welke is beter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

whitewidow58

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2011
beste mensen,

ik ben van plan binnen een maand overstestappen naar een nieuwe pc. ik heb een beetje rondgekeken naar de i7 cpu. ik kan alleen niet kiezen tussen de i7 2xxx en de 9xx serie. ik kan ongeveer 300 euro uitgeven alleen voor de cpu.

wat mij een beetje dwars ligt is de toekomst. ik bedoel juist of er toekomst is in de 2xxx series? want bijv 1366 sockets hebben nu een 6 kerns cpu op de markt. is het niet beter om 1366 socket te nemen om in de toekomst te gaan upgraden? ik kom er niet uit. sommige benchmarks geven aan dat 2xxx sneller en stabieler zijn dat 980 series. klopt dat?

verder zoek ik een mobo rond 200 euro. ik denk aan sabertooth p67. of zal ik juist asus maximum gene 3 nemen? ik wil een gehegeugen van 8 gb prikken en het liefst 2133 mhz. anders ben ik ook blij met 1866 mhz.

ik heb veel gezocht maar meeste testen of uitleggen zijn engels. en mijn engels is een drama.

als laatste denk ik aan een antec liquid cooling 960. of zal ik toch een lucht koeling nemen? want ik heb geen flauw idee hoe warm het zal worden en of ik het cpu kan overclocken.

wie kan mij aub helpen. ik heb eventjes een uitleg nodig wat beter is.

( ik gebruik nu een q9550, formula x48 mobo, graka gtx 295. hyperx 4 gb ddr 1066)

Tja zowel 1155 als 1366 worden nog minstens twee series ondersteund. Op dit moment maakt de 2600k gehakt van de 9xx serie, vooral als je verbruik, prijs/prestatie en overclock mogelijkheden meeneemt. Puur benchmarks ontlopen ze elkaar geen 5%, maar de 980 is wel 150% duurder.

Qua moederbord zou ik voor de z68 serie gaan. Combineerd de overclock mogelijkheden van de p67 serie met video hardware en/decoding en SSD cache.

Snelheid van het geheugen is aanpasbaar op elk moederbord, maar heeft nauwelijks meer invloed op de performance. Verschil tussen 1366 en 2133 geheugen is nauwelijks 2%.

De 2600k verstookt 40% minder warmte op stock als een 980. Met goede luchtkoeling gaat de 2600k al heel ver. Water is natuurlijk altijd goed voor meer clocken. Gemiddeld genomen gaat de 2600k een stuk verder dan de 980, hoewel je altijd geluk/pech kunt hebben.

Het blijft een beetje kip/ei verhaal. Vooral omdat intel er een handje van heeft elke paar maanden met een nieuwe socket te komen; lga2011 is al aangekondigd, dus mogelijk zijn zowel 1155 als 1366 over 2 jaar compleet verdwenen.

dat socket 1366 verdwijnt over 2 jaar geloof ik
maar socket 1155 is nieuw en er komen nog Ivy bridge cpu's uit die ook hierop werken

socket 1366 heeft het ruim 3 jaar vol gehouden
dus imho denk dat 1155 zeker nog 3/4 jaar zal blijven

Advies van wampier en firest0rm volgen.en een 1155 moederbord en processor kopen.....heb zelf een 1366 I7-950,en die kan niet tippen aan de I7-2600k,alhoewel mijn cpu in dezelfde prijsklasse zat.....:o

Dank jullie wel voor jullie reactie.

ik heb naar aanleiding van jullie advies nog even wat meer info kunnen zoeken. Wat ik heb begrepen is dat lga2011 begin 2012 op de markt komt. eigenlijk binnen een paar maanden volgens enkele bronnen. Wat mij nu een beetje dwars ligt is zal ik liever niet even wachten. en gelijk nieuwe lga halen, of zal het nog veel te duur zijn. http://nl.hardware.info/nieuws/22107/meer-details-over-intels-lga-2011-platform. volgens dit bron zal de eerste cpu rond 1000 euro kosten. en dat zal ik nooit kopen. maar als er wel een cpu is van 300 euro? zal ik dan geen spijt hebben? of zal ik geen snelheidsverlies merken.

de volgende propleem is dat er sandy bridge chips ontwerpfouten hadden. denken jullie dat dit al opgelost is. http://tweakers.net/nieuws/72347/intel-geeft-details-over-ontwerpfout-sandy-bridge-chipsets.html. http://webwereld.nl/nieuws/105645/intel-levert-toch-kapotte-sandy-bridge-chipsets---update.html.

er is nog een gerucht en dat is dat er moederborden uitkomen welke geschikt zullen zijn voor ivy bridge en sandy bridge. zou dat waar kunnen zijn. want er stond dat lga2011 eigenlijk 1155 wordt. dat het opvolger is van 1366 maar het leven door zal gaan als 1155. kan helaas de bron even niet meer vinden.

Ik heb even gekeken naar de mobo en ik wordt aangetrokken door maximus gene moederborden. welk van deze drie heeft meer snelheidsptotentie.ik heb besloten om meer budget vrij te maken voor de mobo gezien het een belangrijk rol in speelt.

alvast hartelijk dank voor jullie tijd en reactie. ik waardeer het zeer enorm.

het wordt een z68 mobo. zoals wampier en zei. En volgens dit bron http://www.pcmweb.nl/nieuws/h67/intel-z68-fusie-van-h67-en-p67 is z68 beter.

Laatst bewerkt:
Het probleem met sandy bridge is al opgelost, in de B3 revisie moederborden.

Sandy bridge chipset problemen zijn reeds maanden geleden opgelost. Het hele socket verhaal kijk ik niet meer zo naar. Ik ga er van uit dat tegen de tijd dat mijn cpu vervangen wordt ik toch een nieuw moederbord nodig heb. Qua moederbord moet je vooral kijken naar features. Bijna alle snelheidsbepalende zaken zitten geintegreerd in de processor zelf in de 2600k. Als je niet overclocked en nooit meerdere videokaarten wil gebruiken, zou je kunnen zeggen dat een 60 euro start bord nagenoeg even snel is als een van 200. Er zijn natuurlijk wel wat tweaks en betere componenten op de duurdere borden, maar het verschil is niet zo groot meer als bij sommige vroegere series

Ben blij dat de chipset proplemen opgelost zijn. hoef ik me nu daar niet druk over te maken.

Ik overweeg wel een tweede videokaart te kopen. wat ik nu ga nemen is een asus hd6970 met 2 gb gehegeugen 256 bits. zodra de kaart een beetje goedkoper wordt zal ik een 2de nemen. in crosfire of sli opstelling.

als ik 2 kaarten neem is dan ASUS MAXIMUS IV EXTREME-Z een overkill samen met 2600k??????

Zou ik wel denken ja. 6950 is overigens altijd crossfire omdat het een ATI kaart is. Kun je beter een moederbord nemen van 160 euro en dat verschil besteden aan bijvoorbeeld een SSD, dat ga je veel harder merken

Ben blij dat de chipset proplemen opgelost zijn. hoef ik me nu daar niet druk over te maken.

Ik overweeg wel een tweede videokaart te kopen. wat ik nu ga nemen is een asus hd6970 met 2 gb gehegeugen 256 bits. zodra de kaart een beetje goedkoper wordt zal ik een 2de nemen. in crosfire of sli opstelling.

als ik 2 kaarten neem is dan ASUS MAXIMUS IV EXTREME-Z een overkill samen met 2600k??????

overdreven duur moederbord
Asus sabretooth P67 voldoed ook aan jou eisen

Prima.

dan cpu en mobo is gekozen. i7-2600k en sabertooth p67 mobo. nu nog de geheugen ( en nog andere dingen, alles op zen tijd ) . zit de denken aan minimaal 1866 mhz. lieftst 2133 mhz. alleen welk merk beter is weet ik niet. Alternate.nl heeft er zoveeeeeeeel dat ik niet meer weet welke cas latency beter is met welk snelheid. en of het uberhaubt nut heeft. g-skill ripshaw lijkt me leuk of patroit is ook een goeie denk ik. corsair is alom bekend. ik weet het niet meer. ik wil minimaal 8 gb op aansluiten. liefst 12gb met 2133. wat kunnen jullie beste mensen van het goede leven mij adviseren. budget is ongeveer 160 euro. hoe minder hoe beter natuurlijk. kwaliteit/prijs verhouding.

whitewidow
let wel op he Asus sabretooth P67 moederbord ondersteund alleen RAM-snelheid
1800 MHz, 1600 MHz, 1333 MHz, 1066 MHz alles hoger dan dat zal naar beneden geklocked worden

het snelheids verschil is nihiel en niet merkbaar je zult het verschil alleen zien in benchmarks

ik volg het niet meer. dus eigenlijk is er weinig verschil in ete merken van de mhz. maakt het uberhaupt niet uit of ik er 4 of 8 gb in zet. ik dacht dat het juist beter was met meer snelle geheugen. zoals cache geheugen kopieren en of downloaden en bij spellen. of bij zware video programma's zoals het overzetten van vhs cassete bandjes op dvd met het programma powerdirector?

ik heb net dit gelezen http://www.pcsnellermaken.nl/pc-sneller-maken/computer-geheugen-uitbreiden/ . is eigenlijk een usb stick van 16 gb beter samen met 4 gb ddr3 mhz 1333 mhz. want dat is volgens mij goedkoper dan 8 gb geheugen. kan iemand mij dit zo makkelijk mogelijk uitleggen? alvast hartelijk dank. ik leer weer iets nieuws.

iwelk tune up programma kunnen jullie mij dan adviseren als ervaren gebruikers?

Laatst bewerkt:
huh?
ik volg je even niet
wat heeft een usb stick van 16GB te maken met 4GB DDR3 geheugen????
de een is storage memory en den ander random access memory die 2 kun je niet naast elkaar zetten ze hebben een totaal andere werking

een USB stick kun je vergelijken met een Portable Harde schijf

Laatst bewerkt:
Volgens het link http://www.pcsnellermaken.nl/pc-snel...en-uitbreiden/ kan je eventueeel als extra geheugen een usb stick gebruiken als readyboost. dat vervolgens als eheuegen zou moeten werken. en toevallig heb ik 16 gb usb stick. ik weet dat ze portable opslag zijn maar als het gebruikt kan worden als geheugen waarom niet...

of ben ik nu eeen beeje stom aan het praten?

ff terug op de mobo. is ASUS P8P67 Deluxe -=Rev.3.0=- dit beter dan de sabretooth? ik heb begrepen dat sabertooth in je nadeel kan werken vanwege overhitting. ik ga namelijk liquidkoeling gebruiken van antec. en gezien er geen airflow is op het cpu zal er ook geen lucht geblazen wordenworden onder het gecoverde plastic. dan bestaat er een kans dat ik zelf een extra koeling moet kopen om midden in het mobo te plaatsen.

terug ontopic. Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit 8192 MB, CL9 9-9-24. zijn dit latency goed. of is er een betere? ik weet niet welke latency beter is. volgens mij betreft geheugen gegevens ben ik een noob? help mij aub.

ik zat ook te denken aan een ati hd 6970. dit kost ongeveer 300 euro. gisteren vergeleek ik het met 6950 en die kost 200. als ik nou 2x 6950 neem i.p.v nu 6970. zou dat verstandig zijn. eigenlijk wil ik 2x6970 maar samen kosten ze 600. dat scheelt mij 200. zal ik qua prestatie veel verliezen. ik zie door de bos het oerwoud niet meer.

Voor de grafische kaarten zou ik gewoon even op google kijken. Het is moeilijk voor ons te bepalen wat je acceptabel vind. Ik run zelf dual 6870hawx, gekocht voor 280 euro, en ik haal 50-60 FPS in bijna alle games met settings op high op mijn 1900x1200 scherm. Voor mij als middelmatige gamer meer dan voldoende.

qua readoboost etc: zoals ik al een paar posts terug aangaf, als je toch zoveel geld uit gaat geven, neem een SSD om je systeem van te runnen. ruim 3x sneller dan harddisk+readyboost.

4 en 8 gig maakt inderdaad weinig uit voor spelletjes. Voor videobewerking kan het zeker wat opleveren ALS je programma er mee om kan gaan. Latency betekend letterlijk "vertraging"; lagere latency, hogere snelheid. Echter geheugen van 150euro is nauwelijks sneller dan "budget" van 30. Steek dat geld in je zak of steek het in zaken die echt wat uit gaan maken.

Laatst bewerkt:
beste mensen ik ben weer terug. ik heb heel wat gelezen hieroven. ten eerste diep uit me hart bedankt. echt super bedankt voor alle reacties.

alleen er is 1 propleem. ik kom er niet uit.......!!!!!

ik weet niet welk kast ik moet kiezen.

ik weet wat ik er in wil. maar ik zoek iets wat het oogt met een mooie zijraam.

wat ik ook heb gekeken ik kan niet kizen. wie kan mij enkele kasten adviseren en eventueel een korte uileg geven van waarom ik zou moeten nemen.

wat er in komt hopelijk zijn de volgende.

sli gtx 580 rog versie van asus. ( deze videokaarten geven kleur van zijkant )
dominator airflow pro ( ook led )
koeling is nog onbekent ( wc of air ?? )
sabertooth p67 met assistent ventilatie
en 1000 watt voeding

nu nog de behuizing. kan iemand mij advies geven.

ik zoek iets extreem is. iets wat mooi is om naar te kijken. een aandachtstrekker. ( temjin11 is duur dat wordt het niet )

help aub

Wat is je budget? We weten welke je te duur vind, maar tot hoe ver? De meeste echt extreme kasten met window zitten wel in de 150+ prijsklasse

zalman

Ik heb zelf mijn window kast weggedaan en heb tegenwoordig een padded low-noise. Wordt ook al ouder :P

Laatst bewerkt:
Coolermaster storm enforcer
klikerdeklik
[video=youtube;AkjBhgKsD0U]http://www.youtube.com/watch?v=AkjBhgKsD0U[/video]

of de antec six hundred V2
klikerdeklik
[video=youtube;lCqib6VsQ2A]http://www.youtube.com/watch?v=lCqib6VsQ2A[/video]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug