• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wegschrijven data

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric111

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 dec 2012
Beste mensen,

Ik heb een userform gemaakt voor het invoeren van data. Deze wordt netjes in een tabblad weggeschreven. Nu wil ik deze data sorteren. Dit lukt me ook, zie bijlage. Het probleem is echter dat er erg veel combinaties zijn. Het wegschrijven van de data neemt nu veel tijd en geheugen in beslag. Dit is niet acceptabel. Weten jullie een betere manier om de data sneller weg te schrijven?

Groet Eric

http://speedy.sh/fPmzk/test-voor-forum.xlsm

Eric,

Ik zie je probleem niet, in het bestand dat je meestuurd is geen userform opgenomen.
Ook is er geen macro opgenomen zodat ik ook niet kan zien wat nu eigelijk de bedoeling is.
Kortom ik kan niets met je vraag.
Ik stel voor dat je de vraag of op een andere manier stelt of dat je een beter bestand upload.

Veel Succes.

Beste Elsendoorn2134,

Dank je voor je reactie,

De userform schrijft de data naar het tabblad "data". ik heb twee regels invoer in het voorbeeld staan.
Met betrekking tot de invoer is het userform niet het probleem, voor zover ik weet.

Ik wil berekenen in tabblad "bouwdeel per gevel" wat de hoeveelheden zijn van een bouwdeel (code) per gevel.
ik heb dit opgelost door de codering van desbetreffend tabblad. daar staan zo'n 400 formules om de totalen per code per gevel op te tellen.

Als ik nu nieuwe data invoer, of data verander, dan gaat Excel de nieuwe situatie berekenen, dat erg lang duurt.
Nu zoek ik naar oplossingen om de data sneller, per gevel, te kunnen berekenen.

ik vraag daarom advies over de mogelijke codes die ik nu heb gebruikt. Zijn er misschien snellere codes?
Of kan ik de data beter optellen met een vba-code?

Hopelijk is het nu iets duidelijker.

Groet Eric

Eric,

Ik snap je probleem wel want ieder keer dat je iets veranderd in het Excel bestand wordt
onmiddellijk het hele bestand herrekend. Wat je wel kan doen is om het herrekenen binnen
Excel op handmatig zetten. (Office knop, Opties voor Excel, Formules, Werkmapberekening handmatig aanvinken)
Dit heeft tot gevolg dat je van alles kan invoeren zonder dat Excel het bestand herrekend en pas na een druk op de
F9 knop de herrekening start.

Verder begrijp ik niet wat je met het tabblad bouwdeel per gevel wil bereiken, alle gegevens staan ook al op tabblad
Data. Wil je een overzicht per gevel kun je ook een draaitabel gebruiken om deze gegevens te presenteren.

Veel Succes.

ah oké.

ik wil bereiken dat alle vierkante en strekkende meters en eventueel toe te voegen stuks, die een bepaalde conditie hebben worden opgeteld per gevel.
Met mijn (beperkte) kennis heb ik gekozen voor deze opzet. Je moet je voorstellen dat er in ieder geval 250 regels in het Data-tabblad worden ingevoerd.

indien ik het met een vba code opzet, krijg ik (denk ik) veel geneste als-formules, omdat er veel codes en combinaties mogelijk zijn. Tevens weet ik niet of dit dan sneller gaat.
Ik zal morgen eens kijken of het handmatig doorrekenen, zoals jij voorstelt, sneller gaat.

Dankjewel voor je reactie,

Groet Eric

Handmatig berekenen is inderdaad een oplossing voor mij.
Gelukkig is deze oplossing gemakkelijk.

Dankjewel Elsendoorn.

Groet Eric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan