Welke HD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterretsiM

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Ik heb een oude PII 350 MHz machine. Nu is een van mijn HD's gecrashed. Wat ik ook doe, hij is niet meer aan de gang te krijgen. Hij klinkt continu of hij aan het zoeken is (het bekende 'geratel' gevolgd door een tik, maar dan achter elkaar door). Na een hoop geklooi en geprobeer wil ik maar een andere schijf kopen. Er zit een Asus P2B (100 MHz) mobo in. Kan ik nu elke willekeurige 100 MHz IDE-schijf inpluggen? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Het hangt van je BIOS af wat er voor Maximale HD in kan ,ik heb een pentium II 450 mhz pc maar die bios kan maximaal 30GB schijf aan,dus kijk ff in je boekje van je moeder board wat er van in staat.

Bijna alles kan

Bijna alles kan, ik volgens mij ook nog wel groter dan 30gb, ik heb een oude p1 op 150 mhz met een maxtor 60gb draaiend op 7200 rpm en echt perfekt werkend, ben wel mee eens dat een hele sneller schijf niet zo heel veel invloed heeft op een toch al wat oude pc.

Jammer trouwens dat hij echt gecrasht is, helaas gebeurd dit wel eens, ik heb er ooit een opengemaakt die na een uch jaar trouwe dienst verlening niet meer wou, de lees koppen waaren gewoon in de wanden geboord zo hard was die gecrasht....

grtjs jjw

hoi

ik heb een amd 500 mhz en het grootste wat er in kan is 40 g 7200 toeren alles wat kleiner is past.
misschien heb je er iets aan.

Groetjes

Je moet even op de site van je moederbord fabrikant kijken wat voor schijf er maximaal inkan.

M.b.v een BIOS update kun je er meestal wel grotere schijven inzetten.

Bedakt voor de reaktie's zover. De originele bios trekt inderdaad niet veel (maximale schijfgrootte van 8,4 Gb, zo uit m'n hoofd), dus daar had ik niet veel aan. Hier kwam ik achter na het plaatsen van een 40 gb Seagate schijf. Maar Seagate heeft een progje waarmee je toch je hele schijf kan draaien. Op een gegeven moment begon de schijf zo nu en dan te weigeren. Ik dacht dat dit aan het progje lag, dus dat heb ik verwijderd en m'n bios geflashed. Alles werkte daarna wel weer redelijk, maar de tweede schijf bleef klooien en dat werd eigenlijk steeds erger. Nu is het zo erg dat ik m'n schijf gewoon niet meer op kom. Maar waar het mij om gaat, kan ik alle soorten rpm's aan? Maakt het uit of ik een IDE of EIDE of UDMA schijf neem? Ik begrijp dat ik op de 100 MHz moet letten, maar verder? Geen idee.

Bedakt voor de reaktie's zover. De originele bios trekt inderdaad niet veel (maximale schijfgrootte van 8,4 Gb, zo uit m'n hoofd), dus daar had ik niet veel aan. Hier kwam ik achter na het plaatsen van een 40 gb Seagate schijf. Maar Seagate heeft een progje waarmee je toch je hele schijf kan draaien. Op een gegeven moment begon de schijf zo nu en dan te weigeren. Ik dacht dat dit aan het progje lag, dus dat heb ik verwijderd en m'n bios geflashed. Alles werkte daarna wel weer redelijk, maar de tweede schijf bleef klooien en dat werd eigenlijk steeds erger. Nu is het zo erg dat ik m'n schijf gewoon niet meer op kom. Maar waar het mij om gaat, kan ik alle soorten rpm's aan? Maakt het uit of ik een IDE of EIDE of UDMA schijf neem? Ik begrijp dat ik op de 100 MHz moet letten, maar verder? Geen idee.

Aha

Nou de UDMA HDD is volgens mij iets van de p-3 of mischien nog iets vanaf het p-2 tijdperk, ook hier weer het moederbord moet dit soort functie wel ondersteuen, als deze dat niet doet maakt het voor de rest niet uit hoor, de HDD doet gewoon keurig zijn werk maar dan niet zo snel als dat hij kan.

Helaas worden dan gewoon niet alle opties benut van de HDD.

grtjs jjw

Ik heb even op een willekeurige online-shop gekeken, en zie daar bv: WD 40 GB UDMA 100 5400/7200 rpm 2 MB cache. Die zou ik dan beiden kunnen draaien. Maar zal ik nog iets merken aan snelheidsverschil? Ik wil ook niet al teveel geld uitgeven, want waarschijnlijk komt er komend jaar een pc-privé project op m'n werk. Ook heb ik een andere videokaart nodig, want ik kan nu amper een spelletje doen, doordat de videokaart (Diamond Speedstar A50) nauwelijks 3d ondersteund. Dus ook hier weer de vraag: wat kan ik hebben? Suggesties en uitleg zijn meer dan welkom.

Welke ???

Welke je moet nemen is altijd lastig te beantwoorden, ik zelf heb gekocht een 3dfx Nvidia geforce 5, heerlijke kaart, was zo geinstaleerd, alleen de detonator driver voor win2000 was even raar maar wel goed werkend, Heeft standaard 128mb geheugen aan boord en kan uitgebreid worden met ik weet even stiekem niet hoeveel max maar een 256mb erbij is geen probleem.

Er zijn zoveel goede spullen maar helaas ook slechte spullen, ik denk dat het heel erg afhankt van wat je het meest voor aplicaties gaat draaien.

Qua snelheid voor de HDD, als het verschil niet te groot is zou ik zo en zo voor de 7200 rpm gaan, als je hem ooit eens overzet in een snellere pc of een andere dan heb je daar toch weer profeit van, nogmaals als het verschil qua prijs nie zo groot is.

grtjs jjw

Nee, je hoeft nergens op te letten, ook niet op DMA of UDMA zelf de grootte maakt niet uit, zoals je zelf al ontdekt hebt bestaan er bios overlay programma's die elke willekeurige grootte van de harddisk herkend of de bios dat ondersteund of niet. Als je een UDMA 133 harddisk neemt en je sluit die aan op een UDMA 100 controller, zal die harddisk gewoon werken, zij het niet op zijn volledige snelheid maar gewoon op UDMA 100.

Het maakt dus niet zoveel uit welke harddisk je neemt, zelfs de snelste harddisk zal gewoon kunnen werken desnoods dus met een bios overlay programma.

Wat betreft mijn vraag over de videokaart, ik gebruik m'n compu voor internetten, het gehele MS office pakket, branden van cd's en gamen. Alles draait nog prima op m'n huidige videokaart, alleen gamen lukt niet meer zo. Dus ik heb eigenlijk een zo goedkoop mogelijke (i.v.m. mogelijk pc-privéprojekt komend jaar) videokaart nodig voor het spelen van spellen als Delta Force, Soldier of Fortune, e.d. Het moet draaien op m'n Asus P2B mobo met AGP-slot. Als ik het goed heb begrepen heeft m'n huidige kaart een 2xAGP aansluiting.

Kleurenkaart

Nou delta force Black Hawk Down speel ik veel online, erg leuk, en bij mij in ieder geval doet de geforce 5 het erg goed alle details doen lekker mee, happert nooit.

Tja.....

Maar ja, als je voor de rest niet al te zware aplicaties draait, mijn kaart was rond de 100 euro.....

Succes met beslissen.

grtjs jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan