Wel aarde? Geen aarde? Wat doen jullie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Hoi,

Leuke discussie hier tussen mij en mijn vader en neef!
Is het noodzakelijk je PC op een geaard stopcontact aan te sluiten of is een overspanningsbeveiliger genoeg. Ik heb zelf een beveiligde kontaktdoos die de stroom afsluit bij een piekspanning zoals bij blikseminslag.
Aan de PC zit altijd een stekker met randaarde dus neem ik aan dat het gewoon moet!!
Wat hebben jullie?

Raymond

overspanningsbeveiliger op een niet geaard stopcantact heeft geen zin

Awel, hier dan een verlossend antwoord van een ervaren elektro monteur (dagelijks werk).

Jazeker is het (verplicht) aan te raden om een pc op een geaard stopkontakt aan te sluiten!
Het is een NIET dubbel geisoleerde voeding, geheel van metaal en is het dus een plicht om dat te aarden.
Als er een fout zit in die netvoeding kan je hele pc kast onder spanning komen.
Verder heb je zonder aarde een grote kans op statisch elektriciteit wat ongemerkt voor zeer grote schade in je computerkast kan zorgen.

Verder: een overspanningsbeveiliger werkt geheel NIET zonder aarde.
De spanning die teveel is (piek) wordt namelijk over de aarde afgevoerd.
Het moet namelijk ergens blijven.
Dat is ook de reden waarom een overspanningsbeveiliger de aardlekschakelaar weleens wil uitschakelen.
Een piek wil weleens de 30 mA overschrijden en als dat langer duurt dan 10 mSec, dan zal de aardlekschakelaar aanspreken en afschakelen.

Laatst bewerkt:
Hebben we nu ruzie met pa Bos en neef? :confused: :p

Nee hoor.....
Pa was in de veronderstelling dat als er een piekspanning komt de beveliging gewoon doorslaat en zodoende deze piek niet in je PC kan komen.
Vraagje nog aan jou Paul. Hoe aard je een stopcontact? Kan dat gewoon?

Ben het volledig met Paul eens, allen jammer dat de iets wat oudere woningen geen geaard stopcontact in de woonkamer hebben (of slaapkamer/hal/overloop).
Om deze geaard te maken lijkt mij opzich de beste oplossing een geaarde draad met een trekveer aan te brengen in de bestaande leiding.
Overigens heb ik zolang ik een pc gebruik nog nooit problemen gehad, maar het zal je maar gebeuren zeg.

Ik dacht de je gewoon een geaard stopcontact kom kopen en de aardedraad met een aardeklem op een blank stuk van je CV leiding kon aansluiten!

Raymond Bos zei:
Ik dacht de je gewoon een geaard stopcontact kom kopen en de aardedraad met een aardeklem op een blank stuk van je CV leiding kon aansluiten!

Dan heb je dat verkeerd gedacht.:D

profpc zei:
Ik heb nog een uitgebreid artikeltje gevonden waar alle feitjes in staan.
http://www.trinitycomputers.nl/n aarde.htm

Werk al tig jaar met computers aan niet geaarde wandkontaktdozen en tot nu toe geen problemen mee gehad, maar wat niet is ..........

Als je via een modem aan het internet hangt, heb je ook aarde, alleen niet geschikt voor grote stromen, wel geschikt om storingen af te voeren.
Het is GEEN ideale situatie maar beter dan de cv of waterleiding.

Het beste is inderdaad een aardedraad doortrekken naar de meterkast en daar aan de aardestrip koppelen.
Wel een gedoe als de bestaande leidingen en centraaldozen bommetjevol zitten.

Lange Pier zei:
Dan heb je dat verkeerd gedacht.:D

Lol......:p
Ik ga maar gewoon weer verder met het verzorgen van gehandicapten en niet op de stoel van een elektromonteur zitten......wel zo veilig;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan