Welke computer aan te schaffen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marietje77

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2008
Hallo,

Ik heb een vraagje. Wij willen een nieuwe PC aanschaffen maar wij zijn echt leken op computergebied. Wij zijn in verschillende winkels geweest en ze adviseren ons niet overal hetzelfde. Wellicht kunnen jullie ons een handje helpen.

De computer wordt voornamelijk voor huis-, tuin- en keukengebruik gebruikt dus Windows 7, Microsoft Office 2010, Acrobat reader & writer, mail, internet, foto's (meer opslag dan bewerken) en muziek. Soms gebruiken we de PC om te downloaden maar dit is geen hoofdtaak. Ook wordt er incidenteel een spelletje mee gespeeld. We hebben inmiddels al wel tegen de 750 MB aan opslagcapaciteit nodig voor de foto's en muziek. Ook hebben we Norton beveiliging op onze huidige PC maar dit vreet capaciteit waardoor de PC erg traag is!!

We zitten te kijken naar de onderstaande PC's:
HP Paviljon 6520 (p6520nl) € 849
Processor => AMD Phenom™ II X6 processor 1035T (2,6 GHz)
Chipset => AMD 760G
Geheugen => 6 GB DDR3
Geheugenslots => 4 DIMM-sockets
Externe schijfposities => 2 externe posities voor optische drive
=> 2 interne schijfinbouwplaatsen
Interne drives => 1-TB SATA 3G vaste schijf (7200-rpm)

HP Paviljon 6655 (p6655nl) € 684
Processor => AMD Phenom™ II X6 processor 1045T (3,2 GHz)
Chipset => AMD 760G chipset
Geheugen => 4 GB DDR3
Geheugenslots => 4 DIMM-sockets
Externe schijfposities => 2 externe posities voor optische drive
=> 2 interne schijfinbouwplaatsen
Interne drives => 1-TB SATA 3G vaste schijf (7200-rpm)

MyCom MP Core I5 760 Mini HD5570 1GB €600
Processor-kloksnelheid 2800 MHz
Aantal geïnstalleerde processoren 1 pcs
Chipset H55
Processor model Intel Core I5-760
Processorfamilie Intel Core i5
System bus 2.5 GT/s
Processorsocket Socket 1156
Geïnstalleerde processorcache 8 MB
Processor number of cores 4
Intern geheugen 4048 MB
Geheugenslots 4
Intern geheugentype DDR3
Kloksnelheid geheugen 1333 MHz
Maximum intern geheugen 16 GB
Geheugenlayout 2 x 2048 MB
Totale opslagcapaciteit 500 GB

MyCom MP Core i5-760 64-bit ATI5570 1GB €700
Processor-kloksnelheid 2800 MHz
Aantal geïnstalleerde processoren 1 pcs
Chipset Intel® H55 Express
Processorfamilie Intel Core i5
Processor model I5-760
Processorsocket Socket 1156
System bus 2.5 GT/s
Processor number of cores 4
Geïnstalleerde processorcache 8 MB
Intern geheugen 4096 MB
Geheugenslots 4
Intern geheugentype DDR3
Maximum intern geheugen 16 GB
Kloksnelheid geheugen 1333 MHz
Geheugenlayout 2 x 2048 MB
Totale opslagcapaciteit 1000 GB

Naast de vraag welke PC te kiezen vraag ik me af of het handiger is om de muziek en de foto's op een externe harde schijf te hebben of op de PC zelf. Overigens is het wel de bedoeling dat de PC een aantal jaar goed (lees snel) blijft werken.

Alvast bedankt voor de reacties!

Mod edit

Topic verplaatst naar Hardware---> Aankoop nieuw systeem/Upgraden.

Succes met je vraag.

Ik neem aan dat je 750GB bedoelt en geen geen 750MB :)

Voor de dingen die jij met een pc wilt doen voldoet elke PC die je hieronder noemt, dus ook de goedkoopste. Ik vind de specs zelfs een beetje overkill, maar misschien heeft de verkoper deze voorgesteld met het oog op de toekomst (ik denk zelf eerder om z'n eigen zakken te vullen hahah :)).

maar elke PC is prima.

Wat betreft de vraag over de externe schijf. Dat is wel een prima idee, maar hou er rekening mee dat je dan maar 1 copy hebt van al je foto's.

Tip van flip: Laat de disk in 2 partities delen en zet op de 2e partitie je foto's/muziek etc. Neem toch die externe disk als backup voor je waardevole bestanden.

Die ga je toch kunnen kopen, want mijn tip om de goedkoopste te nemen bespaart je al geld :)

Hallo en welkom op helpmij

wij helpen jullie graag met het kiezen van een systeem
alleen raden wij aan om juist zelf de pc te samenstellen dan te kiezen voor een kant en klare pc
de reden waarom ik dit zeg is omdat het vaak goedkoper sneller en een betere kwaliteit heeft (en je weet wat je in je computer hebt zitten)
wij kunnen een computer voor u samenstellen bij leveranciers zoals 4launch.nl of azerty.nl(erg goeden webshops trouwens) zij doen dan de assemblage en installatie

als ik zo naar die pc's kijk zou ik voor de MyCom MP Core I5 760 Mini HD5570 1GB gaan

maar dit kan goedkoper MYcom staat niet bekend om zijn goedkope producten:P

verder is HP in mijn ogen een afrader

@Firestorm:

Ik ben heel erg benieuwd waar jij jouw argumenten basseert:

verder is HP in mijn ogen een afrader - Omdat?

de reden waarom ik dit zeg is omdat het vaak goedkoper sneller en een betere kwaliteit heeft - Omdat? In merk PC's zitten exact dezelfde onderdelen. Cijfers graag!

Ik denk dat "het beste" in jouw geval alleen maar het beste voor jou is. Correct?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me laten vertellen dat er minimaal 4GB aanwezig moet zijn om windows 7 goed te laten draaien. Is dit dan ook wat overdreven?

Het moest inderdaad 750 GB zijn ;)

Ik heb me laten vertellen dat er minimaal 4GB aanwezig moet zijn om windows 7 goed te laten draaien. Is dit dan ook wat overdreven?

Het moest inderdaad 750 GB zijn ;)

Hoe meer geheugen, hoe beter. Maar ik heb windows 7 op een oudere pc prima draaien met 2GB. Maar ik zou daar niet op besparen. 4GB is prima. 6GB is overkill.

Wat betreft de vraag over de externe schijf. Dat is wel een prima idee, maar hou er rekening mee dat je dan maar 1 copy hebt van al je foto's.
Als je het zo stelt dan heb je geen copy maar alleen een origineel.

Ik zou een forse harde schijven in de PC doen en een externe HD ernaast zetten als backup. En dan wel regelmatig de backup draaien. Verder zijn het allemaal beste PC's voor dat geld. Natuurlijk kan je iets samen laten stellen en laten bouwen. Komt toch al snel duurder uit. Gewoon een goeie uitzoeken EN daarbij ook kijken naar de winkel waar je hem gaat kopen. Krijg je er een warm gevoel bij dan gewoon doen. Bij twijfel, nog even verder zoeken.
En gewoon voor de 1 TB gaan. Mocht ook dat vollopen dan kan je er later altijd nog een schijf bijzetten.

Ron

@Firestorm:

Ik ben heel erg benieuwd waar jij jouw argumenten basseert:

verder is HP in mijn ogen een afrader - Omdat?

de reden waarom ik dit zeg is omdat het vaak goedkoper sneller en een betere kwaliteit heeft - Omdat? In merk PC's zitten exact dezelfde onderdelen. Cijfers graag!

Ik denk dat "het beste" in jouw geval alleen maar het beste voor jou is. Correct?

das heel simpel kijk naar de systemen die hier worden aangeraden de meesten zijn samengesteld
HP is een afradar omdat je dan vast zit aan oem spul (mobo's voedingen etc)
verder is de klanten service ook niet wat het hoort te zijn

klik

verder ben ik niet het type dat alleen aanzig zelf denkt en dat vooral jij daar geen oordeel over kan hebben want jij kent mij niet...

Laatst bewerkt:
Ga gewoon op site samenstellen (dus de pc samensteller) Als je daar een pc uitrolt, dan plaats je het hier en dan helpen wij (of ik alleen) wel wat je beter kan verwijderen en kan toevoegen!

De MyCom MP Core I5 760 Mini HD5570 1GB van €600 is echt wel goed genoeg voor waar u het wilt gebruiken. Nog wel extra harde schijf erbij, want met die harde schijf ga je het niet redden :p Het enige verschil dat ik tussen die laatste twee pc's zie is de grootte van de harde schijf en die 500GB hoeft echt geen €100 meer te kosten.

Die HPs met X6 processors is echt overkill, leuk je kan er goed video's mee bewerken, maar voor huis-tuin-keuken gebruik niet nodig.

Voor het prijskaartje zou ik eens kijken op andere websites of zoals Windows78 zegt, de pc-samensteller :thumb:

En als we het dan toch over een samensteller hebben, ik heb even wat bij elkaar geklikt voor je:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[259587]=2&product[97217]=1&product[281569]=1

De belangrijkste componenten kort samengevat:
- Processor: AMD Phenom II X4 955. Snelle quadcore van AMD, kun je nog een aantal jaar mee vooruit.
- Moederbord: Asus bordje met USB3 en SATA600, goed, simpel en voorbereid op de toekomst.
- Werkgeheugen: 4 GB van Kingston, lekker goedkoop en simpel.
- Videokaart: ATI Radeon HD5570, simpele kaart waar zo nu en dan een spelletje mee kan worden gespeeld, kan ook een tijd mee.
- Harde schijf: 2 stuks Western Digital 1 TB met een SATA600 aansluiting (dat is de nieuwste standaard), lekker snel en goed geprijsd. Geeft je ook gelijk voldoende opslag geheugen.

Voor de rest: kaartlezer, dvd speler, een stillere en betere processorkoeler dan het standaard dingetje om het geluid te reduceren

Uiteraard zit Windows 7 (home premium 64 bits, nederlands) erbij. De winkel bouwt de pc in elkaar voor je en geeft een jaar garantie, je moet zelf Windows installeren (dit is niet zo moeilijk, dvd erin en de stappen volgen).

Laatst bewerkt:
:shocked:60 euro Bouwen? :shocked:

Ik doe het voor de helft. En dan installeer ik windows en alle software (dus drivers en Avast of avg mee) en leg meteen een heel driver archief aan.

Ik zou vooraf het bestellen iemand zoeken die het wil bouwen voor een kratje bier of 30 euro!

4Launch doet het voor 35 euro, dus Azerty is vrij duur daarmee. Je krijgt er wel een jaar garantie bij (en geloof me, dat doen ze goed bij Azerty) dus ik vind 't persoonlijk het geld waard. Maar die keuze is ieder voor zich.

4Launch doet het voor 35 euro, dus Azerty is vrij duur daarmee. Je krijgt er wel een jaar garantie bij (en geloof me, dat doen ze goed bij Azerty) dus ik vind 't persoonlijk het geld waard. Maar die keuze is ieder voor zich.

Inderdaad. Maar toch ik geef op zelfbouw ook altijd garantie meestal 13 maanden!

Haha waarom die ene maand ook nog dan? :p
Overigens bouw ik ook altijd zelf alles in elkaar, is leuk om te doen en je weet precies hoe wat zit. En het kost minder uiteraard, maar daar waren we al achter ;)

Overigens heb je ook al garantie op je onderdelen zelf, plus de wetgeving dus Azerty is hoe dan ook 12 maanden (dacht ik?) aansprakelijk bij normaal gebruik van de hardware.

Maar goed, nogmaals dit is een keuze die ieder voor zich moet maken. Als je geen verstand er van hebt, geen risico's nemen en iemand het voor je laten doen.

Allemaal bedankt voor de adviezen! Zelbouw is voor ons geen optie want we hebben er echt geen verstand van. Ik ga kijken bij de genoemde sites en anders neem ik de goedkoopste van MyCom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan