• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Welke functies houden rekening met een filter.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MDN111

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Hallo !

Bestaat er een overzicht van de Excel-functies die rekening houden met een eventuele filter. Daarmee bedoel ik: Bijvoorbeeld, SUM() houdt geen rekening met een filter en geeft steeds hetzelfde resultaat, terwijl SUBTOTAL() de som geeft van de gefilterde waarden. Maar hoe zit dat met de andere functies zoals, COUNT(), COUNTIF,...?

Grtz,
MDN111.

Met subtotal en het juiste functie_getal kan je diversen dingen doen. Alleen een countif zal niet direct gaan, hiervoor zal je een hulpkolom moeten gebruiken.

uit (mijn nederlandse) excel help:
Functie_getal (inclusief verborgen waarden) Functie_getal (exclusief verborgen waarden) Functie
1 101 GEMIDDELDE
2 102 AANTAL
3 103 AANTALARG
4 104 MAX
5 105 MIN
6 106 PRODUCT
7 107 STDEV
8 108 STDEVP
9 109 SOM
10 110 VAR
11 111 VARP

Bedankt voor de reactie !

Heb het begrepen. Als je alleen de gefilterde waarden wil laten meespelen ben je verplicht om SubTotal(), met een van de onderliggende functies, te gebruiken.

Wil je zoiets als CountIf() of SumIf() gebruiken dan gaat het niet zomaar. Is in feite begrijpelijk want dan pas je twee filters tegelijkertijd toe.

Grtz,
MDN111.

Wil je zoiets als CountIf() of SumIf() gebruiken dan gaat het niet zomaar. Is in feite begrijpelijk want dan pas je twee filters tegelijkertijd toe.

Gebruik dan een functie als DBSOM of DBAANTAL.

Dag Wigi !

Ook bedankt voor de reactie.

DBSOM() en DBAANTAL() zijn functies die ik nog nooit gebruikt heb, maar bij nader toezien bieden die toch wel wat mogelijkheden. Ik heb er eens mee gespeeld en kom onmiddellijk tot een (misschien ietwat voorbarige) vraag:

Je moet de criteria opgeven in een bepaalde range, aan de hand van labels en waarden. Als je voor meerdere kolommen een voorwaarde opgeeft, dan past Excel automatisch een AND toe tussen die voorwaarden. Vandaar de vraag: Is er een mogelijkheid om een OR toe te passen tussen verschillende criteria?

Grtz,
MDN111,

Nogmaals Dag Wigi !

Ik was inderdaad ietwat voorbarig. Heb inmiddels zelf de oplossing gevonden.

Grtz,
MDN111.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan