Welk webelement is geselecteerd?

Bram65

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2023
Beste experts

Excel 365, Chromebrowser, Windows 11 en selenium

Ik werk veel met het scrapen van websites en weet hoe ik in bv. een table een bepaald webelement moet uitlezen.
Maar nu is mijn vraag hoe ik kan achterhalen welk webelelement in die table is geselecteerd.

Een voorbeeldbestand heb ik natuurlijk niet, ik zou dan namelijk het antwoord weten.
Bovendien betreft het een website waar ik een account op heb en is het voor derden niet te benaderen.

De website wordt geopend middels een macro, vervolgens wordt een tabel (playlisten) getoond waarin ik een keuze kan maken.
Wanneer ik een keuze heb gemaakt en dus playlist heb aangeklikt wordt op de externe server data weggeschreven.

Nu wil ik middels VBA en Selenium achterhalen welke playlist ik heb geselecteerd.
.ActiveElement schijnt in dit geval niet te werken.
Ik heb wel een manier bedacht maar die is omslachtig en ik denk dat het beter kan.

Wat ik al had bedacht zou kunnen zijn:
Vooraf van alle playlisten het aantal items ophalen.
Nadat aan een bepaalde playlist een item werd toegevoegd, dit herhalen.
Van de playlist waar de aantallen verschillen, is het item toegevoegd en kan ik daarvan de titel achterhalen.

Kortom:
Ik heb een tabel met bv 10 webelementen waarvan ik er een moet selecteren.
Hoe achterhaal ik in VBA en Selenium welk van de 10 ik heb geselecteerd.

Dank voor jouw tijd

In elke browser.
Toets F12 en je kijkt onder de motorkap van de site.
Linksboven zit een icoontje met een rechthoekje en een pijlte, hiermee kan je op een element op de webpagina klikken en krijg je de plaats in de html boomstructuur te zien.

Laatst bewerkt:
Scrapen is en blijft een grijs gebied comform auteursrecht en databank recht.

Een zinvolle en betere te manier is om te kijken of je gebruik kan maken van API's, als deze openbaar gedocumenteerd zijn.

Zie dit als een heads up. :)

Dank voor jullie reacties.
@alphamax: dit advies is geen oplossing omdat ik vroeg naar het specifieke webelement waarop ik heb geklikt. Ik kan middels VBA en Selenium van websites de JSON bestanden uitlezen, van webelementen de tekst uitlezen, URL achterhalen, sliders naar bepaalde posities verplaatsen, de table waar ik het over heb wordt ook middels VBA gesorteerd maar het achterhalen op welk webelement ik heb geklikt blijft moeilijk. Is ook niets over te vinden op het web.

@Aar: Ik heb bij dat Franse bedrijf dus een betaald account, ze weten van mijn hobby en hebben toestemming gegeven hun website te scrapen en mijn persoonlijke data op hun server uit te lezen en bv. de playlisten te sorteren.

Ik weet dat ik VBA op een iets andere manier gebruik dan de meeste hier aanwezig.
Ik ga uitvogelen of ik hier een andere oplossing voor kan vinden, mogelijk toch maar zoiets als ik in mijn openingspost aangaf. Eenmaal ingelogd vraagt die methode ook niet veel ms.

Terug
Bovenaan Onderaan