Welk objectief op de Nikon D60 digitale SLR ? ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
1.621
Ik overweeg de Body van Nikon, de D60 digitale SLR aan te schaffen.
Dit is de review en die liegt er niet om.
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/156/page_1.html
Onder andere staat er in :
"De D60 maakt ook gebruik van de techniek die wordt toegepast in de succesvol ontvangen D300. De EXPEED beeldprocessor heeft nu ook plek gekregen in de Nikon D60 waarmee de hoogst mogelijke beeldkwaliteit als eindresultaat wordt nagestreefd"

Maar naar mijn bescheiden mening, valt of staat uiteindelijk het eindproduct (de opname) met het objectief, dat op de body van deze D60 wordt geplaatst. Mijn belangstelling gaat dan uit naar een zoom-objectief met toch zoveel mogelijk groothoek en tele-effect. Natuurlijk weet ik dat ik dan 'het een en ander' moet accepteren. vaste brandpunt-objectieven zijn kwalitatief nu eenmaal - nog altijd - beter.
Ik heb er inmiddels drie gezien, maar ben niet helemaal overtuigd (of ben ik te kritisch).
1. Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G
http://www.letsgodigital.org/nl/news/articles/story_4992.html
2. Nikon 18-135mm AF-S DX Nikkor lens
http://www.letsgodigital.org/nl/9460/nikon_18135mm_afsdx_nikkor_lens/
3. AF-S VR Zoom-Nikkor 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED.
http://www.vividlight.com/Articles/3611.htm

Wellicht heeft iemand een veel beter (ander) voorstel in zake 'de ziel van de camera, nl. het objectief' . . . . .

Alvast dank (b.v. ook voor verwijzing naar info op internet).
 
Laatst bewerkt:
Ik wil je hier zeker niet wegjagen, maar verwijs je voor dit soort vragen liever naar een gespecialiseerd forum als dat van BelgianDigital, waar je massa's "Nikonisten" zult aantreffen. Zelf ben ik een "Canonist"! :D
 
Ik overweeg de Body van Nikon, de D60 digitale SLR aan te schaffen.
Maar naar mijn bescheiden mening, valt of staat uiteindelijk het eindproduct (de opname) met het objectief, dat op de body van deze D60 wordt geplaatst. Mijn belangstelling gaat dan uit naar een zoom-objectief met toch zoveel mogelijk groothoek en tele-effect. Natuurlijk weet ik dat ik dan 'het een en ander' moet accepteren. vaste brandpunt-objectieven zijn kwalitatief nu eenmaal - nog altijd - beter.
Ik heb er inmiddels drie gezien, maar ben niet helemaal overtuigd (of ben ik te kritisch).
1. Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G
http://www.letsgodigital.org/nl/news/articles/story_4992.html
2. Nikon 18-135mm AF-S DX Nikkor lens
http://www.letsgodigital.org/nl/9460/nikon_18135mm_afsdx_nikkor_lens/
3. AF-S VR Zoom-Nikkor 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED.
http://www.vividlight.com/Articles/3611.htm

Wellicht heeft iemand een veel beter (ander) voorstel in zake 'de ziel van de camera, nl. het objectief' . . . . .

Alvast dank (b.v. ook voor verwijzing naar info op internet).

Je hebt gelijk met je opmerking over het objectief. Zoomlenzen zijn tegenwoordig echt wel heel erg bruikbaar, maar als ze inderdaad groothoek en tele moeten leveren, wordt het moeilijk. Trouwens, die 18mm is op een digiflex maar net aan groothoek (komt overeen met 28 mm op film) De 18-135 en de 18-200 van Nikon staan goed bekend, en geven zeer bruikbare beelden. De 24-120 is een objectief dat werd ontwikkeld voor kleinbeeld, en daardoor minder geschikt voor de D60.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar een combinatie van een groothoek zoom en een telezoom is te prefereren.
 
Een combinatie van een groothoek zoom en een telezoom is te prefereren

Boekenwurm : "Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar een combinatie van een groothoek zoom en een telezoom is te prefereren".
.

Na al weer veel speuren en lezen (in de bibl. en op internet) ben ik hier ook al achter gekomen. Het is daarmee weer bewezen, dat je niet te snel tot een koop over moet gaan. Soms wel lastig, met die enorme snelle ontwikkelingen op dit gebied. Nu heb ik dus de Nikon D60 op het oog - en zoek dus naar de juiste objectieven, waarschijnlijk dan zoals Boekenwurm het hier ook benoemt. Nikon en Sigma hebben dan 'n paar mooie opties wat groothoek en telezoom betreft. B.v. deze : http://www.letsgodigital.org/nl/lens/Nikon/wide_zoom/18-35mm/65.html
(bij een dergelijk zit je ook niet echt verlegen om de stabilisatiefunctie); ja, en welke dan daarnaast. Ga weer verder kijken. Bedankt alvast.
 
.

Nikon en Sigma hebben dan 'n paar mooie opties wat groothoek en telezoom betreft. B.v. deze : http://www.letsgodigital.org/nl/lens/Nikon/wide_zoom/18-35mm/65.html
(bij een dergelijk zit je ook niet echt verlegen om de stabilisatiefunctie); ja, en welke dan daarnaast. Ga weer verder kijken. Bedankt alvast.

Kijk eens op de site van foto konijnenberg bij Tokina. Deze firma heeft een mooi koppeltje 16-50 en 50-135, maar inderdaad heeft ook sigma leuke lensjes in de catalogus.
Het objectief dat jij zelf noemt,de 18-35 van Nikon is niet voor digitaal ontwikkeld, en zal mogelijk niet de optimale beelden geven die mogelijk zijn, ik heb zelf een 28-80 die voor kleinbeeld film bedoeld was (op m'n Nikon F801s), en die geeft in kleine details buiten het midden van het beeld al heel snel irritante kleur randjes, de speciaal voor digitaal ontwikkelde lenzen hebben daar veel minder snel last van. (dat de handelaar op de website die jij linkt dit er niet bijzegt vind ik minder, de lens is voor F camera0s bedoeldn niet voor D camera's)
Ik heb zelf voor groothoek trouwens de Tokina F4 12-24mm, dat komt overeen met 18-36mm in kleinbeeld, je moet er rekening mee houden, dat het vermelde brandpunt een relatie heeft tot de beeldhoek, en bij digitaal Nikon moet je met 1,5 vermenigvuldigen om kleinbeeld equivalent te krijgen.12mm (18kb) is ±100° beeldhoek, 24mm(35kb) ±64°,en dat is dan de hoek over de diagonaal van het beeld. (Waarom nooit iemand een tabel heeft gemaakt van beeldhoeken over de lange zijde is mij niet duidelijk.) In ieder geval is een 16-50mm dus vergelijkbaar met 24-75, dat wil zeggen ±84° groothoek tot ±30° tele, een leuk brandpunt voor portret.
Een 50-135 komt dan overeen met 75-202, dus zeg maar 80-200, een veel gebruikte telezoom bij kleinbeeld, beeldhoek ±30° tot ±12°.
En je hebt volkomen gelijk dat je bij de keuze van je materiaal niet over een nacht ijs moet gaan!:) Succes.
 
Laatst bewerkt:
Boekenwurm : Klopt, wat je schrijft over specifiek geschikt voor een digitale spiegelrefelx.
DX moet voorkomen in de typeomschrijving van een objectief, dan zit je goed.
Zoals bij deze(zie de link). Is wellicht ook 'n overweging waard, hoewel de reviews (op de site van kieskeurig) niet 'over de hele linie' gelijkluidend zijn wat tevredenheid en kwaliteit betreft; en dat sluit dan weer aan bij eerder opmerkingen over diverse brandpuntafstanden in een objectief. http://www.letsgodigital.org/nl/news/articles/story_4992.html
Ik ga ook eens kijken bij foto Konijnenberg en speuren naar reviews van de door jou genoemde Tokinalenzen 16-50 en 50-135.

NB1 : Is het jou ook bekend, dat de scherpte(focus) van Sigma-objectieven bij(voor) de Canon-gebruikers niet echt optimaal is. Ik ga eens uitzoeken of dat ook bij(voor) Nikon het geval is.

NB2 : Over de http://www.d40-lenzen.nl/zoomlenzen/18-135mm-f35-56-ed-if-af-s-dx-zoom-nikkor/
van Nikon lees ik eveneens uiteenlopende reviews. Het objectief heeft slechts een ED-glas, maar weer wel 2 asferische lensdelen (hoe verhoudt e.e.a. zich tot de diverse vormen van vertekening ?).
De meningen over de prestaties zijn wat dat betreft verdeeld.
 
Laatst bewerkt:
NB1 : Is het jou ook bekend, dat de scherpte(focus) van Sigma-objectieven bij(voor) de Canon-gebruikers niet echt optimaal is. Ik ga eens uitzoeken of dat ook bij(voor) Nikon het geval is.
De meningen over de prestaties zijn wat dat betreft verdeeld.

De lenzen die jij noemt zijn zonder meer goed voor algemeen gebruik, maar je zit met een "groothoek" die maar net aan groothoek is, plus de matige lichtsterkte (5.6 bij 135 of 200mm houdt niet over)
Ik heb je twee opmerkingen even aan elkaar geplakt, want zo werkt dat : mensen zijn nooit tevreden, dus ieder heeft zijn (of haar, natuurlijk) eigen mening. De lenzen van Sigma of Tokina of Tamron kosten ongeveer de helft van vergelijkbare Nikon of Canon lenzen, maar de prestaties zijn niet de helft minder, maar mogelijk wel wat minder, maar je kunt dan wel twee leuke objectieven kopen in plaats van 1.
(Mijn Tokina12-24mm kost b.v. advies €549.- de Nikon 12-24mm ook F4 kost €1429.-toch zegt een onafhankelijke test dat de prestaties van de Tokina op hetzelfde plan staan als de Nikon, hoewel die laatste bij een iets grote diafragma z'n top haalt, maar die halve of hele stop kost je ±€900.- 't is maar wat je wilt!)
 
Boekenwurm :
(Mijn Tokina12-24mm kost b.v. advies €549.- de Nikon 12-24mm ook F4 kost €1429.-toch zegt een onafhankelijke test dat de prestaties van de Tokina op hetzelfde plan staan als de Nikon, hoewel die laatste bij een iets grote diafragma z'n top haalt, maar die halve of hele stop kost je ±€900.- 't is maar wat je wilt!)

Dit is interessant. Ik ga verder zoeken. Maar wellicht heb jij al het e.e.a. wat vergelijkende tests betreffende de merken Tamron, Sigma en Tokina aangaat uitgebreid gelezen. Zo ja, kun je mij dan die 'link' doorgeven. En wat je Tokina-objectief 12-24 betreft. Is dat vandaaruit een bewuste (kwaliteits) keuze geweest.
 
Boekenwurm :

En wat je Tokina-objectief 12-24 betreft. Is dat vandaaruit een bewuste (kwaliteits) keuze geweest.

De keuze voor die Tokina was inderdaad zeer bewust. Mijn beurs heeft een ondiepe bodem, en de test waar ik in keek stond in "camera magazine" no 106 en vergeleek deze, een Canon,een Nikon, een Sigma en een Tamron, waarbij de Canon en de Nikon uiteindelijk wel (op onderling verschillende criteria) net iets beter scoorden, maar de Tokina het weer net iets beter deed als de (in deze test meedraaiende) Sigma en de Tamron. De Canon is niet zo duur als de Nikon, maar voor mij niet mogelijk omdat ik een Nikon camera heb, dus koos ik voor een fractie minder scherp, maar bijna €900,- minder, en ik heb er geen ogenblik spijt van gehad. In de test werd gesproken over vertekening (dat rechte lijnen bol gaan staan naar de rand van het beeld), daarvoor ben ik erg gevoelig (ik fotografeer graag gebouwen en stads gezichten), en juist op dat punt scoorde de Tokina erg goed.
Jammer genoeg is de website van dat tijdschrift buiten gebruik (cameranet.nl) anders kon je daar je licht opsteken.
 
Gepost door Boekenwurm : En de test waar ik in keek
Ik denk dat je via deze link min of meer jouw test terugleest :
http://www.tokinaservice.nl/tokina/...df?PHPSESSID=f4cbe8a20a88a46aaa0896eca4cab074

Verder. Ik kies denk ik wel voor de Nikonbody D60. Als je de review leest op Let's Go digital, kun je daar alleen maar enthousiast over worden. Zie op : http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/156/page_1.html
Met name waar het De EXPEED beeldprocessor betreft (van de D300); waarmee de hoogst mogelijke beeldkwaliteit als eindresultaat wordt nagestreefd.
En ja, 1 of 2 objectieven daarbij. Ik ben er nog niet uit (wellicht toch twee). Dat wordt nog even goed zoeken etc.

Verder. We doen vaak mee aan/met fotowedstrijden en winnen nog wel eens wat. Maar het is vooral leuk om mee te doen. Zie hier, de nieuwe fotowedstrijd van Canon (De uitdaging), onze inzendingen (mijn echtgenote is sinds enige tijd ook heel enthousiast bezig met elke keer weer proberen de mooiste plaat te maken) :
http://ta.canon-europe.com:80//?pg=gallery&cc=nl&lc=nl&photo_id=foto47eac68fbf1d5
http://ta.canon-europe.com//?pg=gallery&cc=nl&lc=nl&photo_id=foto47e2342645a4d

Momenteel werk ik met de Canon EOS300D (en Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC) en mijn echtgenote heeft de Lumix van Panasonic, de DMC FZ7.
 
Ik denk dat je via deze link min of meer jouw test terugleest :
http://www.tokinaservice.nl/tokina/pdf/review/Chip_Foto_Video_October_2005_a4d

Momenteel werk ik met de Canon EOS300D (en Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC) en mijn echtgenote heeft de Lumix van Panasonic, de DMC FZ7.


de test komt iid enigszins overeen met de test die ik heb gelezen. Alleen ik heb nooit iets gemerkt van lichtafval in de mate die hier genoemd wordt, maar er is inderdaad nogal verschil tussen lenzen onderling uit dezelfde serie, heb ik me ooit eens laten wijsmaken.
MAAR; een ding snap ik niet: waarom overstappen van Canon op Nikon? bevalt de Canon niet? Of hebben alle andere clubleden een Nikon? Hier wel. Canon en Nikon ontlopen elkaar toch nauwelijks in kwaliteit, daar hoef je het niet voor te doen, en die zogenaamde "geweldige verbetering" door de Expeed processor is iets wat je waarschijnlijk alleen maar onder test omstandigheden kunt waarnemen. Er zijn bij mij op de cursus twee personen die onlangs de D300 hebben aangeschaft, een over van een D100, de ander van de D80, en waar ik ze over gehoord heb, niet over de processor, eigenlijk alleen over de hogere gevoeligheid van de sensor en over de zoeker, want die is echt prachtig tov die van de D100 (en denkelijk ook die van je Canon). Maar ik vind het prima, ik hou wel van Nikon als kamera.:thumb:
 
Stof op de sensor

Ik word nogal moe van het wegwerken van de vlekken (veroorzaakt door stofjes op de sensor); en met name dan in de egale vlakken (luchten e.d.). Van een serie van b.v. 500 jpg's, moet ik er ongeveer tussen de 50 en 100 bijwerken (die sla ik eerst op in TIFF en save ze dan weer naar jpg). Dat gaat op zich goed, maar nogmaals, het betekent elke keer je hele fotoserie kritisch bekijken op 'die vlekken'. Destijds wilde Canon-Nederland er in feite niets aan doen. Bovendien, ik wissel nooit een objectief en toch telkens die vlekken. Canon wilde op enig moment de camera bekijken, maar op het moment dat dit kon stond ik net voor een vakantie. Men schreef mij toen, NU opsturen; en anders gaat het over. Ik had geen backup op dat moment. Daar baal ik dus ook behoorlijk van , de service van Canon; maar dat terzijde. Er zijn overigens wel meer redenen om nu voor een camera als de Nikon D60 te kiezen.
 
Ja het kan een reden zijn om over te stappen. Ik realiseerde me alleen gisteravond dat een groot deel van mijn verhaal over de objectieven niet opgaat voor de D60, omdat die, net als de D40 geen eigen scherpstel-motor meer heeft. Deze camera's hebben, zoals Canon al heel lang, per se objectieven met motor nodig. Moet je dus goed op letten. Sorry voor de daardoor minder adequate antwoorden.:o
 
CODE]Jammer alleen van de 5,6 grootste opening (i.v.m. scherpte diepte)maar met de VR kun je toch nog heel wat![/CODE]

Boekenwurm : ? ? Even hoor. Maar de scherptediepte 'pak je' toch juist met het diafragma f/22-36. Je bedoelt kennelijk F5,6 bij 85 mm., niet zo heel lichtsterk. Da's waar. Maar de Nikon D60 is o.a. uitgerust met een de perfecte EXPEED beeldprocessor. Zelfs bij 800 ISO is de beeldkwaliteit perfect(ook bij 1600 ISO is het ruisniveau van goede kwaliteit). Bovendien, zoals je schrijft is het objectief met VR uitgerust. Dus kun je spreken van 'meer dan compensatie voor de F 5,6 bij 85 mm'. Volgens mij klopt deze redenatie.
Bedankt in elk geval voor het meekijken en denken. Ik hou je op de hoogte, want ik denk dat ik binnen redelijk korte termijn tot deze combinatiekoop over ga.
 
CODE]Jammer alleen van de 5,6 grootste opening (i.v.m. scherpte diepte)maar met de VR kun je toch nog heel wat![/CODE]

Boekenwurm : ? ? Even hoor. Maar de scherptediepte 'pak je' toch juist met het diafragma f/22-36. Je bedoelt kennelijk F5,6 bij 85 mm., niet zo heel lichtsterk. Da's waar. Maar de Nikon D60 is o.a. uitgerust met een de perfecte EXPEED beeldprocessor. Zelfs bij 800 ISO is de beeldkwaliteit perfect(ook bij 1600 ISO is het ruisniveau van goede kwaliteit). Bovendien, zoals je schrijft is het objectief met VR uitgerust. Dus kun je spreken van 'meer dan compensatie voor de F 5,6 bij 85 mm'. Volgens mij klopt deze redenatie.
Bedankt in elk geval voor het meekijken en denken. Ik hou je op de hoogte, want ik denk dat ik binnen redelijk korte termijn tot deze combinatiekoop over ga.

Soms wil je juist geen of heel weinig scherpte diepte, b.v bij een portret. Maar bij 85mm en F5.6 is de scherpte diepte dan al vaak te groot.
Het probleem beweging is dan wel niet meer aan de orde door de VR, scherpte-diepte blijft wel min of meer problematisch.
 
Boekenwurm : Inderdaad, min of meer; want de afstand tussen fotocamera en onderwerp speelt ook mee. En verder is portret sowieso erg moeilijk, aangezien de focus(scherpte) in principe altijd op de ogen gericht moet zijn. Een diafragma lager dan F 5.6 maakt dat er niet eenvoudiger op en je moet dan wel heel nauwkeurig kunnen werken om de geringe dieptescherpte exact te kunnen plaatsen; zodanig, dat het voorst liggende oog (of beide ogen - afhankelijk van de pose) in het betreffende korte dieptescherpteveld ligt; en dan ook nog eens in de verhouding 1/3 voor het focuspunt(onderwerp) en 2/3 erachter.
Maar goed, het accent van mijn onderwerpen ligt niet zozeer bij portretten, maar vooral bij binnenopnamen, wijdse landschappen e.d. Wil ik meer tele, dan kan ik van een opname (in Adobe) een beelduitsnede maken. Dat is geen probleem; de D60 geeft mij die mogelijkheid, opdat afdrukken van b.v. 30X40 cm. zelfs dan tot goede kwaliteit afdrukken leidt. Wat het laatste betreft zie ik wel, hoe ik dat zal ervaren; een objectief met meer tele kan altijd nog. Van de opnamen, gemaakt met mijn Sigma (18-200 mm.) heb ik - tot nu toe - ongeveer 5 a 10 % uiterste teleopnamen (200 mm.) gemaakt. Verder kun je met het Nikon-objectief redelijk tot goed uit de voeten met macro. Over alle brandpuntafstanden is de korste afstand 38 cm.

Nu wacht ik even tot ik op een site (zoals ook op Let's go digital vaak te zien is) de resultaten van dit objectief kan bekijken.

En..........ik zie nu ook dit : http://www.letsgodigital.org/nl/18594/sigma-18125mm-os-lens/
Tja, dat is altijd het probleem - vandaag de dag - zo wil je al 'n beslissing nemen (maar de ontwikkelingen gaan zo enorm snel); en zo staat er weer 'n ander(nieuw) interessant object voor je neus. Even wachten dus, toch maar.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan