welk moederbord? (FSB etc)

Status
Niet open voor verdere reacties.

pontoe

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
ey all,
ik wil een nieuwe pc samenstellen, die ik voornamelijk voor games gebruik. ik heb dit al op mijn 'verlanglijstje' staan:
intel core 2 duo e8400
sapphire ati 4850

nu heb ik op http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-71065-Question-about-bus-speed-and-ram.html een artikel gelezen dat over de FSB (front side bus) gaat, en daar had ik nog wat vraagjes over. de processor heeft een snelheid van 4x333mhz, dus als ik 1:1 wil draaien zou ik ook een mobo met 333mhz moeten nemen? en geld dit ook voor ramgeheugen/videokaart? ik snap dat hele gedoe met de fsb namelijk niet zo goed, gaat de FSB voor elk component op?

Allereerst, wat is je budget? Je hebt een moederbord met een 1333MHz FSB nodig, dat wordt onder andere ondersteund in de P3x en G3x serie en de P4x en G4x van Intel chipsets. Verder moet je 2 reepjes geheugen van 667MHz hebben, maar het moeten wel dezelfde soort reepjes zijn, van hetzelfde merk en serie. Vaak heb je daar zogenaamde kits voor. Sneller geheugen kan ook, maar dat zul je niet merken.

ASRock is nou niet het beste merk te noemen, voor dat geld is iets beters verkrijgbaar. Namelijk de GigaByte EP45-DS3L en eventueel de GigaByte EP43-DS3L, mocht die beter in het budget vallen bij de winkel waar jij het koopt.

die EP43-DS3L ziet er inderdaad goed uit :D die ander ook wel, maar die heeft volgens tweakers.net minder pci-slots? in ieder geval heel erg bedankt!

maar hij heeft geen ddr3 slots... dat is wel handig voor eventuele upgrades in de toekomst....

onder upgraden valt ook vaak de processor, een nieuwe generatie processoren krijg vaak een andere socket of fsb die oudere generaties moederborden niet ondersteunen. ddr3 geheugen wordt pas toegankelijk en nuttig wanneer er een nieuwe geneartie processoren komt die al dat ddr geheugen aan kan. ik zou gewoon die ep45 ds3r nemen.

hmm, daar zit ook weer wat in.. wat heeft die van jou verder nog beter dan die van mij? ik heb verder niet erg veel verstand van die dingen :P de rest van de pc wel aardig, maar het moederbord... nee.

hij heeft raid en wat andere kleine dingetjes, maar als je dat niet gebruikt kan je beter die p43 kopen, die is wat goedkoper

...en die " r" staat voor Raid.

met raid kun je in je bios twee harde schijven samen laten werken als een grote en snelle harde schijf, bijna 2x zo snel. (raid-0)

Je kunt ook een harde schijf gebruiken als backup van de andere, waar automatisch prezies hetzelfde opgezet wordt (raid-1)

persoonlijk vind ik raid erg fijn, je merkt wel verschil, zeker als je een 10k schijf erinhebt voor je os

dan heb ik dat niet echt nodig, heb een externe voor gegevensopslag die opzettelijk gescheiden is van het OS, ivm virussen. komt niet al te grote schijf in (320) voor xp, en verder geen interne denk ik...

weer een nieuw begrip... wat houd FW in? ik zal ook alvast even googlen :P

edit: oke, het is dus een soort usb. maar ik heb geloof ik geen FW stekker op mijn externe schijf zitten, dus... maar zou deze kaart anders ook wat zijn? http://tweakers.net/pricewatch/218586/gigabyte-ga-ep43-ds3.html . hij is wat goedkoper, en op die p45 zat ook raid, wat ik dus niet nodig heb.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan