Wel 5.1 geluidkaart, geen 5.1 geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

manonsomers

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2002
Hoi,

Ik heb een Soundblaster Audigy Surround 5.1 geluidskaart met Creative 5.1 boxjes. Het geluid was perfect. Nu heb ik onlangs mijn pc geformateerd. Daarna weer de geluidskaart geïnstalleerd. Het probleem is dat het geluid het wel doet, maar alleen de twee front speakers en de subwoofer. de twee rear speakers en de centre speaker doen het dus niet. Mijn 5.1 boxen werken nu als een 2.1, niet echt handig

De geluidskaart is al een keer opnieuw geïnstalleerd. Ook heb ik geprobeerd nieuwe drivers en updates te downloaden vanaf Creative.com. Het vreemde is dat mijn geluidskaart dan niet gevonden wordt, want ik krijg dan de volgende melding; 'Er is geen product van Creative aangetroffen. Mogelijk is uw Creative-product of –software niet aangesloten of niet goed geïnstalleerd op de pc.'

Ik heb het geluid van mijn pc ingesteld op 5.1. Dit moet denk ik ook bij de software voor de geluidskaart (audioHQ) Maar ik kan dit niet openen. Ik krijg dan de melding 'Kan geen audiostuurprogramma initialiseren, installeer het audiostuurprogramma opnieuw'

Het stuurprogramma kan ik dan weer niet downloaden van de site omdat mijn geluidskaart niet gevonden wordt. Soort vicieuze cirkel dus.. Weet iemand hoe dit op te lossen is?

Heb je toevallig niet alleen de updates gedownload?

Hier staat alleen de update versie lees alles even goed door.

Ik heb hier wat gevonden.

Is een groot bestand (145MB).

Driverguide
Login Driver
Wachtwoord all

SJJ, ik heb geprobeerd de updates te downloaden, zodra ik ze wil gaan installeren krijg ik het bericht dat er geen audigy geluidskaart in mijn systeem is aangetroffen en dat ik moet zorgen dat hij goed is geïnstalleerd voor ik het installatieprogje uitvoer. Maar aangezien ik wel geluid heb, 2.1 weliswaar, zou je toch zeggen dat de kaart goed is geïnstalleerd?

Lucky Fred, Volgens mij is deze download alleen voor Compaq, of ligt dat aan mij?

Zou mijn geluidskaart ook gewoon kapot kunnen zijn?

Klopt, is alleen voor Compaq.

Kijk nog wel even verder.

ff een vraagje, wat voor windows heb je XP?
Is nl. van belang bij het zoeken.

Ben weggeweest, maar ben er weer.

Heb je al een keer geprobeerd een DVD af te spelen, de 5 speakers werken normaal niet op alle software, programma's.

Heb je al via Configuratiescherm\Systeem\Hardware\Apparaatbeheer gekeken of bij Besturing voor geluid, video en spelletjes jouw videokaart wordt weergeven?

Indien die daar niet voorkomt is de geluidskaart waarschijnlijk niet correct geïnstalleerd, komt ie daar wel voor verwijder hem dan.
Schakel de PC uit.
Verwijder de geluidskaart. (Ook uit het MB) en alle drivers van deze geluidskaart. Maak de puntendie in het MB goed schoon met een schoon doekje.
Steek de Geluidskaart weer in het Moederbord, stop de CD met drivers/software voor de geluidskaart in de CD-R/DVD-speler en herstart de PC.

Als het goed is komt hij nu met de melding dat er nieuwe hardware is gevonden. Doet hij dat niet kan het zijn dat de Soundkaart niet goed is.

Ik hoop dat dit werkt.

Gr. Fred

Heb het geprobeerd fred.

Kaart eruit gehaald, opnieuw erin gezet en hij werd gevonden als zijnde nieuwe hardware. Wanneer ik de extra software wil installeren waarmee hij kan worden ingesteld als 5.1 ipv 2.1 , dan wordt de kaart niet herkend als zijnde een SB Audigy. En kan ik de extra software dus niet installeren, wanneer dat wel zou lukken dan is het volgens mij vrij makkelijk om de instellingen goed te zetten dmv audioHQ.

Belangrijkste probleem is dus dat de kaart niet herkend/gevonden wordt door (de software van) creative. Is er een andere manier om die software te installeren ofzo ?

Ik heb ook nog geprobeerd de kaart op een ander PCI-slot te zetten, maar ook dat veranderde niets.

Heb je Everest Home ? Download die anders even en start het programma.

Kijk Nu bij Computer/Overzicht en scrol naar Mutlimedia/Geluidskaart.

Wat staat daar precies?

Hey Fred,

Onder geluidskaart staan er twee waaronder de Creative;

- Creative EMU10K2 Audigy Audio Processor
- VIA AC'97 Audio Controller

Dit programma vind het dus en herkend hem als een Audigy. Erg vreemd dus Dat Creative zelf hem niet vind. Volgens een kennis van me hebben Creative Audigy kaarten dat wel vaker en moet ik veel drivers downloaden . Heb alleen geen idee waar ik die kan downloaden, dus dat ga ik even zoeken. Super wel dat je me helpt :)

Ik doe het graag.

Nu ik een type weet heb ik verder gezocht en vond deze.

Probeer het eens door deze driver te installeren..

Groetjes,
Fred

Hij doet het hoor, met dat progje! Geluid uit alle boxen dus ik ben erg blij :D Nogmaals dank voor je hulp Fred.

Gr.

Manon

Geluk!

Ik heb exact hetzelfde probleem, !!!! En ik ben zeer blij lucky freddy zich over dit probleem gebogen heeft.
Nu, om het goed te begrijpen, , ik heb alles geïnstalleerd zoals het zou moeten horen, en toch nog altijd krijg ik slechts geluid uit de 2 frontspeakers,
dan moet ik gewoon de driver downloaden, en dan zou het normaal gezien moeten werken,
Ik hoop van wel
Laat mij iets weten
Thx in advance

Welkom op Helpmij Fed.

Verwijderd door mijzelf.

Groeten,

Fred

Laatst bewerkt:
Hallo Fed,

Wat er hiervoor stond moet je maar vergeten.
Schijnt dat een opgeloste Topic toch gewoon mag worden gebruikt.
Foutje mijnerzijds, kan gebeuren.
Maar goed.

Download Everest en installeer deze.

Start het programma, kijk bij Computer/Overzicht en scrol naar Mutlimedia/Geluidskaart.

De gegevens die daar staan (en je besturingsysteem, dus welke versie van Windows) moet je hier even plaatsen, dan zal ik kijken of ik de juiste driver voor je kan vinden.

Groeten,

Fred

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan