• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

welke beveiliging op Excel sheet is het beste

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tobbert66

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2018
Goedemorgen,
Ik heb een document met meerder sheets en die wil ik beveiligen.
een x-aantal personen mogen wel alle rechten hebben. nu heb ik al wat zitten proberen, maar kom er niet uit wat nu het beste is.
de sheets moeten best vaak aangepast worden, dus ik zou met het invoeren van een code niet de beveiliging er volledig af willen halen, maar wel toegang hebben tot het wijzigen van sheets.
kan iemand aangeven Hoet ik dit het beste kan doen.
met vriendelijke groet,

Maak een template .xlt, .xltx, .xltm.
Zodra deze geopend wordt zet excel deze automatisch om naar .xls, .xlsx, .xlsm en wordt je origineel/template "onbereikbaar"/"onaantastbaar".

En je hebt het voordeel dat je geen wachtwoord meer hoeft te onthouden.

Laatst bewerkt:
Beste,
Het liefst zou ik met een paswoord werken. Als ik dat zou doen hoe kan ik dat dan het beste doen.
Mvgr

Wat bedoel je met wijzigen van de sheets?
celinhoud?
formules?
cellen verplaatsen?
Met een voorbeeldbestandje zonder wachtwoord (helpers haten voorbeeldbestandjes met wachtwoord) wordt je sneller en beter geholpen.
Misschien kan je met kleuren aangeven welke cellen wel gewijzigd mogen worden en welke niet.

Beste,
Diegene die de rechten hebben moeten al je genoemde wijzigingen door kunnen voeren.

Werk zoals Alphamax aangaf; gebruik bovendien userforms voor gebruikerinteraktie, sla gegevens op in 'very hidden' werkbladen.
Maak je programma zo ergonomisch dat geen gebruiker het in zijn hoofd haalt iets anders te willen dan wat jij aanbiedt.
Ergonomie, een uitgedacht ontwerp en gebruiksgemak zijn de beste vormen van 'beveiliging'.
Bijv. om iemand een raadpleegvoorziening te bieden is een kopie van een bestand voldoende, of een presentatie van die gegevens in een listbox in een userform: niks nie wachtwoorden nie.
De meeste 'beveiliging' met wachtwoorden schiet de programmeur in eigen voet.

In een ander bericht
https://www.helpmij.nl/forum/showth...ng-op-blad-2?p=6149483&viewfull=1#post6149483
gaf je aan een beginner te zijn.
Dringend advies: hou je dan verre van 'beveiliging' in Excel.
Begin met het belangrijkste, de inhoud, 'beveiliging' is bijzaak.

Laatst bewerkt:
Beste,
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar is het mogelijk om:

Een Excel bestand zo te beveiligen met een paswoord dat iedereen de rechten heeft om het te open met alleen lezen. En dat alleen aangewezen personen wijzigingen aan kunnen brengen door het invullen van een paswoord.

Met vriendelijke groet,

Jazeker. Bestand, opslaan als, keuzelijst "Opties", "Algemene opties", wachtwoord om te wijzigen opgeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan