welke kaart????

Status
Niet open voor verdere reacties.

irobis

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2004
Hi there,

Ik wil een andere kaart kopen maar ik heb wel een ouder systeem nl:
- AMD Athlon 1400MHz
- 512 MB ram
- Geforce 2 Ultra 64MB AGP 4x
Aangezien ik redelijk veel game en nu steeds bij de nieuwe spellen vastloop op de systeemeisen wil ik een andere kaart. Maar wat is wijsheid ik lees hier op het forum zoveel verschillende antwoorden.
Heeft het bijv. zin om een AGP 8x te kopen terwijl mijn moederbord niet verder gaat dan 4x??
Mijn budget is ongeveer 120,= euro dan blijft er nog wat over voor 256 MB extra ram ;)

Als ik je in ieder geval al 1 tip mag geven, zou ik eerder wat extra geld uitgeven aan die videokaart en die 256 mb extra geheugen vergeten. Je hebt al 512 erin zitten das meer dan zat voor een Athlon 1400

Geplaatst door irobis

Heeft het bijv. zin om een AGP 8x te kopen terwijl mijn moederbord niet verder gaat dan 4x??
Mijn budget is ongeveer 120,= euro dan blijft er nog wat over voor 256 MB extra ram ;)

De meeste nieuwe videokaarten zijn AGP8x, maar passen zich aan aan de snelheid van je AGP-poort op je moederbord als deze niet AGP8x is.

Het verschil tussen AGP4x en 8x is nihil.

Je processor is ook niet echt snel genoeg meer om een fatsoenlijke videokaart (ATI Radeon9800 en soortgelijken). Deze vallen ook buiten je budget.

Een leuke videokaart voor het systeem dat je nu hebt, is een ATI Radeon 9600Pro of een 9600XT die minimaal €132 kost.

Prijzen 9600 Pro:
http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?Cat2=49&DB=Pricewatch&Query=9600+pro

geen extra geheugen en geen super dure videokaart.
Maximaal de 9600xt.
Zelfs de 9200 is te overwegen.

Geplaatst door marsmannetje
geen extra geheugen en geen super dure videokaart.
Maximaal de 9600xt.
Zelfs de 9200 is te overwegen.

Hij gamed veel en blijkbaar ook de nieuwere games. Dan heb je aan de 9200 niet veel meer.

Geplaatst door Muurhond

Hij gamed veel en blijkbaar ook de nieuwere games. Dan heb je aan de 9200 niet veel meer.

Dank jullie allen voor de snelle reacties, hier krijg je tenminste fatsoenlijke antwoorden ( is op andere forums wel eens anders)
Nog 1 dingetje ik heb nu de keus tussen een
Sapphire ATLANTIS RADEON 9600XT, 128 MB en een
ATI Radeon 9600 Pro, 256 MB .Maar ik neem aan dat de 9600XT de voorkeur krijgt vanwege de hogere kloksnelheid, dit weegt toch zwaarder als de hoeveelheid geheugen of niet soms??

Grtjzz

P.S. : Is Geforce uit of zitten hier alleen maar Radeon fans??

De 9600XT is wel wat sneller ja. En aan 128mb-videogeheugen heb je voorlopig nog genoeg.

Het is namelijk zo dat goedkopere videokaarten nog wel es worden uitgerust met 256mb aan geheugen, alleen zijn de geheugenchips hierop lager geklokt dan de 128mb-varianten. Dit om de prijs enigzins te laag te houden. Alleen de snelle, nieuwste videokaarten hebben snel 256mb geheugen dan is het, gelet op de toekomst, wel weer mooi meegenomen. Alleen dit merk je ook in de prijs. ;)

En nee, er zijn niet alleen maar ATI-fans hoor. Als je een Geforce wil die wel in de buurt komt qua prestaties als de Radeon9600XT, dan moet je Geforce FX5700Ultra hebben. Kost minimaal zo'n €120 zoals je hier kan zien.

Welke tussen deze 2 een betere keus is? De Radeon 9600XT. Hij is net wat sneller, produceert minder warmte en heeft minder herrie. Daarnaast is de kaart zelf iets kleiner dan de FX5700Ultra.

Dat kan je hier lezen.

Allemaal bedankt en ik denk dat ik er nu wel uitkom. Het is fijn om te weten dat mensen zijn die je willen helpen met voor hun kleine problemen maar voor mij lastige.

Grtjzz

Geplaatst door Muurhond

Je hebt wel gelijk, maar op een gegeven moment begint ook de processor dan te traag te worden.

Je blijft dan op een gegeven moment upgraden.

Ik weet niet van welke spellen irobis houdt, maar Doom3 vraagt bijv al een athlon 1500 of beter.
En irobis heeft een 1400...

Vandaar de 9200, zodat hij het een tijdje nog kan redden. Bij een volgende pc kan hij dan een betere kaart kiezen.
Maar misschien kan de processor ook nog wel geupgrade worden? Ik hoor dat dit bij amd xp's erg goed gaat. (ik heb hem zelf namelijk niet).
In dat geval is de 9600xt een erg goede keuze, samen met een nieuw processor.

Ik weet niet of deze nog past in je moederbord (goed controleren dus!):
AMD Athlon XP 2600+ (S-A, 1,92Ghz, 512KB, 333MHz FSB, Boxed) € 97,-

97 euro plus 132 euro voor de 9600xt = 229 euro.

Ik kan kijken wat ik doe de processor vervangen is misschien ook nog wel een optie ja. Dan sparen we maar even door. Is het dan ook nuttig om het RAM geheugen nog te verhogen?

THNX a lot

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan