Welke frequentie PC2 8500

Status
Niet open voor verdere reacties.

xxrene

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2007
Hoi,

Eindelijk vandaag 4 gb geheugen gekocht en gemonteerd (Nu Vista nog kopen:)) Weten jullie misschien op welke frequentie deze in de bios gezet moet worden?
Het gaat om de Reaper HPC,EPP OCZ2RPR10662GK (4x1GB)
Moederbord: Asus P5W Deluxe

Bij voorbaat dank,

René

Oké dat wist/weet ik. Maar als ik de frequentie instel op 1067 (1066 is geen optie) dan loopt de comp. vast. Dit bemerkte ik gisteren bij het uitpakken van een film (rar tot. 4gb). Toen terug gezet naar "auto" Het opstartscherm (of hoe dat moet heten) geeft dan PC2 5300 aan, dit zou toch PC2 8500 moeten zijn?

Vergeef mij m'n onwetendheid maar zou het zo kunnen zijn dat doordat een 32 bits OS géén 4 gb ondersteund, maar net iets meer dan 3 gb, de frequentie op rond de 1000 ingesteld moet worden? Uiteraard heb ik dit al geprobeerd (nog niet getest op stabiliteit) het opstartscherm geeft dan PC2 7200 aan.

Aanvulling:
Bij het vorige geheugen had ik dit ook. Er werd PC2 5300 aangegeven (opstartscherm) moest PC2 6400 zijn. Verholpen door in de bios de frequentie handmatig te zetten op 800 (met medewerking van dit forum). Ik moet er wel bij vermelden dat CPU-Z toen ook aangaf dat het een PC2 6400 betrof. Nu geeft CPU-Z PC2 5300 aan.

Je boft, ik heb toevallig ook een Asusplankje en ken het probleem!
Diverse factoren spelen een rol:
1. Asus heeft op zijn website bij elk moederbord een Qualified Vendor List (QVL) staan. In die lijst staat wélke merken en typen geheugen door Asus gegarandeerd worden op de hoge snelheden. Je zal zien dat bij de 1066 / 1067 Mhz lijst, dit een heel korte opsomming is. Hier zit mogelijk dus al een deel van je probleem: stáát het merk en type geheugen dat jij hebt gekocht op deze lijst (bij de 1066 / 1067 Mhz) ???
-ik zou het kunnen opzoeken, maar dat kun je ook prima zelf- ;) Daar je online bent plaats ik dit stukje tekst en ga zodadelijk verder, dan kun je bij Asus vast gaan zoeken...........
2. het niet zo aardige is dat Asus de boel een heel klein beetje belazert. (Ik durf dit gerust te schrijven, zelfs als er Asuswerknemers meelezen! ) Uitleg: ik heb 1,5 jaar gedaan over het bij elkaar zoeken (virtueel) van mijn nieuwe pc. Toen ik in juli van dit jaar gereed was met alle componenten, heb ik een zaak uitgezocht die A. alle onderdelen kon leveren en B. de machine voor mij kon assembleren. Dit is Alternate geworden. Het door mij uitgezochte geheugen stond expliciet óp de QVL van het moederbord dat ik had uitgezocht, m.a.w. Asus garandeerde de goede werking van de 1066 / 1067 Mhz reepjes op hun site. Wie schetst mijn verbazing toen ik daags na het plaatsen van de order bij Alternate gebeld werd door de technische dienst van de assemblageafdeling van Alternate. Het gesprek (samengevat) ging als volgt: Meneer, het door u uitgezochte Kingston geheugen krijgen wij niet werkend op het Asus moederbord. Door mij gewezen op de QVL zei de medewerker: kan heel goed zijn, maar wij hebben vaker problemen met Asus moederborden en het door Asus aanbevolen geheugen. (dat het dus niet werkend is te krijgen op 1066 / 1067). Zij adviseerden mij om G.E.I.L. modules te plaatsen, want die werkten feilloos op 1066 / 1067 op dát plankje van Asus terwijl deze NIET op de QVL staan van Asus. (Zie mijn systeem voor details) Daar alternate natuurlijk niet de eerste en de beste webwinkel is, geloofde ik de technische dienst. Ik heb Asus wel een mailtje gestuurd en kreeg het volgende antwoord retour: "Geachte heer, als het geheugen op de QVL staat, dan werkt het dus. Als het bij u niet wil werken, zal wel een module defect zijn."
Je mag 3x raden hoe Alternate reageerde toen ik dit mailtje naar hen forwardde................... ;) :D
3. ik heb dus het andere (door Alternate geadviseerde) geheugen laten plaatsen en deze 4 giga werken als een tierelier op 1066 / 1067. (Er wordt 3,25 aangestuurd, maar dat komt idd. door Vista 32)
4. op de doos van het moederbord van jou staat (als het goed is) ook expliciet vermeld: NATIVE supports 1067 Mhz memory. Áls jij daarnaast ook nog eens geheugen hebt dat op de QVL staat dan heb je een zaak, maar een zaak hebben en een zaak winnen zijn 2 verschillende dingen.
5. wat je het beste kunt doen is de snelheid van het geheugen tijdelijk op 800 Mhz zetten (alle waarden op automatic zetten) en een mailtje naar Asus sturen en vervolgens even achterover leunen. De snelheidsvermindering merk je echt niet, dus haast is er niet.
6. heb je vooraf niet de QVL geraadpleegd dan heb je pech en heb je een probleem. Je bent als particulier natuurlijk niet zomaar even in de gelgenheid om met tig-merken en types te experimenteren.
7. het geheugen zal op 800 Mhz vermoedelijk probleemloos draaien, mét een stabiele performance van het systeem, maar ja, dáár heb je geen 1066 / 1067 voor aangeschaft...................

Succes met het geheugen!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Eindelijk vandaag 4 gb geheugen gekocht en gemonteerd (Nu Vista nog kopen:)) Weten jullie misschien op welke frequentie deze in de bios gezet moet worden?
Het gaat om de Reaper HPC,EPP OCZ2RPR10662GK (4x1GB)
Moederbord: Asus P5W Deluxe

Bij voorbaat dank,

René

Oké dat wist/weet ik.

Tja, wat je oorsponkelijke vraag betreft en jouw reactie op mijn 1e reply:
je vráágt heel concreet op welke frequentie het geheugen in het bios gezet moet worden. Daaruit blijkt zeer zeker niet dat je dat al wist, zoals je even later schreef (anders vroeg je het toch niet ? ;) :D ). In het linkje dat ik plaatste staat niet alleen de frequentie, maar ook de daarbij in te stellen timings vermeld.

Laatst bewerkt:
Wat je vervolg vraag betreft over geheugenaansturing: dáár zit het probleem niet. 32 bit Vista en / of XP sturen idd. niet meer aan dan zo rond de 3,25 gig, maar dat heeft geen enkele invloed / is op geen enkele wijze verbonden met de snelheid waarop het geheugen draait.

Wat wél cruciaal is, is dat je alle updates binnen moet halen van Windows, want Windows 32 bit installeren op een 4 gig systeem kán problemen opleveren tijdens de installatie. Pas na het ophalen van de updates verloopt dat ook probleemloos. Microsoft adviseert dan ook op hun website om tijdens de 32 installatie 2 gig te verwijderen en deze pas terug te plaatsen als de updates zijn binnengehaald. Eén van de updates is namelijk een geheugen (managing) patch voor XP - Vista 32 bits.

Laatst bewerkt:
Tja, wat je oorsponkelijke vraag betreft en jouw reactie op mijn 1e reply:
je vráágt heel concreet op welke frequentie het geheugen in het bios gezet moet worden. Daaruit blijkt zeer zeker niet dat je dat al wist, zoals je even later schreef (anders vroeg je het toch niet ? ;) :D ). In het linkje dat ik plaatste staat niet alleen de frequentie, maar ook de daarbij in te stellen timings vermeld.

Sorry, ik bedoelde dat ik de specs van het geheugen al wist. De in te stellen timings heb ik zeker gemist:o Ik zal zometeen nog eens kijken.

Op de QVL komt slechts deze voor:

DDR2 800 512MB OCZ Heat-Sink Package N/A N/A SS OCZ28001024EBDCPE-K

Ok, dan ben je bij Asus al snel klaar, die geven dus niet thuis.
Resteert je o.a. nog terug te gaan naar de leverancier en hópen dat íe bereid is om jou te helpen testjes uit te voeren met andere 1066 / 1067 modules, dan wel bereid is om het om te ruilen door het hiervoor door jou genoemde geheugen dat wél op de QVL voorkomt.

Laatst bewerkt:
In het linkje dat ik plaatste staat niet alleen de frequentie, maar ook de daarbij in te stellen timings vermeld.

Bedoel je misschien deze timings?

CAS Latency (CL) : 5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) : 5
RAS-Precharge-Time (tRP) : 5
Row-Active-Time (tRAS) : 15

Me suf gezocht in de bios maar ik kan het niet vinden

Correct, die bedoel ik.

Kan kloppen dat je ze niet kunt vinden, want de invoervelden (keuzevelden) blijven ook onzichtbaar tótdat je bij Dram de waarde verandert van "auto" naar "manual".

Ik hoop echt voor je dat wanneer je de timings hebt veranderd, het gekochte geheugen stabiel zal draaien, dan heb je een lot(je) uit de loterij.

Oké Asus zal inderdaad "niet thuis geven" Maar Ik heb het geheugen uitgezocht met behulp van de PC-Buider van Alternate en ook aldaar gekocht. Natuurlijk is het logisch dat je als consument niet ongelimiteerd componenten kan uitproberen maar zij stellen een PC-Builder ter beschikking zodat het zowel voor hen als voor mij (ons) wat gemakkelijker is. Uiteraard kan ik niet de gehele verantwoording op Alternate afschuiven, we zijn als consument tot op zekere hoogte ook verantwoordelijk. Tot op zekere hoogte? ja! Alternate is deskundig en ik niet. Als zij verkeerde info op hun PC-Builder zetten vind ik dat ze dat moeten corrigeren en mij in de gelegenheid moeten stellen de verkeerde componenten te ruilen.

Mag ik je zéér bedanken:thumb: Het was een prettig en nuttig "gesprek" :thumb::thumb:

Groeten,

René

Oke, graag gedaan.

Wat de verantwoording van Alternate betreft:

de QVL van Asus is geen heilig boek. Er zijn ongetwijfeld vele andere geheugenreepjes die het ook gewoon goed doen op het plankje, dus ik denk dat Alternate in deze niet zo heel veel valt te verwijten. De QVL is ook geen verplichting, het geeft alleen aan wélk reepje op wélke snelheid door Asus gegarandeerd wordt. Iedere pc bezitter mag geheugen plaatsen wat hij zelf leuk vindt en ook op welke snelheid hij het wil laten draaien.

Je hebt de timing-instel-velden in het bios kunnen vinden?

Oke, graag gedaan.

Wat de verantwoording van Alternate betreft:

de QVL van Asus is geen heilig boek. Er zijn ongetwijfeld vele andere geheugenreepjes die het ook gewoon goed doen op het plankje, dus ik denk dat Alternate in deze niet zo heel veel valt te verwijten. De QVL is ook geen verplichting, het geeft alleen aan wélk reepje op wélke snelheid door Asus gegarandeerd wordt. Iedere pc bezitter mag geheugen plaatsen wat hij zelf leuk vindt en ook op welke snelheid hij het wil laten draaien.

Je hebt de timing-instel-velden in het bios kunnen vinden?

Nog niet gezocht:o Ben echt een nono op het gebied van bios e.d. MAAR! ik heb net contact gehad met Alternate en mag de spullen omruilen. Das tof he Dikke:thumb: voor Alternate

Nog niet gezocht:o Ben echt een nono op het gebied van bios e.d. MAAR! ik heb net contact gehad met Alternate en mag de spullen omruilen. Das tof he Dikke:thumb: voor Alternate

Ben even offline, comp. moet uit elkaar:D

Ok, vraag dan gelijk aan hun technische dienst welk geheugen dan wél stabiel zal draaien op jouw plankje. Zij zullen mogelijk wel een antwoord weten (door hun vele verkoopervaring met dát plankje)

Ok, vraag dan gelijk aan hun technische dienst welk geheugen dan wél stabiel zal draaien op jouw plankje. Zij zullen mogelijk wel een antwoord weten (door hun vele verkoopervaring met dát plankje)

Dat heb ik gevraagd. Het antwoord komt mij enigzinds vreemd over n.l. het is hoogst onwaarschijnlijk dat dit moederbord 1066 zal gaan ondersteunen. U kunt beter PC2 6400 800 mhz nemen (of woorden van gelijke strekking). De specs van het moederbord vertelt immers 800-1066 Hier gaat het dan over busfrequentie (ik ga me hier toch op glad ijs begeven joh) en geheugen(?) Ik ben te eigenwijs om dit klakkeloos aan te nemen en zal Asus een mailtje zenden met de vraag of dit moederbord sowieso 1066 ondersteund.
Ben wel terug gekomen met OCZ 2x2 GB
Mocht jij meer info hebben... graaag!

Het gaat om deze tekst:

Omschrijving:

De ASUS P5W DH Deluxe is speciaal ontwikkeld voor Gamers, Personal Workstation, SoHo, high-end en multi-tasking PC-gebruikers. De Intel 975X is Intels meest hoogwaardige desktop chipset, ontworpen ter ondersteuning van Intels volgende-generatie CPU, ATI CrossFire Graphics, maximaal 8GB dual-channel DDR2 800/667/533-architectuur, 1066/800 FSB (Front Side Bus).

Van Asus zelf:

P5W DH Deluxe

ASUS Digital Home Series
- Intel® Quad-core CPU Ready
- LGA775 socket for Intel Core2 Duo, Core2 Extreme
- Intel 975X +Intel ICH7R 1066/800MHz
- Dual-channel DDR2 800/667/ 533 max 8GB
- 2 x PCI-E x 16 / 2 x PCI-E x 1/ 3 x PCI
- Support ATI CrossFire graphics cards
- Intel Matrix Storage technology
- Dual Gigabit LAN
- Dolby Master Studio technology
- ASUS EZ-Backup
- ASUS Digital Home features

1066 / 1067 is dus niet aan de orde.

Zonde van onze tijd zeg:o Maar ja wel m'n typvaardigheid opgekrikt:p

Pasja; Bedankt voor de genomen moeite en sorry van de in beslag genomen tijd:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan