Welke kaart het best?

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijndevries

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Ik ben van plan een nieuwe camera te kopen, alleen wil ik graag weten welke geheugenkaart het best/handigst is voor ik besluit welk type ik neem.
Ik heb op http://geheugenkaart.startpagina.nl een verzameling verschillende kaarten gevonden. Ik weet nu in ieder geval wat een NT-card is;)
Iemand die mij kan helpen?

Voor we die vraag kunnen beantwoorden, moeten we weten welke camere je gaat kopen. Het is beter dat je het in deze volgorde, omdat geheugen niet zo van elkaar verschilt als camera's. Sommige camera's werken met CompactFlash (CF) maar anderen weer met Secure Digital (SD) en weer anderen... :)

Ik wil juist graag weten wat het qua kaart uitmaakt, het verschil in camera's is overal wel te vinden. Wat is dus de beste keus?

Ik wil juist graag weten wat het qua kaart uitmaakt, het verschil in camera's is overal wel te vinden. Wat is dus de beste keus?

Veel gebruikt in camera's zijn CF- en SD-kaartjes. Hier vind je een vergelijkingstest van 25 van deze kaartjes. Er zijn verschillen in snelheid en uiteraard de prijs.

SD-kaartjes lijken mij dus de beste keus. Ik neem aan dat de meeste gebruikers onder ons dat vinden? Volgens mij zijn ze het meest verkocht namelijk.

SD wordt nu meer gebruikt, onder andere vanwege hun grootte. CF-kaartjes zijn gewoon een flink stuk groter. En SD-kaartjes zijn nu over het algemeen ook goedkoper.
Dus, SD lijkt mij ook de beste keus.

Nee, CF kaarten zijn het snelst, als je snel veel foto's achter elkaar wilt maken is CF de juiste keuze. Wil je dat je kaarten uitwisselbaar zijn met de meeste midrange camera's kies je voor SD.

Klopt, maar het verschil tussen de snelste CF en snelste SD is volgens deze test niet erg groot.

Jawel, leuke test, maar die zijn getest in een cardreader met USB of Firewire aansluiting, sluit diezelfde kaart eens aan op een IDE aansluiting (zoals dus in de camera) en de snelheid wordt 4 tot 6 keer zo hoog.
Moet er niet aan denken dat ik mijn 10megapixel foto's in RAW formaat (circa 20 mb of groter per foto) op een SD kaart zou moeten wegschrijven.
Dan haal ik net niet één foto per seconde, op mijn CF kaart haal ik er 3 per seconde.

Oke, dat is duidelijk, bedankt. :)
Maar, als je geen foto's maakt van 20MB of meer, 4 of 5MB bijvorbeeld, dan is het verschil tussen CF en SD toch niet zo groot?

De snelheid blijft vele malen groter.
Als ik 'gewone' jpg foto's maak (circa 5mb) haal ik zelfs 4 foto's per seconde, sneller gaat niet dan wordt de 'rest' van de camera te traag.
Naarmate de foto's kleiner worden zal het aantal foto's per seconde nauwelijks meer toenemen, dit heeft dan meer met de camera techniek te maken als met de snelheid van de gebruikte kaart.

Ik heb een 2GB sd-kaart maar elke keer als ik een foto maak kan ik 1a2 sec niet nog een foto maken. Ik heb een Pentex Optio 5MP. Ik snap niet dat jullie zo snel foto's kunnen maken.

Dat ligt eraan wat voor camera je hebt.
De EOS 300D van mij slaat de foto eerst op in een buffer. Daarna wordt er weggeschreven. De ene camera gaat hier blijkbaar anders mee om dan de andere.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan