Welke css moet ik hebben?

Status
Niet open voor verdere reacties.

malvado

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2006
Ik zie dat er twee soorten css bestaan. Css en css3. Welke moet ik hebben? Welk boek raden jullie aan om de juiste css colledig te leren? geen boek voor newbies, aub.

CSS3 is de 'nieuwste' versie van de CSS standaard - er zijn allemaal nieuwe dingetjes toegevoegd. Er is dus (bijna per definitie ;)) ook een CSS2, en een CSS1. De nummers duiden op niets anders dan een versienummer. Het punt is dat niet alle browsers (hint: Internet Explorer) even goed omgaan met deze standaard.

Zo is er in CSS3 een box-shadow property toegevoegd. Deze maakt mooie schaduwen om bepaalde elementen heen. Deze property bestond nog niet in CSS1 en CSS2.

Leesvoer: wiki

Ja, css3 gaat de nieuwe standaard worden; maar css3 is een ontwikkelingstraject: het wordt niet in één klap in gevoerd, maar stukje bij stukje worden er nieuwe css3 eigenschappen toegevoegd. Die zitten in zogenaamde "modules", die in een verschillend stadium van ontwikkeling kunnen zitten.
Maar, als gezegd, nog lang niet alle browsers ondersteunen de css3 nieuwtjes; ze zijn vaak zelf ook nog aan het experimenteren. Vandaar dat css3 eigenschappen vaak alleen werken (als ze al werken) met een browser-specifiek voorvoegsel in de css. In de loop der jaren zal dat er uit moeten slijten.

Tussen css2 en css3 zit trouwens nog css2.1: dat is een update van css2 en de huidige standaard.
De specificaties zitten hier (hou je vast!):
Met "css2" wordt dus de nieuwste versie "css2.1" bedoeld! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan