Welk geheugen bij Core2 duo 6400

Status
Niet open voor verdere reacties.

FreddyM

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2004
Ben bezig een nieuwe PC samen te stellen/
In hoofdzaak:
Asus P5B
Core 2 duo 6400
EN9600gs 512mb videokaart

Ik wil er over een tijdje Vista op gaan draaien.

Wat voor geheugen kan ik nou het best nemen.
DDR2 1gb 533 of DRR2 1gb 800?
Ik hoor hier verschillende meningen over.

Bij voorbaat dank.

Ben bezig een nieuwe PC samen te stellen/

Ik hoor hier verschillende meningen over.

Zoals welke?

Het hangt ook van het merk geheugen af plus de latencies van dat geheugen hoe snel het geheugen (kan) presteren.

Ff een quote van een soortgelijke vraag op een ander forum:

Tja, de Core 2 Duo heeft een 266MHz FSB (1066MHz quadpumped), da's goed voor zo'n 8500MB/s. DDR2 800 in dualchannel levert 12800MB/s en DDR2 1000 levert 16000MB/s, dus beide zijn overkill en alleen zinvol als je flink gaat overclocken. Ga dus voor 2Gb van de goedkopere, daar heb je uiteindelijk meer aan.

Ik heb inderdaad ergens gelezen dat 800mhz overkill is voor de C2 duo 6400 processor.
Ik heb de informatie via de link die je me gaf gelezen. Die was erg zinvol en bevestigd dit engszins. Het gaat zoals ik het begrijp om de latency.
Ik overweeg Kingston KVR533D2N4/1G of Kingston KVR800D2N5/1G.
Wat is het verschil in latency?

Ff een quote wat de latency inhoudt:

Latency

Er zijn twee soorten latency, maar de belangrijkste is CAS-latency, oftewel Common Access Strobe. Dit heeft te maken met de snelheid waarmee gegevens vanuit het werkgeheugen beschikbaar zijn voor bewerking. Het werkgeheugen is opgedeeld in afzonderlijke banken, met elk een vaste geheugenomvang. Een module van 128 MB bestaat uit 16 banken van elk 8 MB. De CAS-latency geeft aan hoe snel van de ene geheugenlocatie naar de andere geschakeld kan worden en dus hoe snel de informatie beschikbaar is voor verwerking. Geheugenmodules hebben CAS-2, CAS-2.5 of CAS-3, waarbij CAS-2 de snelste variant is. Bij CAS-2 doet de processor er twee kloktikken over om naar een nieuwe locatie te springen. In de praktijk levert CAS-2 een prestatiewinst van 15% ten opzichte van CAS-3.

Het is de vraag of dit in de praktijk te merken is.

Het begint me helemaal duidelijk te worden. Wat dat betreft bedankt voor de informatie.
Nu heb ik nog een laatste vraag. Ik neem in ieder geval 1gb Kingston 533 geheugen. Kan ik nou beter 2 x 526 nemen of gewoon 1x 1gb.

Thnx! Ik weet nu waar ik aan toe ben.
Ik zou natuurlijk nog 2x512 667 van Kingston kunnen nemen (als ik ooit zou willen overclocken) Vergeleken met 533 zit hier niet zoveel prijsverschil tussen.

Nog één laatste vraag. Met het oog op Vista wilik in de toekomst 2gb geheugen hebben. Is dan de snelste configuratie 4x512mb?

Dat kan inderdaad ja. Dan moet je wel zorgen dat je hetzelfde geheugen aanschaft. Dual channel blijft dan behouden.

Pas maar op, dan moeten het 4 reepjes zijn, uit dezelfde serie, en ook alleen maar bij bepaalde merken, te zien bij de info op de Asus website, anders werkt je geheugen helemaal niet meer in dualchannel.

Misschien gelijk gaan, voor 2 x 1 gig.

Ok, dan ga ik voor 1 gig en plaats er later 1 gig extra bij.

Ok, dan ga ik voor 1 gig en plaats er later 1 gig extra bij.

Lees nu eens op de site van Asus wat erover staat, en mijn vorige reply, dan werkt alle geheugen NIET meer in dualchannel, maar ja, het is jouw feestje.

Staat overigens ook in de manual, ook op die site.:confused:

Pak dan nu 2x 1gb van hetzelfde merk en type. Grote kans dat later het merk en type geheugen die je wilt bijplaatsen, niet meer te leveren is.

Het wordt nu weer heel moeilijk allemaal. 1e is de Asus site irritant langzaam en war moet ik als ik op die site ben in godsnaam zoeken? Heb de manual van de P5B gedownload. Hieruit zie ik bij 533 geheugen dat Kingston toegepast kan worden maar bij 667 geheugens komt Kingston niet voor. Ook heb ik ergens in die manual gelezen dat 667 automatisch gedowngraded wordt naar 533. Klopt dit nou allemaal?

Jeb, en bij 4 modules, kun je sowieso niet draaien in 800mHz, dus 2 modules, op 800mHz, in cas 5 of hoger, of op 667 in cas 4 of hoger.

Weet niet of er op de site er meer staan, maar bij 2 x 1 gig, kun je alleen Hynix of Micron gebruiken.

Dat is niet zo mooi, het betekent dat ik mijn P5B niet met 2G Kingston in dual mode kan laten draaien!

Onzin, de QVL van een moederbord fabrikant is een "Richtlijn".
Het gros van deze lijsten zijn niet up-to-date, mogen geen rechten aan ontleend worden, en op z'n minst te zeggen niet compleet.

Je moederbord werkt gewoon met Kingston 2GB kit, of met een Corsair/Geil/Vdata/Pino/Tiktak etc... 2GB kit.:D

Onzin, de QVL van een moederbord fabrikant is een "Richtlijn".
Het gros van deze lijsten zijn niet up-to-date, mogen geen rechten aan ontleend worden, en op z'n minst te zeggen niet compleet.

Je moederbord werkt gewoon met Kingston 2GB kit, of met een Corsair/Geil/Vdata/Pino/Tiktak etc... 2GB kit.:D

Aan deze post mogen zeker dan ook geen rechten ontleend worden, mocht het niet op de gewenste cas en freq. werken, en G.E.I.L. is sowieso, vaak niet compatible met de 965 chipset, zeker de oudere serie's niet, die een te hoge voltage nodig hebben.

Dus mocht het niet werken, kan hij bij jou terecht.:thumb:

Die QVL is er niet voor niets, die daar staan werken zeker, de rest is nog maar de vraag.

Hoop dat je in de toekomst betere reply's geeft.:rolleyes:

Beetje jammer, ik heb niet echt zin om in discussie te gaan... maarja.

volgens Kingston click werken al hun producten op een P5B, en dat geld ook voor alle andere fabrikanten van geheugen.

Dat Asus deze lijst niet bijwerkt mag geen probleem worden van de consument.
Ik zie elke dag weer mensen als makke schaapjes deze lijst volgen terwijl het zo veel makkelijker kan.

Op het moment dat een consument geheugen besteld voor moederbord X bij een winkelier en deze mocht niet werken kan je hiermee retour naar de winkel.
OOK de geheugen modules van de QVL werken soms niet.. ga jij dan Asus een boze brief sturen ?
De reactie van Asus zal precies zijn wat ik hierboven heb geschreven, jammer dat ik de orginele email niet meer heb, anders mocht je die ook hebben.

Alle betere fabrikanten van geheugen en moederborden werken met JEDEC standaard.
Dat wil zeggen dat in de regel alles werkt, en dat doet het ook. (uitzonderingen heb je altijd)

Dus koop je een moederbord van: Asus / MSI / Gigabyte etc..
Dan werkt ook het geheugen van: Kingston / Samsung / Hynix / Dane Elec / Crucial / Geil.

Natuurlijk zijn er fabrikanten die graag buiten de standaard werken, zoals Geil.
PC2-5300 moet natuurlijk met CL4 ipv 5, met dit soort geheugen loop je een hoger risico.

conclusie:
Als je het Kingston geheugen besteld, vermeld dan waarin je het gaat gebruiken.
De winkelier staat garant dat het goed gaat, en heeft zelf ondersteuning van de leverancier.(ons)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan