Wel op het netwerk maar niet printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nickos123

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2008
Hoi computerdeskundige,

Ik zit al enige tijd te vechten met mijn computer.
Ik heb namelijk een nieuwe pc gekocht met het welbekende Vista erop. En een laptop met XP erop.
Thuis had ik al een netwerk, en heb nu ook beide computer in dezelfde werkgroep gezet. Ook mijn printer heb ik gedeelt. En in windows vista heb ik "printers delen" ingeschakeld.

Toch kan ik geen printer vinden met de laptop die windows XP heeft. WEl heb ik gewoon internet (draadloos) en lukt het pingen.
Mijn firewall heb ik uitgeschakeld.

Ook kan ik geen mappen delen? Ik zie wel de werkgroep maar kan niets delen?

Wie kan me helpen? Met dit rare gedoe?

Met vriendelijke groet,
Nick

Firewall uitgeschakelt op beide laptops?

Je moet geloof ik wel eerst de wizard printer toevoegen gebruiken, ookal is het een netwerkprinter.

En ook de printer zelf moet in dit geval sowieso compatibel zijn met zowel xp als vista.

Een klein foutje in de wizard netwerk opstellen in xp kan er eveneens voor zorgen dat het totaal de mist ingaat (de eerste keer heeft het mij ook veel tijd gekost).

Iets wat vista dan weer veel beter aanpakt, tot je zoveel instellingen hebt veranderd om het netwerk compatibel te maken dat je plots geen internetverbinding meer hebt en vista beweert dat de router geen verbinding heeft met internet (de rest van het netwerk is wel bereikbaar) het vreemde is echter dat alle overige pc's in het netwerk geen probleem hebben om op internet te gaan.

Nee, netwerken zorgen vaak voor problemen. Als je er echt niet uitkomt zou ik een adapter of hub voor aan een router opteren.

Inderdaad zijn beide firewalls uitgeschakeld.De printer is ook vista compatibel. Want ik kan gewoon printen met deze printer in vista. Alleen via het netwerk wil het niet lukken. Ik kan hem namelijk ook niet toevoegen in XP omdat deze hem niet ziet. Terwijl ik wel heb gezegt dat vista deze printer moet delen. In dezelfde werkgroep als waar de Xp laptop staat. Maar toch kan ik hem niet toevoegen. ERg vreemd. HEeft iemand misschien een idee hoe dat het wel lukt?

Controleer eens of de pc's elkaar herkennen als in hetzelfde netwerk...

En check nog eens of ze wel dezelfde naam gebruiken voor de werkgroep. Vista bepaalt deze naam zelf (die krijgt hij van de router ofzo) terwijl je deze in xp zelf moet ingeven. Mss heb je hem in xp ingegeven en heb je niet opgemerkt dat je dat niet hebt moeten doen in vista en deze dus zelf een andere naam heeft gekozen.

Ik heb net alle stappen nog een keer doorgenomen zoals beschreven staat in het voorgaande document. Maar nog lukt het niet.
Ik kan geen bestanden delen, en de printer wil niet delen.
Als ik in het netwerkoverzicht kijk, dan zie ik wel mijn laptop staan en de computer. (laptop op XP)
En als ik zoek naar de computers in de werkgroepen zie ik de pc ook staan. MAar ik kan deze niet openen omdat ik niet de juiste machtiging heb voor deze bron. Hoe dit kan snap ik niet want echt alle firewalls staan uit.

Misschien dat dit het probleem is? Want verder heb ik de map gedeeld (recht muisknop delen) en de printer (rechter muisknop en dan delen en dan toestaan) En ook in het netwerkcentrum heb ik bij "delen en verkennen" printers delen ingeschakeld. En openbare mappen ingeschakeld.

Als ik bij "Alle gedeelde netwerkmappen op deze computer weergeven" kijk, dan zie ik daar ook mijn printer bij staan die ik wil delen. Dus volgens mij zit dat wel goed.

Maar ik kan hem niet zien en/of toevoegen met mijn laptop
Ik zou niet weten hoe het dan moet, want zo staat het namelijk allemaal geschreven in bovenstaand site.

Wat nu te doen?????

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan