welk ip geeft router

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin van de mortel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik heb een router Linksys WRT54G
Daar heb ik 4 computers aanhangen en die zitten allemaal in een netwerk. Ik wil nu graag weten of ik vanaf mijn computer kan zien welke ip-adressen die router uitdeelt aan de andere computers in het netwerk. Ik kan dus de router wel benaderen en daar ook zaken regelen.

Van mijzelf kan ik het IP zien door ipconfig/all in te tikken in command prompt.

grt

Martin

ik denk dat dat wel te zien valt zoiezo kan je de mac adressen achterhalen op zo'n manier.

maar er staat op de meeste routers wel zo'n soort logboek welke pc erallemaal online zijn (of geweest) de meeste routers geven mac adress en ip daar weer. maar als je de functie automatisch ip laten toewijzen aan heb staan zit het meestal zo,

je router is bijv.
192.168.1.1
PC1 192.168.1.10
PC2 192.168.1.11
PC3 192.168.1.12
PC4 192.168.1.13

dus kijk naar je eigen ip en het zit er maximaal 3 naast.:p

Dit kan je sowieso in je router zelf zien.
Je dhcp server deelt deze adressen uit.
verstandig is misschien om de pc's ene vast ip adres te geven (handmatig) bv achter elkaar en dan DCHP uit te zetten verkomt misbruik.

ik weet geen oplossing om het van af eigen pc te zien, volgens mij gaat dat niet. Alleen dus via router zelf..

vr gr Joan

ok dat weet ik ook wel, maar die ip's worden auto toegewezen en die van mijn pc is de ene keer 192.168.1.100 en de andere keer weer 192.168.1.104
Ik wil graag kunnen zien welke pc welk ip heeft gekregen op dit moment.
Heeft te maken met de mogelijkheid om toegang tot internet te regelen ;) van mijn kids
Ik kan niets vinden waarin dat te zien zou kunnen zijn.

ik denk dat dat wel te zien valt zoiezo kan je de mac adressen achterhalen op zo'n manier.

maar er staat op de meeste routers wel zo'n soort logboek welke pc erallemaal online zijn (of geweest) de meeste routers geven mac adress en ip daar weer. maar als je de functie automatisch ip laten toewijzen aan heb staan zit het meestal zo,

je router is bijv.
192.168.1.1
PC1 192.168.1.10
PC2 192.168.1.11
PC3 192.168.1.12
PC4 192.168.1.13

dus kijk naar je eigen ip en het zit er maximaal 3 naast.:p

Nou dit ligt aan type router mijne begint vanaf 192.168.62.1 Dit kan je trouwens ook wijzigen in router. En ook wanneer pc's elke keer opnieuw inloggen krijgen ze dus ander adres.... Als je ze handmatig vast zet heb je dit niet..

vr gr Joan

Nou dit ligt aan type router mijne begint vanaf 192.168.62.1 Dit kan je trouwens ook wijzigen in router. En ook wanneer pc's elke keer opnieuw inloggen krijgen ze dus ander adres.... Als je ze handmatig vast zet heb je dit niet..

vr gr Joan

het was ook maar een voorbeeld en ik vermelde erboven als je hem automatisch liet toewijzen dat er dan wel een logica in zit.

maar toppie link lange Pier.:thumb:

Maar als je toegang wil regeln ip vast zetten...

Yep...maar...... ik ben in een strijd gewikkeld met mijn oudste zoon :evil: die veel en veel te veel tijd besteed op zijn computer. Een vast ip kan alleen op zijn computer geregeld worden en tja......dat gooit hij er dan weer uit. :p en dan ben ik weer aan zet.......

PS stekker eruit is geen optie omdat hij soms ook internet nodig heeft voor zijn school, maar dan niet om 3 uur in de nacht of iets dergelijks

o dat herken ik van me ouders die willen ook dat ik ga dimmen. ik weet niet hoe erg nerd hij is maar misschien is zo'n tijdklok iets voor hem dus dat hij aangaat op bepaalde tijden maar belangrijker in jouw geval niet aangaat op vreemde tijden. is er wel vrij simpel in veiligmodus af te gooien maar zal wel een wachtwoord op te zetten zijn

Je kan in de router de toegang beperken dmv tijdschema's onder Acces Restrictions.

klopt, maar dan moet je wel weten welk ip of welk macadress de bewuste pc heeft.
Dat ip verandert als er opnieuw ingelogd wordt vandaar dat ik deze topic gestart ben. Dat proggie van Lange Pier laat het overigens direct zien.

Het macadress werkt voor mij ook niet (meer) Daar had ik hem op geblokkeerd vanaf 1 uur s'nachts,.......tot ik erachter kwam dat hij doodleuk een nadere netwerkkaart geregeld had op zijn school en die in zijnpc had gezet. :D :D :D :D :D ... ja daar hebben we samen wel even over gelachen....whoehaha.

Hij wil er dus een spelletje van maken en dat wil ik dus winnen.....maar dan wel op waarde en niet door gewoon lomp zijn pc aft e pakken..... zo zit ik dan ook weer niet in elkaar. ;)

To be continued...

Zet dan een andere naam en wachtwoord op de router. Je zoon zal de router moeten resetten en dat houdt ie niet lang vol denk ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan