost me te veel tijd. Hij is nogal groot (400mB aan tabellen en dergelijke).
Dank voor jouw opmerking over het rapport ...vroeg mij al vaker af waarom ik de Rapportweergave 'uberhaupt' zou gebruiken.

Ik zet de vraag op opgelost.

Jan aka Radboudakf.

Ben ik weer ...

Toch nog een opmerking over de Rapportweergave.

Ik merk nu dat ik op de afdrukweergave geen KNOPPEN kan definieren, althans ... ik kan er niet op klikken. (Nu weet ik ook weer waarom ik ooit koos voor de Rapportweergave --- daar gaat dat namelijk wel) Ik zou graag een knop Afdrukken of Sluiten op het rapport zetten. Waarom kan dat niet in de afdrukweergave?

Laatst bewerkt:
Wij hebben ook aan de hand van tijd tot tijd dat een A3 rapport (liggend, dubbelzijdig met een tros velden en slectievakjes) volledig dooreen gesmeten getoond wordt als het rapport geopend wordt met AcViewPreview (schakelen we daarna over naar Rapportweergave of openen we het rapport van direct met AcViewReport dan ziet alles er perfect normaal uit. Rare is dat het eens wel en dan weer niet voorkomt; kan het iets met een geheugenprobleem van de Citrix servers of internetverbinding te maken hebben?

Ik zou graag een knop Afdrukken of Sluiten op het rapport zetten.
Die staan er toch al? De afdrukknop helemaal links, en de Sluiten knop helemaal rechts. Lijkt mij overbodig om daar nog een setje extra bij te zetten. Daarnaast kun je nog wat acties aan gebeurtenissen hangen. Zo open ik een rapport doorgaans vanuit een formulier dat ik dan verberg, en bij het sluiten van het rapport komt het formulier weer terug.
Je laatste probleem is inderdaad een beetje raar, en is lastig te reproduceren. Zeg maar: niet. Maar een A3 rapport bekijken op het scherm lijkt mij toch al geen feest; gelijk afdrukken zou dan mijn voorkeur hebben.

Weet niet wat je bedoelt met knoppen die er al zouden staan. Op het afdrukvoorbeeld zie ik geen knoppen.

Ik sluit hierbij deze vraag: ik geloof niet dat ik mijn probleem goed over het voetlicht krijg.

Bedankt voor het meedenken.

Dat is raar, want als je een rapport in afdrukvoorbeeld opent, krijg je altijd de werkbalk <Afdrukvoorbeeld> erbij. Tenzij je die met code uitschakelt natuurlijk. Maar de standaardfunctie zou je gewoon moeten zien. Misschien moet je even een testdb maken met een tabelletje en daar een rapport bij. Dan zou je hem echt moeten krijgen.

Maar een A3 rapport bekijken op het scherm lijkt mij toch al geen feest; gelijk afdrukken zou dan mijn voorkeur hebben.

Zo wordt er soms toch iets minder papier verspild; een (tik)foutje zien ze toch nog sneller hier dan in de formulierweergave als ze de moeite doen vooraleer te printen :-)

Ouwe stempel; ik prefereer papier om te corrigeren en controleren :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan