Welk scherm voor Vista ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gr@smaaier

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2004
Berichten
418
Ik sta op het punt om een nieuwe pc te kopen met twee nieuwe monitoren.:eek:

Op dit systeem wil ik in het begin nog windows xp hebben maar uiteindelijk zal er ook windows Vista opkomen.:D

Het vald mij de laatste tijd op dat de vierkante monitoren bij de pc winkel verdwijnen en vervangen worden door breedbeeld toestellen. Op de vraag aan de pc winkel waarom kan hij me geen duidelijk antwoord geven heb nu 4 pc winkels gehad. Is dit beter en is dit voor windows Vista gedaan is mijn vraag en kan ik dus beter ook maar meteen breedbeeld monitoren aanschaffen of is het beter om bij de vierkante modellen te blijven ??

Hoop dat jullie me kunnen helpen bij de tot nu toe moeilijke keuze.:thumb:
 
Da's technisch gezien m.i. niet zo interessant. Wat wel interessant kan zijn, is het gebruikersoordeel. Ik ga nu even overdrijven: als jij een gigantisch brede breedbeeld monitor hebt dan zou het zomaar kunnen dat je bij bepaalde software letterlijk en figuurlijk je ogen van links naar rechts moet bewegen om alle informatie die op je scherm staat te kunnen lezen. Dat kan op den duur vervelend / hinderlijk / vermoeiend zijn. De oorzaak dat je met je ogen moet "speuren" is vrij simpel: het menselijk oog vangt een bepaalde hoeveelheid informatie onder een bepaalde hoek en die is gelimiteerd. Als de monitor groter (breder) wordt dan een mens in een oogopslag met zijn ogen kan vangen, dan kan bovenstaand effect ontstaan. Je ondervangt dit door een niet al te brede breedbeeld te kopen. Het grote voordeel van een breedbeeld is natuurlijk ook erg duidelijk: films etc. etc. worden dan net zo "mooi" weergegeven als bij een breedbeeld televisie.
Ook krijg ik nog wel beelden van 2A4tjes in Winword die op een breedbeeld naast elkaar worden geplaatst. Dat kan in een aantal gevallen wel plezierig werken, of nog een ander voorbeeld, Word en Excel behoorlijk goed in beeld naast elkaar, i.p.v. ietwat "geknepen" zoals bij de normalere kleinere CRT of TFT monitor.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met je eens Pasja maar ik zie de vierkante monitoren verdwijnen bij de pc winkel en er alleen maar breedbeeld monitoren voor terug komen. :(

Waarom dit is kan geen enkele pc winkel me vertellen. Ik denk er dan ook aan dat binnen het half jaar er geen vierkante monitoren meer zijn. Als ik nu twee vierkante monitoren koop om hier de monitoren te vervangen en het blijkt dat die over een half jaar nietmeer mee kunnen omdat Windows Vista liever werkt met breedbeeld monitoren zit ik erin met mijn vierkante monitoren en had ik liever breedbeeld gekocht.

Vandaar mijn vraag hoe een vaart het zal gaan met die breedbeeld monitoren en in hoeverre Windows Vista en andere programma en games ook hiernaar overstappen. Vind het erg vreemd dat dit gebeurd en de consument in het ongewisse word gehouden over het feit dat ze stil zwijgend over gaan naar breedbeeld.:confused: Tenminste daar lijkt het op als ik in de pc winkels kijk.
 
Laatst bewerkt:
Naast breedbeeld schermen zullen "gewone schermen" natuurlijk ook nog ondersteund worden. Zowel onder Vista als bij andere programma's.
Het is meestal gewoon een kwestie van resolutie.
Twee schermen zal altijd wel ondersteund worden... De vraag is wat je met twee van zulke beeldschermen wilt doen.
Veel 3d designers en programmeurs gebruiken 2 beeldschermen voor gebruiksvriendelijkheid. Op het ene scherm kan je dan iets anders laten zien dan op de ander.
Zoek je dit niet dan zou ik gewoon voor breedbeeld gaan... Of een gewone monitor... Het maakt allemaal niet zoveel uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan