weergeven van bestanden in een div

Status
Niet open voor verdere reacties.

pro pizza

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2007
Hallo,

Ik heb een html bestand met een aantal div's en de opmaak van de site, de index.php. Daarin heb ik een aantal links staan naar bestanden: home.php, login.php, register.php. Nu heb ik 1 div waarin deze bestanden moeten worden geopend als er op de link geklikt wordt. Ik kan hier geen antwoord op vinden op google. Hoe kan ik dit met php doen?

Mvg, Ruben

Bedankt! Zal het morgen of overmorgen even doorlezen :) Ziet er voor wat ik gelezen heb handig en uitgebreid uit.

Mvg, Ruben

Hierin wordt alleen uitgelegd hoe je de include functie moet gebruiken. Misschien is mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld dus ik zal het even uit proberen te leggen:P

Er is een bestand, de index.php. Daarin zitten bijv. 2 div's. Div één is de menubalk met allemaal links naar andere bestanden. Er staat 2 links in de menubalk, 1 naar de loginpagina en 1 naar de register pagina. Div twee is de content pagina waarin de links moeten worden geopend.

HTML:
<div id="menu">
<a href="login.php">Login</a>
<a href="register.php">Register</a>
</div>
<div id="content">
//Hier moeten de pagina's worden geopend als er op de link geklikt wordt.
</div>
Hoe doe ik dit met een include?

P.s. ik heb op google ook al gezocht en kwam dan ook de $_GET methode wel tegen, maar nergens staat uitgewerkt hoe ik die hierop toe moet passen.

Mvg, Ruben

Het eerste wat je moet doen is niet linken naar verschillende pagina's, want dat gaat niet werken. Dus niet register.php, maar index.php?page=register.

Vervolgens moet je op je index pagina kijken of $_GET['page'] bestaat, en afhankelijk van de waarde ervan een pagina openen, bijv zo:

PHP:
if ( isset( $_GET['page'] ) ) {
  switch( $_GET['page'] ) {
    case 'register' :
      include "register.html";
    break;
    case 'about' :
      include "about.html";
    break;
    default:
      // not found, default page
      include "home.html";
    break;
}
else {
// default page?
include "home.html";
}

Het werkt goed:)
bedankt!
Ook weer wat geleerd over de switch functie, deze kende ik nog niet.
Toch nog 1 vraagje, waar dient de break; voor?

P.s.

PHP:
if ( isset( $_GET['page'] ) ) {
  switch( $_GET['page'] ) {
    case 'register' :
      include "register.html";
    break;
    case 'about' :
      include "about.html";
    break;
    default:
      // not found, default page
      include "home.html";
    break;
}
} // hier was je vergeten de if() af te sluiten ;)
else {
// default page?
include "home.html";
}

Laatst bewerkt:
Oh ik had het niet getest, het kan best dat ik een haakje vergeten was :P Goed gevonden.

Break zorgt ervoor dat de switch stopt. Als je namelijk dit doet:

PHP:
$getal = 2;
switch ( $getal ) {
  case 1: echo 1;
  case 2: echo 2;
  case 3: echo 3;
  case 4: echo 4;
}

Dan wordt de output "234" en niet alleen "2", want standaard, als een Switch een case tegenkomt die klopt, voert hij vanaf dat punt alles uit dat hij verder tegenkomt, waarbij hij "case" statements overslaat. Als je dat niet wilt, en je wil alleen dat een bepaalde case uitgevoerd wordt, moet je "break" aanroepen, dat zorgt ervoor dat het huidige blok direct afgesloten wordt.

Werkt overigens ook in loops:

PHP:
for ( $i = 1 ; $i < 10 ; $i++ ) {
  echo $i;
  break;
}

Levert alleen "1" op, want daarna beëindigd "break" de loop.

Bedankt voor de duidelijke uitleg! :D
Begrijp het nu helemaal:thumb:

Mvg, Ruben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan