Wel verbinding met router, geen internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister 9

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2004
Hallo,

Ik heb een draadloze router neergezet, om mijn draadloze signaal te verlengen. Ik had dus al een draadloze modem, en het signaal van die modem wil ik verlengen voor beter bereik van wifi. Er loopt nu een UTP-kabel van mijn modem beneden, maar de draadloze router boven. Het is alleen zo dat ik vaak maar kort internet heb via mijn router boven. Ik kan dan wel verbinding hebben, maar geen internet meer. Ik moet dus een paar keer per dag het stroom van de router boven afhallen, en nadat de router herstart is werkt het weer heel even. Hou kan dit komen. Als ik vervolgens verbinding maak met de router beneden, heb ik wel gewoon internet.

Ik heb de DHCP uitgezet op de router boven. DHCP op router beneden staat natuurlijk wel aan.
IP-Adres modem / router beneden: 192.168.1.1
IP-Adres router boven: 192.168.1.20

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt.
Sam

Laatst bewerkt:
Hallo Mister 9,

heb je al gecontroleerd of de firmware van de routers up-to-date is.

Verder is mij niet duidelijk welk type routers heb je staan? En waarom staat boven een router en geen accesspoint met of zonder WDS functionaliteit of een wireless repeater. Met 2 routers moet je namelijk heel goed opletten hoe je dingen aansluit. Welke aansluiting gebruik je op de router boven gebruikt voor het binnenkomende signaal? Is dit de Inet aansluiting of gebruik je hier gewoon de swich welke in de router zit. Als je hier de Inet aansluiting gebruikt zul je namelijk je DHCP WEL moeten activeren op deze router. Het lijkt er nu op dat je kunt internetten met een ip adres dat je op de oude router krijgt en niet wordt geupdate door de nieuwe router. Dit kun je oplossen door: ofwel DHCP te activeren op de router boven, of: (aanbevolen) een switch poort gebruiken als ingang op je router boven waardoor de DHCP van je router beneden kan worden geupdate.

Het is niet helemaal duidelijk wat je gedaan hebt, maar de makkelijkste methode is (aansluitend bij jouw verhaal dat je niet draadloos verlengt maar gewoon een UTP-kabel gebruikt hebt):
Maak op de router boven een nieuw draadloos netwerk, met zijn eigen zend/ontvangkanaal en eigen SSID/netwerknaam. Ga dus niet dezelfde gegevens gebruiken als op het draadloze netwerk beneden. Je kunt wel evt. dezelfde encryptiesleutel en zelfde type draadloos netwerk gebruiken (802.11a/b/g/n) als je beneden hebt.

Kijk of dat verbetering geeft.

Succes,

Tijs.

Voor de duidelijkheid.
Er loopt nu een UTP van mijn modem/router naar boven naar de router. In die router zitten nu 2 kabels: 1 loopt dus naar beneden, en 1 loopt naar mijn pc. Die pc verliest nooit zijn internetverbinding trouwens.
Beide kabels zijn gewoon op de switchpoorten aangesloten. Ik heb de router boven dus als IPadres 192.168.1.20 gegeven, omdat dit in dezelfde ranche ligt als het ipadres van de modem/router beneden (192.168.1.1). De DHCP boven staat uit, die van beneden staat dus uit. Ik krijg het ipadres via wifi dus van de DHCP van beneden.
De naam van het netwerk is anders dan die van beneden, dus die kan ik makkelijk uit elkaar houden. Dat kan elkaar dus niet in de weg zitten.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Ik snap wat je gedaan hebt: Je hebt de router boven tot acccesspoint/switch gedegradeerd door 1 LAN aansluiting ervan te verbinden met de router beneden en de DHCP functionaliteit uit te schakelen.
[Er staat een kleine fout in je beschrijving: De DHCP boven staat uit, die van beneden staat dus aan. Ik krijg het ipadres via wifi dus van de DHCP van beneden.]

Wat er ontbreekt t.o.v. wat ik schreef (misschien heb je dat wel gedaan, maar dat vertelt je verhaal niet) heb ik hieronder in rood aangegeven:
Maak op de router boven een nieuw draadloos netwerk, met zijn eigen zend/ontvangkanaal en eigen SSID/netwerknaam.
Het kan dus zijn dat momenteel de 2 draadloze netwerken elkaar in de weg zitten. Zet de kanaalnummers minstens 3 van elkaar af. (voorbeeld: router beneden kanaal 9, router boven kanaal 12).

Als je zoiets al ingesteld had staan, dan heb ik geen verdere tips voor je, behalve kijken of er een firmware update is voor de router boven.

Succes,

Tijs.

Voor de duidelijkheid.
Er loopt nu een UTP van mijn modem/router naar boven naar de router. In die router zitten nu 2 kabels: 1 loopt dus naar beneden, en 1 loopt naar mijn pc. Die pc verliest nooit zijn internetverbinding trouwens.
Beide kabels zijn gewoon op de switchpoorten aangesloten. Ik heb de router boven dus als IPadres 192.168.1.20 gegeven, omdat dit in dezelfde ranche ligt als het ipadres van de modem/router beneden (192.168.1.1). De DHCP boven staat uit, die van beneden staat dus uit. Ik krijg het ipadres via wifi dus van de DHCP van beneden.
De naam van het netwerk is anders dan die van beneden, dus die kan ik makkelijk uit elkaar houden. Dat kan elkaar dus niet in de weg zitten.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Die heb ik aangepast, zie mijn verhaal hierboven...

Nog 1 keer, en dan stop ik ermee: Het gaat me om het zend/ontvangst kanaalnummer van het draadloze netwerk boven. De rest had je al gedaan.

Beter lezen!

Tijs.

Sorry :o
Ik zal het nakijken. Maakt dit zo veel verschil dan, mocht het niet goed staan.
En het maakt niet uit welke kanalen ik kies, als ze maar minimaal 3 bij elkaar vandaan zitten?

Op zich hoort het niet alles uit te maken, maar omdat beide draadloze netwerken in hetzelfde huis staan storen ze elkaar meer dan dat je 1 draadloos netwerk hebt en de buren (toevallig) op hetzelfde kanaal uitzenden.

Als het draadloze netwerk beneden goed werkt, dan kun je die gewoon op zijn kanaalnummer laten staan. Pas dan alleen het kanaalnummer boven aan.
Als je wilt weten welk kanaalnummer (dan wel minstens 3 vandaan van die van beneden) het beste zou moeten werken (=welk kanaalnummer het minste in gebruik is), kun je gebruik maken van programma's zoals NetStumbler of inSSIDer, liefst natuurlijk boven uitproberen op een pc/laptop die een draadloze netwerkkaart heeft.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan