Wegwijs raken uit al die geheugentypes

Status
Niet open voor verdere reacties.

geert1964

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2010
Hallo allen,

Ik ben bijna een computerleek en vraag mij af wat al die verschillende geheugens die ik via Taakbeheer en Broncontrole (Windows 7, 2 MB ram) zie, eigenlijk betekenen.

Taakbeheer

Fysiek geheugen (MB)
Totaal 1791
In cache 572
Beschikbaar 559
Vrij 14

Kernelgeheugen (MB)
In wisselbestand 164
Niet in wisselbestand 53

Toegewezen geheugen (MB) 1849/3582

Broncontrole

Gereserveerd voor hardware 257
In gebruik 1185
Gewijzigd 35
Stand-by 558
Beschikbaar 24

Zo, dit zijn alle gegevens. Het aantal MB klopt misschien niet helemaal, omdat het scherm zich regelmatig ververst.

Kan iemand uitleggen wat al die verschillende geheugens inhouden ?

Met dank bij voorbaat.

Geert1964

Even gegoogled op "Fysiek geheugen"....

Fysiek geheugen is RAM-geheugen, écht geheugen dus dat op het moederbord is ingeprikt en waar de processor direct bij kan komen. Dat in tegenstelling tot virtueel geheugen, hetgeen op de harde schijf wordt bijgehouden... Als een computer te weinig snel RAM-geheugen heeft, dan wordt er uitgeweken naar langzaam virtueel geheugen op de harde schijf. Dat laatste kan de computer enorm (!) vertragen. Heeft u minder dan 1 GB RAM-geheugen? Dan gauw extra RAM-geheugen bijplaatsen, want tegenwoordig is 1 á 2 GB RAM toch wel het minimum om een moderne PC een beetje lekker te laten draaien!

Ditzelfde kan je doen met "Windows Broncontrole" ;-)

Om een behoorlijke misser te corrigeren, MB zal je wel GB bedoelen in de kop van je vraag.
Wat je ziet aan geheugentoewijzing van je hardware komt door de geheugenadressering beheerd door windows en/of drivers van die hardware.
Fysieke geheugen is de totale geheugen wat beschikbaar is (hardwarematig), hier wordt dus het een en ander afgesnoept tbv je systeem om je hardware goed te laten functioneren.
Het resterende vrije geheugenruimte wordt gereserveerd voor de software die je draait.