Welk RAM-geheugen heb ik nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenju

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2001
Ik heb zo'n twee jaar geleden mijn systeem zelf samengesteld. Echter, nu ik Vista heb, wil ik graag van 1 GB naar 2 GB intern geheugen. Maar ik ben dus vergeten wat ik precies moet hebben. Ik heb als bijlage een screenshot van Everest bijgevoegd, en ik zou dus willen weten welk geheugen ik moet kopen.
Ik weet ook dat het merk Twinmos is. Maakt dat nog wat uit? Of kan ik van ieder merk geheugen erbij prikken? En wat is beter, 2 x 512 GB of gewoon 1 reepje van 1 GB? Hoe zit het ook al weer met die 200Mhz? Ik dacht dat het PC3200 400Mhz was? Ik weet dat die 200 Mhz klopt, maar de theorie erachter ben ik eveneens vergeten.:)
Voor zover relevant: Mijn moederbord is een Asus A8n-Sli met een Athlon3500+

Bijlagen

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 159
Laatst bewerkt:
Hoi Kenju,

je heb inderdaad DDR-400 (PC3200) geheugen nodig.
Volgens de specificaties van Asus zou je moederbord vier geheugen banken hebben, een uitbreiding van 2x 512 MB zou dus het beste zijn.

Bij onderstaande link zie je wat Alternate hier allemaal in te bieden heeft, het mrk wat jij noemde staat daar echter nient tussen.

http://www.alternate.nl/html/produc...earchCriteria=3200&cat1=022&cat2=325&cat3=000

Succes, Cotje

Tot nu toe bedankt voor de reacties. Ik weet nu welk geheugen ik moet kopen. PC3200 400Mhz DDR.
Maar ik had nog wat extra vragen:

1) Maakt het uit welk merk je gebruikt? Of kan ik van ieder merk geheugen erbij prikken?
2) En wat is beter, 2 x 512 GB of gewoon 1 reepje van 1 GB? Cotje zei:
een uitbreiding van 2x 512 MB zou dus het beste zijn.
Is dit dan beter dan één reepje van 1 GB?
3) Hoe zit het ook al weer met die 200Mhz? Ik dacht dat het PC3200 400Mhz was? Ik weet dat die 200 Mhz klopt, maar de theorie erachter ben ik eveneens vergeten.

Iemand die hier wat concrete antwoorden op heeft?

Laatst bewerkt:
Hoi,

De lees- en schrijfsnelheid naar dit RAM ....
Als je zowel bankjes van 200Mhz áls van 400 hebt, dan is dan nadelig, want de snelheid word beïnvloed door de traagste.

Wellicht beter twee bankjes van P3200 400Mhz DDR erin geplaatst. Let er wel op dat je geen DDR2 koopt want dat past er absoluut niet in. Hoewel in de aanbieding bij diversen (Paradigit en Computerland) .....

1) Maakt het uit welk merk je gebruikt? Of kan ik van ieder merk geheugen erbij prikken?
Het merk maakt wel degelijk uit. Waar je naar moet kijken zijn de toegangstijden van het geheugen (aangegeven in CL, Cach Latency). Hoe lager hoe beter. Let hier wel op dat zoals Ommeren al zei: je PC neemt de snelheid aan van het langzaamste geheugen. De CL van jouw huidige geheugen is 2.5-3-3-8. Als je dus sneller koopt dan kan je beter al het geheugen vervangen.

2) En wat is beter, 2 x 512 GB of gewoon 1 reepje van 1 GB? Is dit dan beter dan één reepje van 1 GB?
Jouw moederbord heeft een technologie aan boord die men Dual Channel Memory noemt. Wat dit in het kort inhoud is dat als je twee (exact) dezelfde geheugenbanken in je systeem plaats hij de workload verdeelt over die twee banken, wat dus sneller is.

3) Hoe zit het ook al weer met die 200Mhz? Ik dacht dat het PC3200 400Mhz was? Ik weet dat die 200 Mhz klopt, maar de theorie erachter ben ik eveneens vergeten.
PC3200 geheugen is inderdaad 400 MHz. Dus Everest 200 MHz aangeeft het met je frontside-bus snelheid te maken, die is 200 MHz. Hoe dit bij AMD precies werkt weet ik niet. Maar om Intel als voorbeeld te nemen. Stel je FSB is daar 800 MHz. Dan is de eigenlijk maar 200 MHz en wordt die een de Quadpumped technologie verviervoudigd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan