Wel internet, geen bestanden delen

• Onderwerp starter Onderwerp starter patr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

patr

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2003
Allereerst mijn welgemeende excuses als dit probleem al aan de orde geweest is.
Ik heb wat rondgesnuffeld op dit forum, maar geen oplossing gevonden.

Hier het probleem:
Ik heb een thuisnetwerkje opgezet met deels vaste verbindingen en deels draadloos.
De vaste verbindingen werken goed evenals de draadloze verbinding met m'n laptop (ME) met een Sitecom PCMIA WL-011 kaartje (ik kan internetten en bestanden delen)
Het probleem zit hem in de draadloze verbinding via een Sitecom Mini USB Wireless Adapter WL-012

Na installatie heb ik op die computer (XPPro FAT) een werkende internet verbinding gekregen, maar het probleem is de deling van bestanden...... DAT krijg ik niet voor elkaar.

Uiteraard heb ik de wizzard z'n werk laten doen en alles correct ingevuld
Ik kan deze computer (Eline) ook op mijn computer (XP home NTFS) zien in de werkgroep van dit thuisnetwerkje bij 'mijn netwerk locaties'
Als ik echter verbinding probeer te maken krijg ik de volgende melding:

netwerk.jpg

Op de XPPro computer zie ik bij 'Mijn netwerklocaties' geen andere met het netwerk verbonden computers (behalve dan de betreffende computer zelf).

Ik heb een schijf op de "Eline" aangewezen om te delen
De naam van de werkgroep is op iedere computer hetzelfde
Verder kan ik geen zinnige aanvulling bedenken en hoop eigenlijk op "het ei van Columbus", door één van de mensen hier gegeven die meer verstand van dit soort zaken hebben.:cool:

Kijk toch nog eens in de eigenschappen van je USB netwerk adapter (WL-012) of "Bestands- en printers delen voor Microsoft-netwerken" aan gevinkt staat.
Daar naast moeten de desbetreffende mappen ook op "delen" staan.

Grtz.

Dank je voor je antwoord, dat geeft mij in ieder geval het gevoel dat er met meegedacht wordt.

Helaas is het niet iets wat ik niet al gedaan heb (tenminste als je de instelling volgens het plaatje bedoelt).

netwerk2.jpg

Ook het welbekende "handje" staat onder de D-schijf op de desbetreffende computer en dit is ingesteld door erop te rechtsklikken etc etc etc.

Weet zo gauw ook niets meer te verzinnen!
Als ik je verhaal goed lees dan heb je niks over het hoofd gezien.
Toch lijkt het een software-matig probleem te zijn en vaak (heb zelf ook een netwerkje met 5 PC's) zie je een heel klein maar belangrijk detail over het hoofd.
Niet gewanhoopt,alle instellingen toch nog eens nalopen en toch nog maar weer eens de netwerkwizzard gebruiken.

Tip:
Ga naar start/uitvoeren en type "cmd" gevolgd door enter.
Type achterde prompt: ipconfig/all en je krijgt een over zicht van alle IPadressen.
Kijk of je hier iets geks of onduidelijks ziet.
Probeer vanuit de "Elise" PC de "XP home NTFS" eens te pingen.

Suc6.

Geplaatst door m@rio
Gastaccount op de xp machine aangezet?

Oké hier komt de grootste n00b vraag aller tijden
Bedoel je wel of niet aangezet.
De XPpro machine is een computer met slechts één gebruiker en ikheb daarop geen andere accounts gemaakt.

@ FunZip
Ik zal eens pingen en ook van vooraf aan de zaak installeren, misschien dat er nu zaken elkaar aan het tegenwerken zijn.
Ik heb het echter al zo vaak opnieuw geïnstalleerd (na een systeemherstel gedaan te hebben) dat ik het probleem hier voorgelegd heb.
Mijn inschatting is ook dat ik iets kleins (maar o zo belangrijks) over het hoofd gezien heb ..... maar ik zie niet wat.

Afijn ..... pingen maar.

Helaas de truuk van het gastaccount heeft ook niet mogen werken
Ik blijf op mijn computer wel zien dat de "Eline" computer in het netwerkzit, maar ik krijg geen toegang

Op de "Eline" computer zie ik nog steeds niet de andere computers uit het netwerk.

Pingen heb ik ook gedaan en ik kan er zover wat geitenkaas van breien dat ik de "Eline" computer inderdaad niet kan pingen (de anderen in het netwerk wel)
Vanaf de "Eline" computer kan ik andere computer is het netwerk ook niet pingen.
Ik heb dus zelf zo'n vermoden dat ik teveel met verschillende namen heb gerommeld en zal eens van vooraf aan beginnen.

Mag ik jullie tot zover hartelijk danken voor de moeite die jullie in mijn probleem hebben gestoken.
Het "ei van columbus" is niet gevonden, maar het is geruststellend dat ik niet iets essentieels over het hoofd heb gezien.
En ik maar denken dat alles vanzelf ging met XP.

Is er op de computers een softwarefirewall geïnstalleerd? Ik heb ook eens uren achter elkaar lopen kl*ten voordat ik op het idee kwam om die firewalls in te stellen op netwerkgebruik.

Han

Heren (dames?)
Mijn dank is groot.
Na de opmerkingen van mensen die meer weten over dit dan ik geprobeert en gelezen te hebben heb ik maar voor de -tigste keer een systeemherstel gedaan.

Het werkt nu :cool:

Wat was het geval ... een o zo kleine vergissing in de wizzard gemaakt.
Bij de opties wat voor een netwerk had ik gekozen voor optie "overige" en dan de eerste omdat ik niet wist wat een "residential gateway" was en ik één van de andere opties duidelijker vond
Afijn, dit was dus het probleem, ik had wel voor deze optie moeten kiezen.

Het probleem is opgelost en hopelijk heeft een andere computer/netwerk analfabeet hier wat aan.

Fijn dat het werkt:thumb:
Wees zuinig op je "herstelpunt" en/of maak nog een nieuwe aan als alles weer goed werkt!

Grtz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan