Welk type voor datum

• Onderwerp starter Onderwerp starter baws
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

baws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 apr 2010
Hallo,

wat is het beste type voor datums in mysql.
Het is voor een website i.c.m. PHP
ik ga ze gebruiken voor een uiterste inlogdatum
bijvoorbeeld 28-2-2013
als 28-2-2013 is geweest kan de gebruiker niet meer inloggen, anders wel.
Ik heb nu date maar is dit slimmer als datetime timestamp enz

afhankelijk van hoe je het een en ander wil opslaan. Ikzelf prefereer timestamp. simpelweg omdat het makkelijker is om mee te werken. er zijn geen conversies nodig en ook geen mogelijke vergissingen tussen landen etc.

Ok zou je de verschillen aankunnen geven.
bij timestamp heb je volgens mij tijd erbij.
bij date alleen de datum.
ik wil alleen op datum zoeken bijvoorbeeld 28-2-2013 dus als het 29-2-2013 zou zijn kan hij niet inloggen, mij lijkt date voor de hand liggen omdat je dean geen tijden hoeft op te slaan.
graag uitleg ;)

timestamp is een geheel getal. het slaat de tijd op als aantal seconden sinds 1970 (of 1900 afhankelijk van het systeem). Omdat het een integer is kun je het makkelijk vergelijken met dingen (groter dan; kleiner dan etc.). In dit specifieke geval maakt het niet zo heel veel uit, maar rekenen met data gebeurt onder water bijna altijd met timestamps

Laatst bewerkt:
Ik heb Timestamp gekozen maar nu staat er in mijn database dat hij autoupdate bij een update, heb dit proberen uit te zetten maar lukt niet.
ook heb ik de hele rij verwijderd en opnieuw toegevoegd als timestamp maar dan komt er automatisch auto updat bij !
Ook de standaard waarde current_timestamp kan ik niet wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan