Welk ram geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordy8

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2009
In onderstaande printscreen staat informatie over mijn computer:
http://img809.imageshack.us/img809/4878/everestd.png

Nu wil ik graag een extra module van twee GB erbij kopen. Maar welk ram geheugen past eigenlijk in mijn computer? Passen deze er bv allemaal in:
http://www.alternate.nl/html/categoryListing.html?cat1=22&cat2=365&cat3=0&tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1333&criteriasCount=6&bfbox=1&order=3

En is het een probleem indien ik er een ander merk in doe, naast degene die er nu inzit? Kan dat bv 'botsen'? Is het handiger om exact dezelfde te nemen?

Bedankt voor de hulp alvast!

Je moet DDR3-1333 hebben, merk maakt dan niet zoveel uit. Tip: koop gewoon de goedkoopste van kingston (de valueram van 11,99), dat zijn altijd goede modules!

Overigens: gaat het hier om een normale computer of een laptop? Voor laptops heb je namelijk andere modules nodig.

Het gaat inderdaad om een normale computer. Zou http://www.alternate.nl/html/produc...?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1333 een goede stick zijn of is die slomer dan degene die ik nu heb? Want ik heb gelezen dat de sloomste stick de snelheid bepaalt.

En is het dan aangeraden om meteen een 4 gb stick te kopen? Dan heb ik 6 gb totaal voor een paar euro meer. Als ik twee x 2 gb doe kost me dat teveel. Dus ik koop o f een 2gb stick of een 4gb stick.

of dat je 2 of 4 GB koopt is een eigen keuze. De snelheid is in ieder geval de juiste. Zolang je DDR3-1333 hebt, zit je altijd goed qua snelheid (dat is de snelheid van de module die je ook nu erin hebt zitten)

Ok, maar er was toch ook iets met Latency, LC ofzo?

En is het geen probleem om een Kingston naast mijn huidige ander merk ram stick te draaien?

De latencies kunnen ietsje verschillen, maar dat verschil ga jij zelf nooit merken, meer geheugen ga je wel merken! Die kingstonmodule moet je gewoon bij de huidige kunnen plaatsen.

Trouwens, bij de één staat CL9 9-9-36 en bij de ander CL9. Is dat nog verschil? Sorry:D

CL9 is hetzelfde als CL9-9-9-36, alleen worden deze laatste cijfertjes wel eens weg gelaten als kortere/simpelere notatie ;)

Ok ik ga toch 2x2 kopen, nu heb ik net mijn computer opengemaakt en nu zie ik dat er 4 slots zijn: twee blauwe en twee zwarte. In één blauwe zit al een ram stick, de andere drie zijn leeg (één had ik vorige maand uit de blauwe gehaald omdat ie kapot is). Nu vraag ik me alleen af waar die zwarte voor is. Ik heb er op gegoogled en ik lees iets dat ze dn in dual mode kunnen draaien. Maar kan dat ook met een DDR3? Moet ik ze dan beide in de zwarte stoppen (en ééntje blijft dus in de blauwe zitten)? Of moet ik er één naast de blauwe stoppen en 1 naast de zwarte?

Als je Dual Channel wil draaien, dan moet je je geheugen plaatsen in setjes van 2 modules (dual channel is natuurlijk iets sneller dan single channel). Dus als je 2 x zwart vult en 1 x blauw, dan draai je single channel. Wil je dual channel draaien moet je of 2 x zwart vullen of 2 x blauw of alle 4 de slots ;)

Ok, maar als je twee keer zwart vult en 1 keer blauw, dan draai je toch 1 dual en 1 single. Dus dat is toch winst?

Of begrijp ik hieruit dat ik dan beter 1 4gb stick kan kopen en die dual moet laten draaien met de andere blauwe van 2gb. In plaats van 2x2gb in zwart en 1x2gb in blauw?

werk moederbord heb je?
misschien is het goed om te overwegen dual channel te gaan draaien en gewoon een dual kit of quad kitje te bestellen met 2 of 4 sticks, stop er dan ook 2 of 4 in.
waneer je veer 2 sticks gaat, stap ze in twee banken met dezelfde kleur.
dual channel levert een grote snelheidswinst tegenover single channel.

Ja, het probleem is dus dat ik er 1 gevuld heb in de blauwe. De andere heb ik weggedaan omdat ie kapot was. Dus ik kan dan kiezen voor een 4gb stick die ik naast die 2gb in blauw draai of ik kan 2x2gb kopen en die beide in zwart stoppen. Dan heb ik er dus 2 in zwart en 1 in blauw en 1 lege blauwe.

Moederbord heb ik in de printscreen gezet. Weet niet precies welke het is:D http://img638.imageshack.us/img638/5593/everestm.png

twee verschillende sticks in een kleur zorgt vaak voor problemen, je kan die 2gb die er nu in zit beter weggeven of doorverkopen ;)
misschien heeft je mobo de mogelijkheid om 3 sticks te gebruiken in dual channel in een bepaalde layout, maar hiervoor werken veel geheugen sticks niet stabiel of helemaal niet.

Ok, en met verschillende bedoel je dan in gb of qua merk?

Want ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om er 50 euro aan uit te geven voor een nieuwe stick. Als ik nu dus 2gb er al in heb zitten in 1 stick, wat is dan de beste en goedkoopste optie om uit te breiden naar 4 of 6 gb? Ik zat nu te denken aan http://www.alternate.nl/html/produc...?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1333 en die in zwart te zetten maar dat werkt elkaar dus tegen?

Thanks for the help;-)

Twee verschillende merken modules van dezelfde snelheid kunnen prima samen werken (lees in dual channel staan), dus wat Roy zegt is onzin. 3 sticks in dual channel gaat nooit werken natuurlijk, zie de naam alleen al. Wanneer je 3 modules gebruikt, dan draait alles in single channel, dus niet zoals jij denkt 1 x dual channel en 1 x single channel.

dual channel levert een grote snelheidswinst tegenover single channel
Snelheidswinst is er wel, maar deze is echt niet zo groot als je denkt. Zie bijvoorbeeld ook deze link

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan