wegvallen verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

astrid heijnen

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2004
iedere keer als de telefoon gaat, valt de verbinding met internet eruit.
iemand enig idee wat hier aan gedaan kan worden?

Ik heb het vermoeden dat ADSL niet correct is aangesloten.

De enige juiste methode is:

bij het ISRA punt (da's het punt waarop de telefoon je huis binnenkomt-> meterkast óf woonkamer) dien je de splitter te plaatsen. Daarvandaan de kabels trekken.
Een veel gemaakt fout is dat de ADSL splitter NIET bij het ISRA punt zit en dát is één van de mogelijke oorzaken van de foutmelding.

ik had dat al gelezen en dus de hele handel verplaatst naar t punt waar de telefoon binnenkomt, maar helaas geen resultaat. zelfs n nieuwe splitter én n nieuw modem helpt niet. t gekke is dat t soms weken goed gaat, maar zoals gister, de telefoon gaat, en t is de hele dag hopeloos met de verbinding

Even voor de zekerheid: je schrijft dat je de hele handel naar beneden hebt verplaatst, maaaaaaar, heb je ook idd. vanaf benéden / vanaf de splitter dus, een kabel naar die pc boven en gebruik je niet de kabel die boven al lag?
Je moet dus echt vanaf de splitter het signaal naar de computer brengen én de splitter moet dus idd. beneden bij het isra punt zitten.

de pc staat beneden, boven staan alleen 2 laptops die draadloos zijn.
ik heb nu geprobeerd de telefoon zo ver mogelijk van t modem weg te zetten maar ook dat helpt niets :(

Toch betekent het dat de ADSL aansluiting ergens niet deugt. OFwel werkt de splitter niet goed, ofwel zit er intern een draad verkeerd.

Je moet wel op alle aansluitpunten van de telefoon een splitter plaatsen, dus niet enkel op de aansluiting waar je de modem op aangesloten hebt.
Vaak is (zoals bij mij thuis) het 1ste telefoonpunt doorgelust naar andere plaatsen. Wanneer er ergens anders nog een telefoon staat aangesloten, moet er op dat punt ook een splitter zitten.

de splitter is pas nieuw. ik heb boven wel n telefoon staan, maar dat is zo'n handset die je in t stopcontact steekt. t basisstation staat dus beneden. moet ik dan boven toch n splitter ertussen doen?
De telefoon, ook nieuw trouwens, kraakt ook vreselijk

Toch betekent het dat de ADSL aansluiting ergens niet deugt. OFwel werkt de splitter niet goed, ofwel zit er intern een draad verkeerd.

Je moet wel op alle aansluitpunten van de telefoon een splitter plaatsen, dus niet enkel op de aansluiting waar je de modem op aangesloten hebt.
Vaak is (zoals bij mij thuis) het 1ste telefoonpunt doorgelust naar andere plaatsen. Wanneer er ergens anders nog een telefoon staat aangesloten, moet er op dat punt ook een splitter zitten.
Die vat ik niet............... een splitter aansluiten op alle aansluitpunten??? Waar komt deze wijsheid vandaan?
ADSL heeft 1 splitter nodig en wel bij het isra punt. Daarna kan de telefoon afgetapt worden.

Niet als je telefoonaansluiting is doorgelust. Dan moet je op elk telefoonpunt een splitter zetten als je daar ook een telefoon hebt inzitten. Heb dat altijd zo gedaan zonder problemen (info kwam van Belgacom).

Is in dit geval niet nodig omdat de telefoon boven blijkbaar een DECT is met een basisstation. Als enkel het basisstation is aangesloten op het isra punt, heeft het geen zin op de andere contactpunten een splitter te plaatsen.

@astrid
Toch nog even voor de zekerheid. Je bedoelt toch dat als de telefoon gaat, je internet weg is op alle PC's, dus ook op de PC die met een kabel is aangesloten?

klopt, op de pc en de laptops valt de internetverbinding uit. kwestie van t kabeltje even uit t modem halen en opnieuw insteken, dan is er weer internet. maar dit kan toch niet echt de bedoeling zijn.
als eenmaal de telefoon is gegaan, blijft t de hele dag rommelen met de verbinding. zo langzaam aan begin ik te hopen dat er maar niemand belt :mad:

Beste Astrid,

Wat kan je doen:

1. Ik zou dit probleem zeker aan je ISP of je telefoonmaatschappij voorleggen en vragen of ze een lijncheck kunnen doen.

2. Je zou het telefoontoestel kunnen vervangen door een ander (indien je dat hebt) om na te gaan of het telefoontoestel er voor iets tussen zit. Ik heb begrepen dat je een basisstation beneden hebt staan, en boven een aparte handset. Ga ook eens na op welke frequentie die met het basisstation communiceert, kan ook interferentie geven met je wireless netwerk. Eventueel probeer je eens met enkel het basisstation, zonder handset.

3. Als je de ADSL splitter al hebt vervangen, hoeven we de fout hier niet te zoeken. Ga wel nog eens na of er geen andere toestellen op de telefoonlijn zijn aangesloten (alarmsysteem, fax....). Indien ja, probeer die dan eens te unpluggen en kijk of dat het probleem oplost.

Dit lijkt me een probleem dat je enkel door een proces van eliminatie oplost.

n lijncheck is er al geweest en zowel kpn als hetnet zegt dat er niets aan de hand is.
andere apparaten zoals fax en zo heb ik niet in huis, dus ik zal idd eens de handset weghalen, kijken of dat iets helpt. aan de telefoon zal t niet liggen denk ik, daar deze ook nog niet zo oud is, en met de vorige telefoon deze klachten ook al waren

Niet als je telefoonaansluiting is doorgelust. Dan moet je op elk telefoonpunt een splitter zetten als je daar ook een telefoon hebt inzitten. Heb dat altijd zo gedaan zonder problemen (info kwam van Belgacom).

Is in dit geval niet nodig omdat de telefoon boven blijkbaar een DECT is met een basisstation. Als enkel het basisstation is aangesloten op het isra punt, heeft het geen zin op de andere contactpunten een splitter te plaatsen.
Ik snap er nog steeds de ballen niet van. Wat versta je onder een "splitter"? Hebben wij het over hetzelfde apparaat?

Casus: isra punt
Dáár komt de ADSL splitter met 1 ingang en 2 uitgangen.
ingang is voor het isra punt naar splitter, signaal in
één uitgang is voor telefoon 1
de andere uitgang gaat naar de ADSL modem.

Tot zover geen spraakverwarring neem ik aan?

Als er boven in huis telefoon is dan wordt de rode tekst hierboven ná de adsl splitter gesplit en naar boven gestuurd. Boven zit dan een telefoonwandcontactdoos waar die draad op wordt aangesloten.

Wat moet er boven dan nog "gesplit" worden?

Jullie hebben beiden al een verschillend beeld van een splitter...................

Als "boven" een splitter zit zoals getoond in het beeld van Astrid, dan krijg je problemen, want zo'n splitter hoor helemaal niet "boven" te zitten, die hoort beneden bij het isra punt.

De splitter die Webster18 toont is in de Nederlandse taal idd. geen splitter, maar een zogenaamde dubbele telefoonstekker. (Het is maar net wat voor naam het beestje krijgt)

Echter, naar taalkundige normen genomen, doen beide dingetjes het signaal "splitten".

Cruciaal is echter dat voor een ADSL signaal bij Astird "boven", niet het splittertje van Astird wordt gebruikt, want dan krijg je ellende.

Hey Pasja,

Spreken we hier allemaal Nederlands en bedoelen we toch iets anders. Nu denk ik wel dat beide apparaatjes hetzelfde doen.

Ik ben het met je eens dat de opstelling er als volgt moet uitzien:

ISRA
|
Splitter -----> telefoon (op line uitgang)
|
Modem (op ADSL uitgang)

Bij mij thuis(dat is wat ik bedoelde) is de ISRA intern doorgelust (binnen in de wandcontactdoos). Dan krijg je dus de volgende situatie :

ISRA1 ---> ISRA2 ---> ISRA3
|
|
Splitter---Telefoon
|
|
Modem

Ik hoop dat mijn schema wat duidelijk is :rolleyes: Als je op ISRA2 of ISRA3 ook een telefoon aansluit, dan moet er op die contactdoos dus ook een splitter, anders krijg je problemen.

Laatst bewerkt:
Tja, het is een variant die ik niet direct zou toepassen. Ik zou ná de adsl splitter het signaal gaan splitten, maar goed als het bij jou werkt dan zal het wel oké zijn. (Ik ben geen telefoonmonteur en praat slechts adsl aansluitschema's na die mij bekend zijn)

Laatst bewerkt:
Hoi Pasja,

Ik weet niet hoe oud je bent maar mijn telefooninstallatie thuis is ruim 20jaar oud, gebouwd toen er van ADSL, GSM, thuisnetwerken enz.. nog geen sprake was (de oertijd, zeg maar :) ).

Eigenlijk mocht je de telefoonlijn niet doorlussen en mocht je ook niet meer dan 1 telefoontoestel aansluiten, maar zoals elke goede Belg heb ik dat met een korrel zout genomen.
Ik ben het wel met je eens dat het splitten van het ISRA punt de beste oplossing is.

Blijf natuurlijk Astrids probleem. Als de splitter goed is aangesloten en zowel de splitter als de modem al eens werden vervangen met hetzelfde resultaat, heb ik even geen ideetjes meer.

@Astrid : Heb je dit probleem al aangekaart bij je provider? Wat was hun antwoord?

mijn internetprovider zegt dat het probleem niet bij hun ligt. kpn zegt dat het probleem ook niet bij hun ligt. vraag is en blijft waar ligt t probleem dan wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan