• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

welke formules moet ik gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kreemers

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2000
Hallo,
In de bijlage staan ook de vragen die ik heb.

Hoe krijg ik onderstaande

als ik in kolom A het nummer invul moet automatisch in kolom B de naam van de leerling komen te staan.

als ik in kolom C de klas invul moet er automatisch de mentor in kolom E komen te staan
als ik in kolom D de afkorting zet en ik geef een enter moet er automatisch de volledig naam van de docent komen te staan
OF als ik de eerste letter type van de docent dat ik dan alle docenten krijg die beginnen met de zelfde letter
LET WEL leerlingen zijn er totaal een kleine 600 - als ik me niet vergis kan ik vanuit een ander progr. Nummer en naam van de leerling
importeren
docent een kleine 50

Bekijk bijlage leerlingen ad.xlsx

Heb je het al geprobeerd met de functie VERT.ZOEKEN?

Dat kan alleen met Vba (formules en typen in dezelfde cel gaat niet).

Bijlagen

@HSV

Ik heb de klasgegevens van blad2 verplaatst naar blad3 en heb wat zitten stoeien met de VBA-code maar voor wijzigingen in de kolommen C en D krijg ik geen resultaat.
Zie ik iets over het hoofd?
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Application.EnableEvents = False
On Error GoTo foutje
Select Case Target.Column
 Case 1
   'Target.Offset(, 1) = Columns(10).Find(Target, , , xlWhole).Offset(, 1)
[COLOR="#B22222"]   Target.Offset(, 1) = Sheets("Blad3").Columns(1).Find(Target, , , xlWhole).Offset(, 1)[/COLOR]
 Case 3
   'Target.Offset(, 2) = Columns(12).Find(Target).Offset(, 3)
 [COLOR="#B22222"]  Target.Offset(, 2) = Sheets("Blad3").Columns(2).Find(Target).Offset(, 3)[/COLOR]
 Case 4
   'Target = Columns(14).Find(Target, , xlValues, xlPart)
[COLOR="#B22222"]   Target = Sheets("Blad3").Columns(4).Find(Target, , xlValues, xlPart)[/COLOR]
End Select
If Err.Number <> 0 Then
foutje:   MsgBox "niet gevonden"
 Target.ClearContents
End If
Application.EnableEvents = True
End Sub

Laatst bewerkt:
Hoi,

De gehele code moet ook verplaatst worden naar die bladmodule.
Indien dat gedaan dan gelieve een bestandje plaatsen.

Edit: Je hebt alleen de gegevens voor het ophalen op een ander blad geplaatst?

Laatst bewerkt:
@HSV
Ik heb de vba-code verplaatst naar blad3 en de code functioneert. Gek, ik dacht je bij Worksheets Change de code moest linken aan het blad waarop je wijzigt. Of verwar ik met worksheets selection change?

Bijlagen

In het blad waar je iets invoert moet de code.
Dit is de code achter Blad2.
Die uit Blad3 mag eruit.
Je zat in de verkeerde kolommen te zoeken met 'find'.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)Application.EnableEvents = False
On Error Resume Next
    Select Case Target.Column
     Case 1
       Target.Offset(, 1) = Sheets("Blad3").Columns(1).Find(Target, , , xlWhole).Offset(, 1)
     Case 3
       Target.Offset(, 2) = Sheets("Blad3").Columns(3).Find(Target).Offset(, 3)
     Case 4
       Target = Sheets("Blad3").Columns(5).Find(Target, , xlValues, xlPart)
    End Select
 If Err.Number <> 0 Then
    MsgBox "niet gevonden"
    Target.ClearContents
 End If
Application.EnableEvents = True
End Sub

Hallo,

ziet er prima uit, maar kan iemand voor me de NL formules in de juiste cel zichtbaar maken.

zo dat ik kan zien/lezen wat waar is gedaan dank u allen die mee gedacht hebben.

Hallo,

Er staan geen formules in het werkblad maar een code achter het blad doet het werk.

Als je in de cel waar de formules staan iets typt, is de formule verdwenen en kan het geen gegevens meer ophalen.
Voor kolom B en E kan het wel zoals @popipipo vermelde (je typt immers in kolom A en C.
B:
Code:
 =VERT.ZOEKEN(A3;$J$3:$K$10;2;0)
E:
Code:
=VERT.ZOEKEN(C3;$L$3:$O$10;4;0)

Het enige wat nog kan met kolom D is een validatielijst, maar daar moet bij de versies Excel 2007 of nieuwer ook een code achter bij het heropenen van het bestand, anders werkt die niet meer.
Dus als we toch al met Vba werken kan je beter daar in het geheel voor kiezen (maar wie ben ik die daar over beslist).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan