welke cpu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ibl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ibl

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2003
beste helpmij-ers ... ik wou graag jullie mening eens horen van amd vs intel.. ik wil namelijk een niieeuwe cpu gaan kopen maar weet nog niet welke ik zal doen met prijs/prestatie ... ik zat te denken tussen de intel celeron 2,4 ghz en de amd athlon 2400+ weelke van de 2 zouden jullie mij kunnen aanraden ???

vooral lettend op : temp, koeling, prestatie, prijs.

alvast bedankt ... :thumb:

p.s ik weet dat ik ook op mobo moet letten ;) ... maar die word ook vervangen.

Ik ben opzich een Intel fan maar de Intel die je hier noemt is de "uitgekleede" versie dus ik zou dan voor de AMD gaan dies sneller, goedkoper (dacht ik) maar wel wat warmer

hoe bedoeld u ''uitgekleed'' ? , maar de amd 2400+ draait rond de 1,93 ghz en de intel wel op 2,4 ghz .. of heb ik dat fout? ... de prijs ligt allebei rond 80 euro

Laatst bewerkt:
M.i. presteren beide merken uitstekend, de een doet 't een paar fracties beter bij bijv. games, terwijl de andere juist weer wat meer bij Office-applicaties voorop loopt. Daartegenover staat weer dat de ander bij geluidscompressie wat beter is, terwijl die ander bij videobewerking net even wat sneller is. En zo gaat het maar door.

Lees wat testjes en vooral benchmarks en beslis aan de hand van wat JIJ met je pc gaat doen, (in samenhang met je budget) welke het wordt.

En Kawouter,

wat de temperatuur betreft : lees de 3 alinea's tekst in deze link en kijk vooral naar de 1e regel van de 3e alinea.

Met "uitgekleed", wordt bedoelt dat de Celeron trager is dan zijn grote broer Pentium.
De Celeron heeft een L2 cache van 128kb en de Pentium een L2 cache van 512kb.
Dit verschil maakt heel wat uit.
Beide zijn Pentium processoren, maar de Celeron is een goedkopere/tragere versie.

IBL,

kijk hier bijvoorbeeld eens. Dit is slechts een van de tientallen voorbeelden die op het W-W-W te vinden zijn.

De benchmarks vind je links, onder "inhoudsopgave" (de kleine rode blokjes / vierkantjes)

Trek je eigen conclusie............... ze zijn allebei (merk) goed : de een is hier wat beter, de ander daar wat beter. (En dit is al weer een gedateerd testje uit 2002.............)

Laatst bewerkt:
dus als ik het zo merk toch maar voor de amd gaan??

het ligt eigenlijk aan WAAR je de pc voor gebruikt. als de zware spellen wilt spelen kun je beter amd pakken. en voor home use dus intel.

kheb pas een amd athlon 2400+ gekocht en ben erggg tevreden :thumb:

Advies : lees eerst wat / veel door:

ik ben een AMD aanhanger, maar ik zal 'm je absoluut niet aanraden als je "bepaalde" plannen hebt met je PC.
Welke plannen ? Lees, lees en nog eens, lees er veel over op het W-W-W.
Lees de benchmarks (Zoek via Google nog naar andere tests en beslis ZELF !)

oek ... bedank !! .. ik zal vanavond ff er goed voor zitten en dan op het www kijke :) .. maar bedankt vooor al jullie reacties !! ... en ook zo snel :thumb: harstikke bedankt !! ...

p.s ik wil der wel games op draaine ( het liefst hoge resolutie( heb al nieuwe videokaart )) .. maar zoals ik het u lees kan ik beter als ik voor spelen kies voor de amd gaan.

vooral spellen zoals mohaa ( normandy ... heerlijk level :) ) en soldiers of fortune 2 , CoD , battlefield vietnam , dat soort spellen dus .. geloof wel dat daar wat rekenkracht voor nodig is ja :)

Op zich trek je geen verkeerde conclusie, maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar :

er is nog geen enkel spel op de markt dat een processorsnelheid verlangt zoals de laatste 2 a 3 processors van Intel cq. AMD herbergen.

M.a.w. : als jij nu een nieuwe machine koopt, dan is het mijn inschatting (maar schiet er maar op, zij die er anders over denken...............) dat pas over 1,5 a 2 jaar er games op de markt komen die alles gaan vragen aan de in jouw systeem zittende processor. Tegen die tijd begint het bij jou toch al heel langzamerhand te kriebelen en kijk je al verlangend uit naar een upgrade van je systeem, of misschien wel een heel nieuw systeem.

Advies : kijk welke processor je budget toelaat en kijk wat de games die jij graag speelt, voor systeemeisen hebben. Kijk dan nog eens naar diverse tests en beslis dan pas !

Laatst bewerkt:
"Offtopic":

Winnetou zou nu tegen Old Shatterhand zeggen :

"UGH" !!!!!!! ;) :D

@ pasja : je hebt zker wel gelijk over dat nog geen enkele game dat nog nodig heeft. maar bij bf1942 en uitbreidingen zegmaarkan je aantal bots instelle ... nou als je dat wat hoger zegt kost dat zeker enige rekenwerk. of zit ik weer fout?

We komen nu op een terrein waar nu niet direct mijn kennis "ligt", maar ik heb de stellige overtuiging dat er momenteel nog geen game bestaat die de nieuwste processors "overstuur" kan krijgen, zelfs niet met 7 bots en 1 mens...................

lol :P .. nee zie het zijn er geen zeven maar geloof ik tot 64 ... bf is een war- simulation en je kan ook alle voertuigen in zegmaar ... dit spel belast de pc zeker... maar ik denk neit dat ie dan ook meteen de cpu overstuur laat maken ... maarre ik denk dat we een beetje offtopic gaan ;)

Bij Farcry heeft je computer toch wel wat rekenkr8 nodig, zeker als je naar de optimale instellingen kijkt die staan voorgeschreven: P4 3.0Ghz, Radeon pro9800 en 1024MbRam...
Maar eeuh ik zou voor de amd gaan!:D

Laatst bewerkt:
****** :| ... zo he das veel :) ... maarja .. farcry daar is alleen de beta toch van uit>?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan