Welke interface voor externe harde schijf gebruiken?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lutz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Ik wil een externe harde schijf bouwen door 2 harde schijfen in RAID0 in een kastje te steken. Welke interface heeft de toekomst?
Of eSATA met 3Gb/s, of usb3.0 met tot 5Gb/s?

Maakt dat bij huidige harde schijfen nog wat uit?

Ik zie alleen dat oudere behuizingen usb2.0 en eSATA hebben en nieuwe kastjes usb3.0.

Er zijn vrij weinig kastjes te koop met eSATA en usb3.0

Zou voor USB 3.0 gaan is gewoon sneller maar dit ligt er ook aan welke schijven je hebt.

Ik wil een hdd enclosure kopen met twee 3TB schijven of twee 4TB schijven. Dat kastje kan RAID-0, RAID-1 en JBOD en heeft usb3.0 en eSATA aansluiting. Ik zou het in RAID-0 willen gebruiken.
Volgens de specs heb ik bij RAID geen port multiplier nodig bij eSATA, maar mijn oude laptop heeft Windows 7 32bits. Kan hij dan überhaupt met dat kastje praten?

Het gaat om Silverstone Teratek TS231U

als je verwerkings-snelheid van de HDD's in raid 0 boven de 300mbps is dan kun je het beste voor de USb 3.0 poort kiezen
ik raad je echter wel aan om geen raid 0 te gebruiken als backup schijf/nas Raid 0 is erg onveilig en zodra de raid kaart/array dood is ben je AL je data kwijt.
zorg er dus voor dat je een raid 10 opstelling krijgt zo behoud je de snelheid van raid 0 en de redundancy van raid 1 (hiervoor heb je echter wel 4 HDD's nodig)

zolang je laptop over een E-sata of USB poort beschikt zal je laptop kunnen communiceren met de kast

Laatst bewerkt:
Ik weet intussen waarom eSATA langzaam wordt uitgefaseerd: bij JBOD instelling vereist het een port multiplier in het moederbord, en dat is meestal niet gedocumenteerd. Dat probleem heb je bij RAID niet en ook niet bij usb.

RAID0 is volgens mij net zo veilig of onveilig als een backup op een single disk. Ik zou wel een kastje voor Raid10 kunnen kopen, maar 4 3TB disken in plaats van 2 zijn toch een aardige anslag op mijn beurs.

Verder vermoedt ik dat de snelheid van zo een externe harde schijf wordt bepaalt door de snelheid van de bronschijf of van de snelheid van Acronis true image.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan