Welke download voor Debian?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb enige jaren ervaring met Ubuntu en Mint. Heb gelezen dat Debian het oudste en meest stabiele Linux-systeem is en wil het wel eens proberen. Nu zie ik dat er heel veel opties zijn om de laatste versie Squeeze te downloaden waaronder met aanduidingen als AMD64 en nog iets met 64. Blijkbaar heeft dat te maken met de hardware die je gebruikt? Ik heb een 64 bits Lonovo laptop type R61 met Intel dual core. Wat kan ik het beste downloaden, bij voorkeur eerst als live DVD om te proberen?

Je kan het beste kiezen voor x86-64, die werkt altijd prima op 64-bits Intel CPU's

Groet,

Dank voor je reactie, maar ik vind in de lijst van te downloaden images voor cd en voor dvd geen aanduiding X86-64. Ik ben toen gaan zoeken in de Installation guide (zie onderstaand) en dan vind ik het ook niet. Overigens lees ook ook zaken over het aanpassen van de bios. Is Debian zo moeilijk te installeren? Ik ben een eenvoudige Linux gebruiker en alles lezende vraag ik mij af of dit dan wel iets voor mij is.

Debian squeeze -- Installation Guide

Installation instructions, along with downloadable files, are available for each of the supported architectures:

Installation Guide for 32-bit PC (i386)
Installation Guide for 64-bit PC (amd64)
Installation Guide for EABI ARM
Installation Guide for PowerPC
Installation Guide for SPARC
Installation Guide for Intel Itanium IA-64
Installation Guide for MIPS (little endian)
Installation Guide for kFreeBSD 64-bit PC (amd64)
Installation Guide for kFreeBSD 32-bit PC (i386)
Installation Guide for IBM S/390
Installation Guide for MIPS (big endian)

Op debian.org staat deze link: hammurabi.acc.umu.se/debian-cd/6.0.6/multi-arch/iso-cd/debian-6.0.6-amd64-i386-netinst.iso die kiest automatisch de goede download, en installeert via Internet.

Debian lijkt mij toch niet ideaal voor een leek als ik. Heb uiteindelijk gekozen voor Linux Mint 14 64bits en dat werkt perfect. In ieder geval bedankt voor het advies.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan