Welk toestel voor beste bereik?

Status
Niet open voor verdere reacties.

januz

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2009
Hallo, ik ben momenteel in het bezit van een Nokia N73. Onlangs heb ik een Samsung star 5230 gekocht omdat ik wel eens wat anders wou. Nu is het probleem dat ik met die samsung dus nooit thuis (op de prairie van Twente) kan bellen ivm geen dekking, zelfs sms-en lukt bijna nooit. Met die nokia is het bereik thuis ook niet echt fantastisch maar zo af en toe kan ik bellen en sms-en is nooit een probleem. vraag is nu welk toestel kan ik het beste aanschaffen ter vervanging van die 3 jaar oude N73, dus welke gsm heeft volgens jullie het beste bereik?
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen, groet'n!

Beste Januz,

In jouw geval zou ik dit op 3 manieren aanvliegen:

1. Stel allereerst vast via welke provider je het beste dekking hebt op jouw locatie. De verschillen kunnen per locatie aanzienlijk zijn. Dit kun je doen door bedekkingskaarten van de operators te raadplegen, alhoewel deze niet altijd up-to-date zijn. Geven wel een goed beeld. Daarnaast is je N73 wel een goed referentietoestel om het zelf ook vast te stellen. Leen/regel vervolgens twee simkaarten van de twee concurrerende providers en met de streepjes in het display kun je zelf vaststellen welke van de 3 op jouw locatie de beste dekking geeft.

2. Hou er rekening mee dat smartphones in zijn algemeenheid een meer bedekking nodig hebben dan 'ouderwetse' telefoons. Geldt ook niet specifiek voor bepaalde types smartphones(een paar positieve uitzonderingen daargelaten), maar redelijk over de hele linie. Dit is geen fabeltje. Er zijn hiervoor meerdere oorzaken aan te wijzen. E�n oorzaak bijvoorbeeld van de mindere dekking bij smartphones is dat ze tijdens 'dataverkeer', bv het binnenhalen, op de achtergrond, van e-mail. Tijdens dit soort datasessies is de smartphone soms(niet altijd) even niet bereikbaar. Het gaat hier dan met name als je toestel op een GSM netwerk(met GPRS) zit en bv niet op een UMTS netwerk.

3. If all fails: zet je toestel dan sowieso 'hard' op GSM only. Klinkt strijdig met het hier bovenstaande, maar werkt wel. De GSM/DCS dekking van de 3 operators is beter dan die van de UMTS dekking. Een andere oorzaak van het hebben van slecht bereik is namelijk het switchen van de handset tussen UMTS en GSM, tijdens dit switchen is je handset ook even niet bereikbaar. Dit switchen gebeurt als je toestel het contact met een UMTS mast dreigt te verliezen. Door te voorkomen dat dit gebeurt door hem hard op GSM te zetten verbeter je je 'bereik' ook iets. Nadeel van deze maatregel is dat als je data wilt binnenhalen dat dit langzamer gaat omdat UMTS sneller is dan GSM(GPRS).

Hoop dat je hier wat aan hebt, succes:thumb:

Groeten,

Alexander

Laatst bewerkt:
bedankt, zal er eens mee aan de slag gaan, al met al een duidelijk verhaal.

groet'n

toevallig t-mobile hier had ik ook nooit ergens bereik mee zeer vervelend ik hoop dat je probleem al opgelost is:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan