• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Welke financiële functie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Ken wel Excel maar van financiële functies weinig kennis :(

Vraag ivm een rechtszaak.

Stel: iemand moest op 1/1/2010 10.000€ betalen aan een andere partij.
De jaarlijkse intrest in 5% (weet niet of ze met jaarlijkse intrest werken maar dat kan omgezet worden naar maandelijkse intrest en omgekeerd)
Het bedrag wordt uiteindelijk betaald op 1/6/2015

Welke financiële functie moet ik hiervoor in Excel gebruiken?
Dus met de argumenten bedrag, datum1, datum2 (of tijdsspanne tussen beide) en intrest.

Is het
=FV(maandintrest;DATEDIF(datum1;datum2;"m");;bedrag)
?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je "rente-op-rente" zoekt? daar is geen standaard functie voor, maar de fomule is (even uit mijn hoofd)

Code:
EINDBEDRAG = BEGINBEDRAG * (1 + x%)^Jaren

in jouw geval : 10000*(1,05)^5,5
Maandelijks is hetzelfde maar wordt: 10000 * (1,004)^66
 
Bedankt, ik heb dus eigenlijk geen functie nodig maar een formule volstaat.
Heb het even berekend, geeft juist hetzelfde resultaat als de FV functie.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. let wel juridische toekenning kan complexer zijn dan bovenstaand voorbeeld. Er kan een jaarlijke rentecorrectie gevraagd worden, met daarbovenop een correctie voor de inflatie, een deel kan vrijgesteld worden van de boete, berekening mag mogelijk niet over de hele periode berekend worden ivm contractuele bepalingen etc. etc.

Als richtbedrag is het prima, helaas is de werkelijkheid vaak wat minder makkelijk. Vaak wordt er bij een eventuele schikking dat weer een beetje vereenvoudigd.

Een en ander met ervaring van jaren geleden met debiteuren etc. maar weet niet hoe relevant dat nog allemaal is tegenwoordig ;)
 
Blijkt inderdaad een pak ingewikkelder te zijn, intresten verschillen van jaar tot jaar, je moet dus berekenen hoeveel dagen er in elk jaar van toepassing zijn (Het gaat hier om een periode van 2007 tem 2015 ivm een bouwconflict tegen de constructeurs van mijn huis).
In plaats van iets in Excel te maken zal mijn advocaat het dus moeten doen met http://www.gons.be/interets-legaux, rest dan nog enkel de optelling van de verschillende bedragen die ze me verontschuldigd zijn te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan