• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Welke excel koning kan dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter aeb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

aeb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jun 2006
Welke excel koning kan dit? Optimalisatie

Ik loop nu al een tijdje stage en zit met een moeilijk probleem.
Ik ben bezig om een optimaal motormanagement plan te maken waardoor zoveel mogelijk winst gemaakt kan worden. Ik heb een excel bestand gemaakt waarin ik het optimum heb bepaald met de 'solver' (functie in excel). Helaas lijkt de solver maar 1 parameter tegelijk te kunnen berekenen waardoor ik een dagoptimum toch handmatig moet beinvloeden.
Is mogelijk om het bijgevoegde excel bestan op een forum te plaatsen waardoor vele excel experts hun hoofd erover kunnen breken?

bij deze de belangrijke gegevens en randvoorwaarden:
Er zijn hier 4 biogas motoren die 1 mWh leveren op vollast
er zijn twee voorraad tanks voor biogas (in totaal 3000 m3) de toevoer van gas naar de voorraadtanks is 1041 m3/u
1 motor verbruikt 432 m3 biogas per uur op vollast een motor kan niet minder dan 50% vermogen leveren de voorraad mag niet groter dan 2800 m3 en niet kleiner dan 200 m3 hoe minder starts en stops van motoren hoe beter (deze kosten veel geld).
de prijs van electriciteit verandert per uur hoe hoger de last van een motor, deste groter de efficientie (hetzij marginaal) (die gegevens zijn niet bekend, maar wel iets om te onthouden)

ik heb zelf 2 opties doorgerekend (zie bestand)
1 waarbij zo min mogelijk starts en stops worden gemaakt (en de last van de motoren varieert tussen 50 en 100%)
1 waarbij de motoren zoveel mogelijk op vollast worden gehouden (en het aantal draaiende motoren varieert) de resultaten daarvan staan in het bijgevoegde excel bestand. Ik denk dat het mogelijk is om er nog iets meer uit te persen dan het huidige resultaat.

wie o wie kan dit probleem aan?
(ik niet:D )

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan