welke hardware?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LisaAlberta

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2012
Hoi,
voor een opdracht ben ik bezig een simpel netwerk te ontwerpen voor een wijkgebouw aangesloten op glasvezel. De eisen zijn dat er geen applicaties op gaan draaien (het wijkgebouw zelf werkt met google apps), maar dat gasten moeten kunnen internetten en gamen achter een firewall (30 tegelijk moet makkelijk kunnen, bij 50 mag het langzamer). Zie ook de tekening hieronder. Het netwerk hoeft niet langer dan 5 jaar mee te gaan (dan wordt het gebouw gesloopt). Waar ik moeite mee heb is welke hardware hier voor te kiezen, en waar baseer je de keuze op? Behalve een glasvezel aansluiting is er helemaal niks. Is er ergens een handige site waar je het aantal gebruikers, de protocollen etc in kunt geven en dat er dan een aantal mogelijker servers, switches, routers en wifi transponders komen uitrollen of zo?
Als jullie mij hiermee kunnen helpen, ben ik jullie heel dankbaar :)

groetjes Lisa
Schermafbeelding 2013-11-10 om 11.31.42.jpg

Laatst bewerkt:
Je zou een mini-pc kunnen kopen en die als firewall in kunnen zetten, het liefst met 2 netwerk poorten. Of je gebruikt een Raspberry Pi en die stel je in als DNS-server en als firewall, en die sluit je dan aan op een centrale router (ik weet niet of die verdeler een switch of router is, mocht het een switch zijn, zou je een TP-Link router van rond de 50 euro kunnen aanschaffen, want daar kan meestal wel DD-WRT op draaien.) waar DD-WRT op kan draaien, omdat je dan meer snelheid, meer stabiliteit en meer mogelijkheden hebt (in de praktijk valt de winst mee, maar qua mogelijkheden heb je opeens een router die vergelijkbaar is met duurdere routers), zodat je ook 1 groot draadloos netwerk van alle access points tegelijk kan maken, als je dat wilt. Dan kun je in DD-WRT de Raspberry Pi als DNS-server instellen. Door de 100 mbit/s aansluiting van de Raspberry Pi kun je er ook voor kiezen om een load balancer erbij te kopen (kost zo rond de 80 - 300 euro, 1 van 80 euro is al genoeg) en daar dan nog een Raspberry Pi op aan te sluiten. Het lijkt misschien lastig, maar wanneer je klaar bent werkt je netwerk gewoon goed.

Groetjes, WDHBGS

PS: Voor de vergelijking van de hardware kun je kijken op http://tweakers.net/pricewatch. Ik gebruik die site al sinds 2011, en heb daardoor al veel producten op een goedkope manier weten te kopen.

EDIT: Linkje voor een firewall op de Raspberry Pi: http://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Firewall-and-Intrusion-Detection-Syst/?ALLSTEPS

Laatst bewerkt:
Hoi WDHBGS,
als ik het goed begrijp gaat jouw voorkeur uit naar Linux, waarom Linux en niet windows?
Ik probeer jouw verhaaltje even voor mezelf op te schrijven:
de gewone lokalen:
1. raspberry Pi als firewall en DNS
2. TP link router met DD-WRT
3. verder geheel draadloos met wifi's
voor het jeugdhonk (de gamers)
1. nog een raspberry pi aangesloten op die van de lokalen met een loadbalancer
2. wifi
(moet daar niet nog een router tussen dan, of is een load balancer ook een router? load balancer is nieuw voor mij)

begrijp ik dat zo goed? In mijn tekening zouden dan de kastjes voor de wifi's eruit kunnen als ik het allemaal goed begrijp.
gr Lisa

Nog even een vraagje. Als ik het goed begrijp is linux een opensource besturingssysteem. Is dat systeem niet veel te groot voor wat ik hier wil? Ben ik dan niet heel lang bezig met alles goed in te richten/af te sluiten etc?
alvast bedankt,
Lisa

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan