Welk geheugen is de beste keuze?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nikosman

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2007
Hallo allemaal,

Ik heb uit een desktop die het heeft begeven 2 ram modules gehaald, 1 van 1 GB en 1 van 500 MB.
Het idee was om deze te plaatsen in een andere pc waar 2 modules van 500MB in zitten.
Echter, nadat ik deze eruit gehaald heb en even bekeken twijfel ik over een aantal dingen:
Is het mogelijk om 1 GB met 500 MB modules te combineren? (er is ruimte voor 2 modules)
Welke van de modules zijn de beste keuze? Volgens mij is 1 setje DDR1 en 1 setje DDR2.

Hieronder wat afbeeldingen van de modules.

Deze komen uit de kapotte pc:
28r2uqo.jpg

en deze zitten nu in de pc:
34t4yev.jpg

Hopelijk is dit genoeg informatie om tot een oordeel te komen,

Niek

Ok, ik vind het geen goed idee, maar ik ben op dat punt nogal streng. ;)

Aan de hand van je beschrijving & wat ik zie op plaatje 2 lijkt het mij verstandig om het niet te veranderen. Je ziet nl. dat de Apacer's niet alleen een identiek modelnummer (p/n) hebben maar dat zelfs de serienummers erg dicht bij elkaar liggen, waardoor ik durf aan te nemen dat het een paar uit dezelfde batch (produktiereeks, doos) is.

Dat betekent dat die 2 onderling nauwelijks verschillen in timing, wat gunstig is, want minieme verschillen in timing zijn vaak de oorzaak van BSoD's.

Vuistregel:

In het geval dat het moederboard Dual-Channel (of meer) ondersteunt, dan moeten de paren absoluut identiek zijn. Zelfs bij hetzelfde merk & model kan door innovatie van de fabrikant &/of een toe-leverancier daarin verschil ontstaan tussen de ene & de andere batch.

Als er op een Dual-Channel moederbord niet identieke paren worden geinstalleerd, dan zal het moederbord (doorgaans) automatisch alle kanalen terug schakelen naar Single-Channel, waarmee tevens ongeveer de helft van de snelheid verloren gaat.

Echter, dat is dan een technisch compromis waarvoor je dan kiest: Meer geheugen, of meer snelheid.

Kies je voor meer geheugen, zorg er dan voor dat je het snelste geheugen vooraan zet (de ene fabrikant noemt het Bank 0 - Dimm 1, de ander Bank 1 - Dimm 0, etc...), want dat zorgt ervoor dat de langzaamste (langzamere) de beschikbare snelheid maximaal benutten.
Andersom zal er een zekere vertraging optreden. (Geld ook voor alle andere apparaten of onderdelen.)

Laatst bewerkt:
Ok, ik kon vannacht die plaatjes niet goed lezen, zelfs vergroot, & om voor mij laat op de avond met een slok met de hand op de modelnummers in Google in te typen, was een te zware concentratie-oefening & bovendien ben ik er te lui voor.
Ik heb wel pc-4300 opgezocht van plaatje 2 & dat is dan 533Mhz, tegen pc-3200 & dat is 400 MHz in plaatje 1, 1 stap langzamer.
Beide DDR2, toch?.. ;)

Ik ben er wel achter hoe ik aan die verdubbeling kom: Mijn oude Optiplex 270GX heeft in Single-Mode een bussnelheid van 400 MHz, & in Dual-Mode 800 MHz.
Maar als je echt gaat benchmarken, dan komt het totaal-plaatje inderdaad uit op een winst van 5 tot 10%.
Akkoord... :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan