Welk moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

o'neil

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2005
Hallo,

ik wil binnenkort een nieuwe pc kopen en ben nu uit aan het vissen wat ik er allemaal ga insteken.
Ik weet dat het evidenter is om met het mobo te beginnen maar dat was bij toch niet het geval.
Wat al zo goed als vast staat, is dat ik als cpu een intel Q6600 ga nemen en als videokaart de ati HD3870 . Daarbij ook nog 2 x 2gb geheugen (800 mhz) .
Nu ben ik van het gedacht dat als die kaart binne x aantal jaren niet meer vlot meekan, ik eventueel een 2de exemplaar kan bijsteken wat ik dan 2dehands op de kop kan tikken voor geen geld, dus liefst 2 pci-e sleuven.
Daarnaast zou ik die quad processor ook nog wel willen overclocken.
Ik weet niet of het kan maar ik zou dus een degelijk moederbord willen met de 2 genoemde eigenschappen, liefst voor minder dan 80 €.

Verder weet ik ook nog niet waar ik die hardware in ga huisvesten. De kast mag liefst niet meer dan 50 euro kosten en moet vooral praktisch zijn. Het uitzicht is altijd leuk, maar bijkomstig.

Als laatste wil ik nog weten wat het vermogen van de voeding moet zijn om deze hardware
te baas te kunnen en of ik extra koeling nodig heb, als ik die cpu wil overclocken.

Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt,

MVG

Neel :)

Ik zou de Cooler Master Elite 332 nemen, kost gemiddeld ongeveer 35 euro. Deze kast ziet er goed uit, en het inbouwen gaat prima (zelf ervaring). Ook zijn de koelmogelijkheden, met 2 x 120 mm fans, prima.

Wat betreft het moederbord, bedenk wel dat je met een P35-chipset, geen beschikking hebt tot 2 volledige 16 lanes PCIe sloten. Misschien iets meer investeren in een X38 moederbord?

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Dat ziet er idd wel een leuke kast uit. :thumb:
Als ik zo even rondkijk zie ik dat die X38 mobo's rond de 200 euro zitten, wat me toch wat te veel is.
Als de meerprijs zoveel is om die 2de videokaart erbij te kunnen steken, ga ik dat vermoedelijk wel achterwege laten :rolleyes: .

Kan iemand me ook nog helpen met de voeding?

Grtz

De Asus P5E3 iX38 en de Gigabyte EX38-DS4 zijn beide verkrijgbaar voor ongeveer 140 euro. :)

Wat betreft de voeding: een aanrader is de Cooler Master RealPower M620, kost ongeveer 75 euro. Een iets zwaarder exemplaar is de RealPower M700, die ongeveer 110 euro kost.

Jij houdt blijkbaar wel van cooler master :p.
75+35 dat wordt dan 110 euro voor kast en voeding.
Lijkt me wel vrij hoog als je ook kasten met ingebouwde voeding met een behoorlijk vermogen kan vinden voor pakweg 60 euro.
De bedoeling is om alles in de mate van het mogelijk zo goedkoop mogelijk te houden (ik ben een student en heb niet de vrijheid om niet op 100 euro te moeten kijken ).
Ik wil je woorden niet in twijfel trekken maar zou het niet kunnen dat bvb de Asus P5W ook
2 pci-e 16x sloten heeft?

Ach, Cooler Master heeft wat voedingen en behuizingen betreft, een mooi assortiment voor een mooi prijsje. Een kast met een bijgeleverde voeding is inderdaad een optie, maar die voedingen zijn wel van mindere kwaliteit. Ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar zo'n losse Cooler Master voeding is wel beter dan de voeding die je aantreft in, laten we zeggen, een AOpen kast met voeding. Vergeet niet dat een Q6600 en een HD3870 behoorlijk wat stroom lusten, een 350 watt voeding voldoet echt niet.

Moederborden kunnen wel 2 PCIe x16 sloten hebben, en beide sloten kunnen ook de volledige 16 lanes aan, maar niet samen. Het andere PCIe slot werkt dan op 8 lanes, dus je levert met Crossfire wel wat in op het gebied van prestaties. Met de X38 heb je wel de beschikking tot 2 x het volledig aantal lanes namelijk. Maar goed, Crossfire zal nog steeds een mooie prestatiewinst opleveren.

Oké dat moederbord wil ik nog wel in overweging nemen,
maar dan voor de kast + voeding.
Ik zou graag mijn spullen bij zercom en 4launch bestellen omdat die in eindhoven liggen, wat dichtbij is en dan moet ik geen verzendingskosten betalen.
De 332 hebben ze daar niet dus had ik de Cooler Master Elite 330 op het oog, en als voeding Recom Powersupply Power Engine 550W.

Wat denk je daarvan?

p.s. Zou je mij ook eens kunnen zeggen hoe ik in de specs van een mobo kan zien of er crossfire met 2 maal 16 lanes mogelijk is?

Laatst bewerkt:
De Cooler Master Elite 330 is ook prima, en er zijn betere voedingen te krijgen, maar deze van Recom voldoet prima.

Of een moederbord Crossfire met 2 keer de volledige 16 lanes ondersteunt, ligt aan de chipset. De P35-chipset en de P45-chipset ondersteunen dat niet, want dat zijn mid-range chipsets, terwijl de hig-end chipsets X38 en X48 dat wel ondersteunen. :)

Hartelijk bedankt voor je hulp.
Dit word 99% mijn nieuw pc'tje :)
nieuwe%20pc.jpg

Leuk dat ik voor relatief weinig geld zoiets kon in elkaar steken! :thumb:

Ziet er allemaal prima uit, alleen dat geheugen, daar zou je nog een merk van kunnen maken. Iets van OCZ, GeiL, Kingston, Corsair, die modules kun je vaak beter overklokken (mocht je dat later nog willen doen) en gaan minder snel kapot.

Kapot geheugen heb ik ook nog nooit meegemaakt, maar ivm dat overclocken wil ik je advies wel in overweging nemen :d.

Btw ontbreekt er nog iets aan de hardware?
Heb ik een processorkoeler nodig? Of ziet die al bij de quad?

Laatst bewerkt:
Ik heb net ontdekt dat mijn moederbord alleen ddr3 ondersteunt, en dat wil ik niet, dus dat moet veranderd. Als ik dan kijk voor een ander kom ik bij die gigabyte die al 150 euro kost, wat toch echt wel de pan uit begint te swingen tov de rest van mijn hardware.
Ik ga me toch maar tevreden stellen met een Asus p5k ofzo. Met het geld dat ik daarmee uitspaar kan ik evt ipv die HD3870 een 8800 GTS nemen.
Of het geld gewoon houden. :)

Oké dan, dit zou hem moeten worden
nieuwe%20pc.jpg

Ik heb ook eens +- hetzelfde systeem samengesteld bij alternate en daar kreeg ik de waarschuwing dat ik best een extra casefan neem, maar er zit er toch al 1 in mijn behuizing of niet?

Reacties zijn welkom.

Oké dan, dit zou hem moeten worden

Ik heb ook eens +- hetzelfde systeem samengesteld bij alternate en daar kreeg ik de waarschuwing dat ik best een extra casefan neem, maar er zit er toch al 1 in mijn behuizing of niet?

Reacties zijn welkom.

als de alternate pc builder zegt dat je nog 1 extra kan nemen dan zullen d'r blijkbaar geen of niet genoeg casefans inzitten om het systeem koel te houden

Dus hij houdt zeker wel rekening met het feit dat er in de case al 1 zit?

plaats er nog een casefan van recom in van 120mm want die zijn lekker stil:rolleyes: (13 db voor weinig geld) ze kosten ongeveer 4 a 6 euro:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan