weergaveformaat word-documenten

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Ik heb een Word (2010) document met daarin pagina's in zowel portrait als landscape. Bij openen van het document staat het weergave op "beeldvullend".
Probleem: de eerste pagina is in portrait, waarmee bij doorscrollen naar de tweede pagina slechts de linkerhelft van de pagina te zien is (beeldvullend was immers van toepassing op de eerste pagina in het document)....
Pagina 2 beeldvullend instellen en het document vervolgens opslaan werkt niet...
Het is natuurlijk allemaal een beetje cosmetisch, maar omdat het een sjabloondocument is, zou het leuk zijn als ik niet steeds bij openen als eerste actie het weergaveformaat moet gaan wijzigen

Vraag: kan ik de weergavegrootte van een document ergens instellen, zodat het ook behouden blijft bij opslaan?

Je kunt een macro maken bij de gebeurtenis Open die het zoompercentage aanpast. Daarbij kijk je ofwel naar een getal, ofwel naar de optimale instelling voor een pagina.
Code:
Private Sub Document_Open()
    ActiveWindow.ActivePane.View.Zoom.Percentage = 160
    ActiveWindow.ActivePane.View.Zoom.PageFit = wdPageFitBestFit
End Sub
De tweede variant gaat bij jou waarschijnlijk uit van een staande pagina, en dat lost je probleem dus niet op. Ik zou dus een percentage opzoeken dat goed werkt, en de eerste variant gebruiken.

Dankjewel!
Ik had gehoopt dat het wellicht ook zonder macro zou lukken, maar als dit werkt... ook goed

Ik ben zelf bezig met een startsjabloon te maken voor het werk, waarbij ik ernaar streef om de gebruikerssjablonen lokaal op te slaan bij de gebruiker zonder macro's, en alle vba acties vanuit het startsjabloon te laten doen dat bij het laden van Word automatisch bij de gebruiker wordt gestart. Op die manier kun je m.b.v. aanpassingen in het lint allerlei knoppen en menu's maken en gebruiken terwijl de gebruikers de gestarte sjablonen als gewoon document zonder macro's kunnen opslaan. In zo'n systeem kun je dus ook een document maken op basis van een sjabloon, en het zoompercentage met VBA instellen zonder dat er een macro in de sjabloon zit.
Het is wat werk, maar dan heb je ook wat :).
Ik ga de technieken hiervoor binnenkort in de Word cursus behandelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan