Welke geluidsrecorder/microfoon voor kerkmuziek?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KKOPPI

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
Goedemiddag,

Over twee weken vindt in de plaatselijke basiliek een groots concert plaats met 2 koren, instrumentaal ensemble en orgel. Ik zou het gaaf vinden om (delen van) het gebeuren op te nemen. Voor beeld gaat dit wel lukken maar ben er nog niet uit waarmee ik het beste een redelijke geluidsopname kan maken. Microfoons bij de koren en instrumenten plaatsen e.d. is teveel gedoe, zoek daarom een globalere en simpele oplossing. suggesties?

Een handheld audiorecorder lijkt me dan het handigst voor U.
Let wel, zonder microfoons te plaatsen zult U het geluid alleen kunnen 'vangen' zoals deze bij de recorder aankomt.

Ik zou voor een, al naar gelang het budget, recorder als deze gaan:
http://www.keymusic.com/nl/item/zoom-h2n/?gclid=CPGtxJe5270CFUoOwwod76kAxg
Ze zijn er in verschillende merken, varianten en prijsklassen.
Maar zeker NIET in de hand houden, want het geluid van de handen op zulke apparaatjes zijn zeer storend.
Het grote voordeel van dit soort machientjes is dat ze 4 kanalen/ sporen tegelijk kunnen opnemen.
Aan de bovenkant voorzijde zitten 2 microfoontjes in een XY optelling die erg fraai het stereo geluid aan die kant opnemen, dus richting het koor en het orgel en de 2 microfoontjes aan de achterzijde registeren de akoestiek van de ruimte, in dit geval de kerk.
In een geluidsstudio is dit heel fraai 'terug te mixen' naar 2 kanelen stereo.
Ik doe dit wekelijks.
Eventueel wil ik dat terug mixen wel doen voor u voor een keer.

Ik ben erg blij als vakmensen reageren, dank u. Dat apparaat lijkt precies wat ik zoek, wat me tegenzit is de prijs (voor voorlopig eenmalig gebruik). Zijn er mensen die het verhuren?
Wat houdt het 'terug mixen' exact in? Zelf werk ik regelmatig met Logic Pro of Audacity, daar zouden we evt. snel uitkomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het apparaat kan opnemen in verschillende bitrates in .wav op een SD kaart.
Simpel alle opgenomen geluidsbestanden naar de PC overzetten in inladen in Logic of Audacity.
En daar met de mogelijkheden binnen die programma's een mooie balans maken tussen de opnames van Front en Rear en in stereo opslaan.
Wellicht een compressor en wellicht wat EQ en klaar.
Natuurlijk is het niet te vergelijken met een opname gemaakt met een mooi setje Neumanns, maar voor dat geld sla je absoluut geen gek figuur.
En de prijs?
En beter prijs/kwaliteitsverhouding ben ik niet tegen gekomen.
Het apparaatje staat niet in de weg, is erg handzaam en voor allerlei doeleinden geschikt.

Laatst bewerkt:
In Brabant weet ik zo geen verhuurbedrijf van dat soort spullen. In Rotterdam en Utrecht zit Budgetcam, die verhuurt Zoom recordertjes:

Overigens zitten daar 2 microfoons op (voor XY stereo) + extra ingangen voor andere microfoons of apparaten. Geen 4 microfoons.

http://budgetcam.nl/camera-huren/audio-recorders

Te kust en te kleur (en prijs) (En eens. Handheld wil nog niet zeggen dat je hem in de hand moet houden, beter van niet :))

Ik zing zelf mee, de recorder gaat dan waarschijnlijk op het altaar of iets dergelijks.

De apparaten die jullie suggereren zien er prima uit, ik denk dat de kwaliteit voldoende zou zijn. Ik laat nog weten wat het is geworden ;)

Als je er zelf niet zo mee wil bezig zijn, zou ik zeggen: plaats de recorder zo dicht mogelijk bij de dirigent, dan heb je (waarschijnlijk) een aardige verhouding van de verschillende instrumenten.
Indien mogelijk plaats je de recorder redelijk hoog, op zo'n 2.5 meter, richting muziek. ( Een Zoom recorder heeft een schroefgat voor een statief).
Opnemen doe je in het .wav formaat, niet in MP3. Probeer ook goed geluid met de camera op te nemen, dan kun je dat naderhand gebruiken om daar het betere geluid van de recorder onder te plakken.
Hou er rekening mee dat 2 recorders (camera en audio-recorder) nooit lang gelijk blijven lopen, Je zult uiteindelijk wat moeten knippen en verschuiven, maar dat kan prima in Logic of Audacity.

Wat uiteindelijk is gebleken dat er na de uitvoering inderdaad flink moet worden gesleuteld in Logic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan