• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Welk boek als hulp gebruiken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArieKanarie

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2010
Goedenavond allemaal,

Pas sinds afgelopen week ben ik een regelmatige bezoeker van dit forum.
Gezien mijn leeftijd is het natuurlijk heel leuk om te lezen dat ik een zgn. Junior member ben !
Vooral omdat ik mij (veel) meer wil verdiepen in de on-, maar vooral de mogelijkheden van Excel.
Afgelopen dinsdag stelde ik een vraag die binnen no time beantwoordt was.
Aangezien ik nog heel veel moet leren over Excel kan ik natuurlijk elke dag wel een paar vragen stellen, maar dat is wel al te makkelijk en op deze mannieer leer ik natuurlijk niets.

Maar desalniettemin heb ik toch een vraag.

Ik heb eens gezocht op het woord "Excelboek" of, "Excel 2007 leren" en jahoor, tientallen hits.

Maar welk boek is geschikt ?
Er zijn tientallen boeken te verkrijgen en de ene wordt nog beter aangeprezen dan de ander.
En door het grote aanbod zie ik door al de bomen (letterlijk gezien het papier) het juiste Excel-boek niet meer.

En omdat op dit forum de echte kenners zitten volgens mij, stel ik jullie deze vraag.

Welk boek moet ik, als relatief beginnend Excel "verslaafde" aanschaffen om mij Excel enigzins machtig te maken.
Ik ben welliswaar niet geheel vreemd met Excel, maar wel met het maken van formules ed.

Kort gezegd, ik ben op zoek naar een Nederlands-talig boek waaruit ik veel kennis kan halen betreffende Excel.
Ik hoop dat er onder jullie leden zijn die mij een boek kunnen aanprijzen.
En dan niet met een reden zoals die op de betreffende site's vermeld staat, maar waarom heb jij er iets aan gehad toen je het boek gebruikte.

Alvast bedankt.

ps.
Voordat ik de vraag stelde heb ik nog gezocht of iemand al eerder deze vraag gesteld heeft, maar ik heb daar niets van gevonden.
Mocht dat wel zo zijn, dan spijt mij dat en hoop ik dat iemand hier de link kan plaatsen.

Excel boek

Excel 2007 megahandboek (mzet cd) van microsoft press
uitgeverij Pearson education

Excel 2007 leren

Ook met de hulptoets in excel kunt u veel opsteken.
Laurek

@ArieKanarie; er zijn veel goede boeken, maar aangezien jij al een klein beetje kennis van Excel hebt, vraag ik mij af of jij wel veel baat zal hebben bij het lezen van een boek / uitvoeren van opdrachten.
Hoe is jouw kennis van (basis) rekenkunde (wiskunde)?

Als ik je een voorbeeldje mag geven:

In Cel A1 staat de prijs van een artikel, maar zónder de BTW. De vraag is wat de verkoopprijs wordt, inc. BTW (19,5%)
B1=19,5*(A1/100)+A1

Als jij begrijpt dat deze formule in cel B1 de verkoopprijs van een artikel uit A1 vermeldt, maar dan de totaalprijs inc. BTW, dan is het oké. Als jij deze formule niet doorgrondt, dan zal je wellicht (nu nog even) niets aan een Excelboek hebben.

Laatst bewerkt:
Beste gast0225,

bedankt voor je reactie.
Mijn (basis) kennis van rekenkunde is wel ók.
Leuk dat je een voorbeeld plaatst.
En als ik naar je voorbeeld kijk, dan begrijp ik ook wel hoe de berekening gemaakt wordt.
Alleen het maken van zo'n formule in excel, daar wrikt de schoen bij mij.

Dus daarom dacht ik aan het aanschaffen van een (hand-)/(leer-)/(hulp-) boek betreffende Excel.

Groet,

Arie

Ik vraag mij oprecht af óf het gemiddelde boek wel een antwoord zal gaan geven op jouw primaire wens(en). Ik vermoed dat elk willekeurig boek meer de mogelijkheden van Excel behandelt, dan dat het je concrete formules aanreikt.
Reden dat ik reageerde op je vraag was dan ook jouw opmerking dat je niet geheel onbekend bent met Excel. De meeste boeken nemen een user aan de hand mee vanaf stap 0 tot en met............

Misschien doe je er ook handig aan om sites te bekijken als:

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3

Boek

Formules en functies in Excel 2007 de basis
auteur Gerrit Bruijnes

Ariekanarie,

Ook ik ben lerend in excel, en het meeste voordeel heb ik bij praktijk voorbeelden. Die kom ik tegen op o.a. Helpmij.nl , worksheet.nl etc. Dit in combinatie met de F1 (help) van excel ben ik een aardig stukje verder gekomen. Volg een vraag, ga "stoeien" met de antwoorden en probeer de formules te begrijpen. Naar mijn indruk leer je hier het snelst en het meest mee. Wees ook niet bang om jezelf in een topic te mengen, correcties komen vanzelf.

Succes,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan