Welk scherm?

• Onderwerp starter Onderwerp starter tuks6
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tuks6

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2008
Hallo,

Ik heb ongeveer een maand geleden een nieuwe computer gekocht. Ik wil hier een mooie en grote monitor bij. Echter, het enigste wat ik van monitoren afweet is het verhaal over de reactietijd en de resolutie. Nu is 1920x1080 Full HD, maar er scheen ook nog een hogere resolutie te zijn.
Ook zit ik in over de maat van het scherm. Ik zit er een meter vanaf, moet ik dan voor een 24" of toch een 27" monitor gaan?
Op het moment heb ik een Samsung Syncmaster 20" van 1680x1050 staan, en die bevalt mij zeer goed (ik wil alleen een stuk groter scherm).

Alvast bedankt,

Tom

Dag tuks6, De meeste grote monitoren hebben de 1680x1050 resolutie. Monitoren met meer beeldpunten vallen allemaal in een andere prijsklasse. Dit begint bij dubbel zo duur en eindigt bij exclusief. Dat wordt een tweedehandsje voor de meesten. Zie hier een vergelijk van 17 27 inch monitoren met in de tweede link het overzicht in een tabel:

http://nl.hardware.info/reviews/2607/17-27-inch-monitoren-in-alle-prijsklassen-getest

http://nl.hardware.info/vergelijkin...284-128314-130564-130710-130713-131442-132506

De afstand van jou tot het beeldscherm is het aller belangrijkste in de keuze van de maat. Daarnaast heeft een groter scherm de bekende nadelen van kleinere weergave en zoals ook in de test wordt vermeld geeft een hogere resolutie nog niet het gemak van twee applicaties naast elkaar te kunnen draaien. Zie het als een voordeel dat je nog langs het scherm kunt kijken en je niet helemaal afsluit. Net als bij de Televisie moeten je ogen nog andere indrukken op kunnen vangen. Ik denk dat niemand je een 27 inch zou aanraden voor op het bureau. Meer iets voor een speciaal doel zoals anderen laten meekijken of voor het effect van grafische spelletjes.

Zelf heb ik een HP w2207/h en die bevalt mij prima, vooral de geheel afstelbare, uiterst platte, en stevige voet met zelfs draaifunctie en het design (erg mooi van alle kanten en doordacht, het lampje zit achter de rand en is zelfs uitschakelbaar, je kunt eventueel speciale, via de leverancier verkrijgbare, beugeltjes voor notitie papiertjes of een webcam in de rand klikken) Een glanzend scherm zorgt voor iets diepere kleuren. Het nadeel is dan wel weer dat de HDMI een beetje bromt wanneer je die ingang gebruikt en ik daarvan heb moeten afzien. Voor de prijs van een 22 inch tegenwoordig zou je zo een monitor gewoon moeten proberen. Heb je besloten, kijk dan bij reviews en gebruikers ervaringen op het Internet. Niet zelden zijn er op sites als Newegg honderden opmerkingen van mensen die ze hebben gekocht en uitgeprobeerd en je vindt op Internet ook lijsten met prijzen van winkels en webshops. Veel plezier ermee ...en vergeet niet Sinterklaas te vragen.

Ik ben erg nieuw wat deze materie betreft, ik kon dus ook niet alles begrijpen wat je hebt geschreven. Wat ik wel begrijp is dat je beter een kleinere dan een grotere monitor kunt gebruiken en dat de resolutie boven 1920x1080 een heel andere prijsklasse is. Zelf wil ik lekker veel kunnen gamen; dus een mooie weergave en een lekker groot beeld is van belang. Daarbij komt dat er een DVI-poort in moet zitten. Ik denk dat ik dus voor een 24" beeldscherm ga met de resolutie van 1920x1080p; Full HD en niet te groot.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik was vergeten te zeggen dat de HP er ook in een 24 inch model was. HDMI of DVI maar ik heb die van mij inmiddels al zo lang dat deze veel verkochte modellen niet meer in de winkel staan. :rolleyes:

Eén meter is wel erg dichtbij. Toch heb ik nog nooit gehoord dat iemand spijt van de aanschaf van 24 inch had. Voor games geen probleem denk ik. Het mag dan alleen wel een heel erg goed beeld zijn. Zou je bij een bekende winkel-keten kopen (...) dan is terug brengen geen enkel probleem als je jezelf eerst goed hebt geïnformeerd, ook in de winkel, en het valt dan toch tegen. Veel plezier ermee.

Oké, bedankt! Ik ga eens rondneuzen in de plaatselijke Office Centre.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan